Auto.sk Auto.sk

Život vodiča

Starostlivosť o brzdy: Kedy meniť brzdové platničky a kotúče?

Dobrý výkon motora je radosť, ale fungujúce brzdy nutnosť. Výmena pneumatík je ideálnym časom aj na kontrolu brzdového systému.
Starostlivosť o brzdy: Kedy meniť brzdové platničky a kotúče?

Dobrý výkon motora je radosť, ale fungujúce brzdy nutnosť. Výmena pneumatík je ideálnym časom aj na kontrolu brzdového systému.

Brzdy sú spotrebný tovar a treba ich raz za čas vymeniť rovnako ako ojazdené pneumatiky. Moment výmeny sa len ťažko určuje číslom počtu najazdených kilometrov. Životnosť závisí od spôsobu jazdy. Na okruhu dokážeme brzdy bežných áut opotrebovať aj v priebehu desiatok minút. Predvídavo jazdiaci šofér, ktorý využíva brzdenie motorom a pohybuje sa v premávke plynulo, zvládne najazdiť teoreticky aj 150-tisíc kilometrov bez výmeny. Zatiaľ, čo určiť čas výmeny pneumatiky zvládne väčšina motoristov už po letmom pohľade na koleso, pri brzdách je to trochu zložitejšie. Najistejšie je skontrolovať brzdové platničky priamo pohľadom. Nemusíme si však nič navrávať, väčšina šoférov si na to spomenie, až keď je na to upozornená v servise, alebo sa objaví problém.

Brzdové platničky

Ak sa náhodou predsa len rozhodnete opticky skontrolovať brzdové doštičky, ich minimálna hrúbka by mala byť 2až 3 mm. Skontrolovať treba aj doštičky na vnútornej strane kolesa. Nezriedka sú viac opotrebované ako vonkajšie. Zamerať sa netreba nielen na hrúbku, ale aj na prípadné praskliny. Ak ich nájdete, doštičky treba vymeniť. Takto si budete môcť overiť, či mechanik v servise hovoril pravdu, alebo len chcel zarobiť na výmene.
Mnohé dnešné autá opotrebenie signalizujú. Po zodratí doštičiek sa pri brzdení do styku s kotúčom dostane kovový tŕň a vydáva charakteristický zvuk. Ďalšou možnosťou signalizácie opotrebenia je rozsvietenie kontrolky v aute.

Kotúče

Dlhšiu životnosť ako brzdové platničky majú kotúče. Ďalší prvok, ktorý treba ako spotrebný tovar z času na čas vymeniť. Ide o drahší komponent. Dôvodom na výmenu je určite nedostatočná hrúbka. Minimálnu hrúbku konkrétneho kotúča stanovuje výrobca. Vážnym problémom je aj zvlnenie kotúča. Dôjde k tomu, keď je kotúč tenší. Zvlneniu kotúča dopomôže aj prejdenie cez mláku a náhle schladenie kotúča po predchádzajúcom zahriatí pri prudkom brzdení. Nové kotúče s maximálnou hrúbkou sa s tým vyrovnajú. Zvlnenie kotúča sa prejavuje vibráciami pri brzdení a neskôr aj nepríjemným pravidelným búchaním, prichádzajúcim od kolies. Vibrácie a hluk narastajú spolu so silnejším zatlačením na brzdový pedál.

Dôvodom na kontrolu brzdového systému je určite aj nesúmerný účinok bŕzd. Ak niektoré koleso brzdí slabšie, prejaví sa to ťahaním auta do strany pri brzdení. Dôvodom tohto javu môže byť aj poškodená geometria auta.

Brzdová kvapalina

Z času na čas teba pozrieť aj pod kapotu a skontrolovať, či je v nádržke dostatočné množstvo brzdovej kvapaliny. Postupom času kvapalina stráca svoje vlastnosti a treba ju vymeniť zhruba každé dva až tri roky. Kto s tým nemá skúsenosti, nech to určite prenechá na servis. Nevymieňanie brzdovej kvapaliny má negatívny vplyv na brzdný účinok. Najmä pri sérii prudších brzdení, alebo jazde z prudkého kopca to môže mať tragické následky. Ideálny čas na kontrolu brzdového systému je práve teraz, pri výmene zimných pneumatík za letné.

Tagy

Pokračovať v čítaní