Autosuv.sk

Ostatné

Spolužitie medzi cyklistami a vodičmi na cestách nie je jednoduché, zhodujú sa obe skupiny

Prieskum realizovaný agentúrou STEM/MARK* zisťoval, čo si myslia Slováci o spolužití cyklistov a vodičov na dopravných komunikáciách.
Spolužitie medzi cyklistami a vodičmi na cestách nie je jednoduché, zhodujú sa obe skupiny

Takmer 97 percent respondentov vníma napätie medzi vodičmi a cyklistami. Dve tretiny opýtaných zažili za posledný rok situáciu, kedy vodič obmedzil alebo ohrozil cyklistu a naopak, kedy cyklista obmedzil vodiča automobilu

Pre bezpečné spolužitie vodičov a cyklistov sú najdôležitejšie vzájomná ohľaduplnosť, dostatočný bočný odstup pri predbiehaní, včasné upozornenie na zmenu smeru a plná koncentrácia všetkých účastníkov premávky

Bratislava, 26. september 2019 – Hoci sa na cestách najviac pohybujú motorové vozidlá, medzi obvyklých účastníkov cestnej premávky patria aj cyklisti. Spolužitie motoristov s vyznávačmi bicyklov nebýva jednoduché a tento fakt potvrdzuje aj prieskum spoločnosti Continental, ktorý na základe vzorky 500 respondentov, kde viac než 71 percent patrí k aktívnym vodičom a zároveň medzi cyklistov, pripravila agentúra STEM / MARK.

Na Slovensku je cyklistika stále atraktívnejšia. Dobrá správa je, že tak, ako stúpa počet milovníkov bicyklov, stúpa aj ich opatrnosť, keďže z dlhodobého hľadiska počet usmrtených cyklistov klesá. Tento trend sa snaží podporiť aj spoločnosť Continental v rámci kampane "#Share the road". Tá je založená na osvete a na radách, týkajúcich sa ohľaduplnosti ku všetkým účastníkom cestnej premávky, či už ide o vodiča osobných alebo nákladných vozov, motocyklistov, cyklistov alebo chodcov.

Ohľaduplnosť – spoločný menovateľ bezpečnosti na cestách

Z prieskumu vyplynulo, že vac ako 60% vodičov aj cyklistov bolo svedkami incidentu, kedy jazdec na bicykli ohrozil alebo obmedzil človeka za volantom automobilu. Pozoruhodné však je, že podobne to platí aj naopak, pretože dve tretiny opýtaných zaznamenali ohrozenia cyklistov automobilom. Ako predchádzať týmto zbytočným incidentom? Riešením je ohľaduplnosť!

Predbiehanie cyklistov patrí k veľkým témam. Vodiči by mali predbiehať na prehľadnom úseku, kde majú istotu, že neohrozia seba, cyklistov a ani tých, ktorí idú v protismere. Počas manévru by auto malo cyklistu obchádzať s minimálne 1,5 metrovým bočným odstupom. Práve dostatočný bočný odstup považuje väčšina ľudí za najdôležitejší (80% účastníkov prieskumu). Pre 60% opýtaných je podobne dôležitý aj správny výber miesta k tomuto manévru. Viac ako 40 % opýtaných si nemyslí, že by malo auto počas predbiehania výrazne spomaliť. V tomto prípade záleží na situácii. Pokiaľ motorista dobehne cyklistu na úzkom úseku alebo pred zákrutou, mal by spomaliť a predbiehať až na vhodnej časti cesty.

Situácie, pri ktorých nie je vhodné cyklistu predbiehať:

1) Na križovatke, tesne pred odbočením vpravo - cyklista môže byť na križovatke v rovnakú chvíľu ako automobil, ktorý sa chystá odbočiť vpravo a môže dôjsť k zrážke. Týmto nehodám sa dá predísť tým, že vodič neobehne cyklistu tesne pred križovatkou a nechá ho prejsť ako prvého. Obe skupiny tiež nesmú zabúdať na včasné upozornenie o zmene smeru jazdy.

2) Pred prechodom pre chodcov - pri tejto situácii môže do premávky vstúpiť chodec, ktorému dáva cyklista prednosť. Vozidlo, ktoré má v úmysle predbehnúť cyklistu ešte pred prechodom, už nestihne zareagovať a môže dôjsť k zrážke s chodcom. Zároveň na mestských priechodoch s ostrovčekmi nemôže vodič dodržať dostatočný bočný odstup a cyklistu by predbiehal veľmi tesne.

3) Na kruhovom objazde - cyklisti sa tu často radia viac vľavo, aby objazd prešli čo najrýchlejšie. Pre bezpečné prejazd tu platia rovnaké pravidlá ako pri predbiehaní pred križovatkou v bode 1.

4) Ak cyklista ide úmyselne stredom jazdného pruhu - môže sa práve pripravovať na odbočenie vľavo, alebo je cesta príliš úzka na dodržanie bezpečného bočného odstupu.

Foto: Continental

Vodiči automobilov tiež nesmú zabúdať na to, že aj počas vystupovania z vozidla môžu ohroziť ostatných účastníkov premávky. Často sa stáva, že vodič otvorí dvere od auta tesne pred prechádzajúcim cyklistom. V Holandsku prišli na to, ako týmto nehodám predchádzať. Možno sa návod bude hodiť aj u nás: pravidlo "holandského chvatu" je jednoduché. Pri vystupovaní otvára vodič dvere vzdialenejšou pravou rukou. Tento pohyb ho donúti pootočiť trup a umožní mu tak získať lepší výhľad dozadu z okna aj zrkadla. 

Cyklisti môžu prispieť k väčšej bezpečnosti tým, že budú predvídavejší. Napríklad, pri horšej viditeľnosti by nemali zabúdať na reflexné prvky a dobré osvetlenie, pretože inak sa stávajú pre vodičov takmer neviditeľnými. Okrem povinných prvkov výbavy, ako sú biele odrazové sklo vpredu, červené vzadu a oranžové na oboch pedáloch a lúčoch kolies, musí byť bicykel za zníženej viditeľnosti vybavený aj bielym svetlom vpredu a červeným vzadu. V posledných rokoch je k dispozícií tiež cyklistické oblečenie, ktoré obsahuje reflexné prvky a cyklista je tak ešte lepšie viditeľný.

Slováci sa zhodnú na tom, že u nás existuje málo cyklotrás, prípadne že nie sú dostatočne kvalitné. Spokojnosť v tomto smere prejavuje iba 17% obyvateľov. Hlavným problémom pritom nebýva ich kvalita, ale predovšetkým množstvo, to si myslí viac ako polovica respondentov (65%).

*Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 19. - 27. februára 2019 na vzorke 500 respondentov zo Slovenskej republiky vo veku 18 - 70 rokov.

Tagy

Pokračovať v čítaní