Autosuv.sk

Ostatné

Nové palivo E10 príde už v januári. Ak máte staré auto, budete mať problémy

Nové palivo E10 nahradí známu 95ku. Znamená to ekologickejšie emisie, ale aj vyššie náklady. Ak vlastníte staršie auto, mali by ste si dať pozor.
Nové palivo E10 príde už v januári. Ak máte staré auto, budete mať problémy

Nové palivo E10 nahradí známu 95ku. Znamená to ekologickejšie emisie, ale aj vyššie náklady. Ak vlastníte staršie auto, mali by ste si dať pozor.

Klasická deväťdesiatpäťka nás sprevádza už dlhé roky. Na území Slovenska by jej od budúceho roka malo definitívne odzvoniť. Bezolovnatý benzín s označením E5 nahradí produktový kód E10. Ten so sebou prinesie niekoľko nepríjemných zmien. Ak čerpacie stanice nezavedú do predaja nové palivo, hrozia im vysoké pokuty. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského však budú stanice aj naďalej ponúkať starú E5 dovtedy, pokým o ňu bude záujem. Vyjadril sa tak pre TA3.

Ekologické normatívy Európskej únie pokročili opäť ďalej a prinášajú spomínanú E10, ktorá bude mať vo svojom objeme zastúpenie biozložky na úrovni 7,4-10%. Tou je stopercentne prírodný etanol, ktorý vzniká kvasením rastlín. Správa ako taká znie super. Napokon, ekologický prístup môžeme vo všeobecnosti hodnotiť len pozitívne. Pre motoristov však radikálny prechod na ekologickejšiu alternatívu bude znamenať hneď niekoľko nie príliš pozitívnych zmien.

Každého sa dotkne v prvom rade cena. Tá bude na základe očakávaní v porovnaní s E5 o niečo vyššia. Rafinérie majú s vývojom ekologickejších palív spojené náklady, ktoré budú iste premietnuté aj do cien. Tie už dnes presahujú 1,30 eur za liter. Ako veľmi stúpnu, to zatiaľ nevieme, no ich zvýšenie prinesie aj vyššie prevádzkové náklady.

Ďalšou zmenou je mierne iné správanie agregátu. Ako bežný vodič si zmenu na správaní svojho auta prakticky nevšimnete, no čísla hovoria za seba. Každý motor dokáže v dnešnej dobe mierne prispôsobiť svoje spaľovanie benzínu, ktorý doňho nalejete. Vďaka tomu dokáže pracovať efektívne a výkonne zároveň. Ak nalejete do nádrže novú E10, výkon motora mierne klesne. Jeho spotreba naopak podľa výpočtov stúpne o približne 5%.

Obzvlášť pozor by si mali dať vodiči, ktorých benzínoví miláčikovia boli vyrobení pred rokom 2005, a teda spĺňajú emisnú normu Euro 3 alebo nižšiu. Agregáty týchto vozidiel na desaťpercentný podiel biozložky nie sú pripravené a používaním tohto paliva môžete spôsobiť zlyhanie niektorých súčiastok výfukového systému. Rovnaký problém čaká aj benzínové kosačky a iné náradie, ktorého motor funguje ešte na karburátore.

Prechod na palivo E10 súvisí so záväzkom Európskej únií, v ktorom si krajiny dali za úlohu znížiť emisie oxidu uhličitého v doprave o 6%. Slovensko tento cieľ zatiaľ nesplnilo, tak sa rozhodlo pristúpiť k novému palivu E10. Oproti našim bratom sme zareagovali o niečo skôr, v Nemecku sa naopak palivo E10 predáva ako alternatíva k bežnej E5 už dlhé roky, dokonca so štátnou dotáciou, ktorá ho robí lacnejším. Vodičov napriek tomu neoslovilo.

Jediná alternatíva, ktorá bude po januári dostupná na Slovensku, bude prémiové palivo. MaxxMotion, Evo Plus a V-Power sú príklady troch značiek najznámejších čerpacích staníc, v ktorých zatiaľ biozložka nenarastie. Spolu s ostatnými prémiovými palivami iných poskytovateľov budú jedinou, i keď drahšou alternatívou, ktorá staré autá nebude poškodzovať.

Paradoxom je, že zmeny sa nebudú týkať nafty, ktorá je v poslednej dobe tak intenzívne očierňovaná. Tá s označením B7 obsahuje už dnes maximálny  sedempercentný povolený podiel repkového oleja, teda biozložky.

Tagy

Pokračovať v čítaní