Auto.sk Auto.sk

Život vodiča

Svetové metropoly dávajú spaľovacím motorom červenú, ako je to na Slovensku?

Majitelia vozidiel s konvenčným pohonom to budú mať vo svetových veľkomestách stále ťažšie. Na Slovensku "koketuje" so zavedením nízkoemisných zón Žilina a Trnava.
Svetové metropoly dávajú spaľovacím motorom červenú, ako je to na Slovensku?

Majitelia vozidiel s konvenčným pohonom to budú mať vo svetových veľkomestách stále ťažšie. Na Slovensku "koketuje" so zavedením nízkoemisných zón Žilina a Trnava.

Od prevalenia škandálu s emisiami sa rozpútal boj proti spaľovacím motorom, špeciálne proti naftovým. Faktom je, že svetové metropoly majú kvôli doprave problémy so smogom a hľadajú spôsob, ako ich riešiť. Mnohé krajiny majú v pláne úplný zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom. Nóri a Holanďania chcú zákaz zaviesť od roku 2025, Nemci od roku 2030 a Francúzi od roku 2040. Podľa najnovších informácií rok 2040 bude rokom zákazu predaja áut s konvenčným pohonom aj v Británii, ktorá navyše plánuje sprísnením emisných kontrol úplne vylúčiť z premávky všetky autá so spaľovacím motorom v roku 2050. Toto sú dlhodobé plány a dnes nevieme naisto povedať, ako to s nimi dopadne. Na druhej strane obmedzenia, týkajúce sa áut so spaľovacím motormi sú už tu a dotýkajú sa veľkých miest. Londýn už dlhšie spoplatňuje vjazd do centra a po posledných problémoch so smogom sa obmedzeniam v súvislosti s emisiami aktívne venuje aj Paríž. Už od polovice roka 2015 majú zákaz vjazdu do parížskej ekologickej zóny staré nákladné autá a od 1. júla 2016 aj osobné vozidlá, vyrobené pred rokom 1997 a motorky spred roku 1999. Vozidlá, prechádzajúce Parížom, musia mať na čelnom okne jednu zo šiestich nálepiek. Nálepky sú farebne rozlíšené a podľa nich sa ľahko identifikuje, do akej emisnej skupiny auto patrí. Napríklad pre elektromobily a ďalšie vozidlá s nulovými priamymi emisiami je pridelená zelená nálepka.

crit air
Crit Air

V prípade zvýšených úrovní smogu zakážu jazdu v prvom rade autám, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie. Kto by to skúsil v Paríži bez známky, riskuje pokutu. Podobné riešenia pripravujú, alebo už zaviedli do praxe ďalšie európske mestá vrátane Madridu a výnimkou nie je ani Nemecko. V tomto momente zatiaľ iba Hamburg úspešne vykázal staršie naftové vozidlá z niektorých ciest, ale tento príklad chcú nasledovať ďalšie mestá. Chladných to nenecháva domácich výrobcov vozidiel. Prémiové značky Mercedes, BMW a Audi plánujú zvolať až trimilióny naftových vozidiel s cieľom dodatočnými úpravami znížiť ich emisie tak, aby ich majitelia mohli ďalej jazdiť v mestách.

My sme sa pozreli na to, ako problémy s emisiami a smogom vnímajú slovenské krajské mestá. Pred pár mesiacmi zaujala informácia o vytvorení nízkoemisnej zóny v Žiline. Mestské zastupiteľstvo tento návrh zatiaľ neschválilo a bol vrátený na dopracovanie. V tomto prípade ide však skôr o reguláciu premávky v historickom centre ako o vypuklý problém s emisiami.

Bratislava

Bratislava momentálne zavedenie nízkoemisných zón neplánuje. Prostredníctvom projektu up! city chce podporiť zdieľanie elektromobilov, elektrobicyklov a elektrokolobežiek.
"V blízkej budúcnosti mesto Bratislava neplánuje zaviesť nízkoemisné zóny, nakoľko je nevyhnutné doriešiť legislatívny rámec. Taktiež pre zavedenie takéhoto opatrenia je nevyhnutná dostatočná odborná diskusia a komunikácia s občanmi. Jedným z opatrení na zníženie znečistenia ovzdušia v meste je podpora verejnej dopravy a iných spôsobov dopravy. Aktuálne hlavné mesto v spolupráci so svojimi partnermi rozbehlo projekt zdieľania elektromobilov, elektrobicyklov, cargo bicyklov a elektorkolobežiek", uviedol Marek Papajčík z kancelárie primátora hlavného mesta.

Viac o tomto projekte si môžete prečítať na stránke upcity.

Trnava

Regulovať dopravu hlavne v historickom centre plánuje Trnava. Okrem zákazov sa snaží zvýhodniť majiteľov elektromobilov znížením ceny za parkovanie.

„Mesto Trnava chce hlavne v historickom centre znížiť množstvo emisií tak eliminovaním dopravy v tejto časti, ako aj uprednostnením elektromobilov. Prijaté bolo už všeobecne záväzné nariadenie, ktoré výrazne znižuje cenu parkovného pre elektromobily a zároveň pripravuje podmienky pre vybudovanie elektro-dobíjacích staníc. Mesto Trnava chce zároveň v rámci výmeny vlastného autoparku postupne kupovať elektromobily pre úrad“, informoval nás hovorca mesta, Pavol Tomašovič.

Prešov

Ambiciózny plán znížiť emisie do roku 2030 o 40 % má mesto Prešov. V súbore opatrení uvažuje aj o zriadení nízkoemisných zón.


"Mesto Prešov sa pristúpením k iniciatíve „Dohovor primátorov a starostov“ zaviazalo znížiť do roku 2030 emisie CO2 (a podľa možnosti aj ďalších skleníkových plynov) na území pod jeho správou aspoň o 40 %, a to prostredníctvom lepšej energetickej efektívnosti a rozsiahlejšieho využívania obnoviteľných zdrojov energie. V aktuálne spracovávanom akčnom pláne sa uvažuje aj nad zriadením nízkoemisných zón. Navyše, súčasťou obdobných „emisných“ opatrení je aj zámer nakúpiť ekologické služobné autá. Dôkazom ochrany životného prostredia v Prešove znižovaním emisií je aj podpora ekologickej dopravy (nákup nových 15 trolejbusov + opcia na kúpu ďalších 10 kusov), k týmto opatreniam sa radí aj preferencia verejnej dopravy a cyklodopravy, kde mesto buduje nové cyklotrasy", uviedla hovorkyňa mesta Prešov, Veronika Kmetóny Gazdová.

O zriadení nízkoemisných zón momentálne neuvažuje Trenčín a Banská Bystrica. Slovenské mestá zatiaľ podľa očakávania nemali také kritické situácie so smogom ako svetové metropoly. Preto ani neočakávame, že vývoj v oblasti dopravy na Slovensku bude výrazne tlačený “elektrickým“ smerom kvôli nariadeniam našich miest. Situáciu u nás skôr ovplyvní celkový vývoj v automobilovom priemysle, ktorý zohľadňuje v prvom rade podmienky na veľkých trhoch. Okrem Európy výrazne tlačí na rozvoj elektromobility Čína.

Hodnoty emisií na svojej stránke zverejňuje SHMU.

Tagy

Pokračovať v čítaní