Autosuv.sk

Ostatné

Nízka spotreba: Prinášame vám 15 tipov na úspornú jazdu

Ekologická jazda nie je priateľská len k životnému prostrediu, ale aj k vašej peňaženke. Prinášame vám preto 15 tipov ako spotrebovať čo najmenej paliva. Nájdete tu všetko od bežných vecí až po absolútne šialenosti.
Nízka spotreba: Prinášame vám 15 tipov na úspornú jazdu

Ekologická jazda nie je priateľská len k životnému prostrediu, ale aj k vašej peňaženke. Prinášame vám preto 15 tipov ako spotrebovať čo najmenej paliva. Nájdete tu všetko od bežných vecí až po absolútne šialenosti.

Zaručených receptov na ekologickú jazdu je na internete neúrekom. My vám prinášame 15 najúčinnejších spôsobov, ako svoju spotrebu dostať na minimum. Niektoré sa môžu zdať pritiahnuté za vlasy alebo nezmyselné, no verte, že dlhodobo efekt určite majú.

Dajte si redukčú diétu

Samozrejme, tým myslíme skôr to, aby ste zo svojho auta povyhadzovali všetky nepotrebné veci. Je jasné, že ak schudnete aj vy, auto bude prevážať menšiu váhu, čo sa odrazí na spotrebe. Na začiatok však postačí taška z posilky spred mesiaca, zabudnutý nákup, korčule z hrádze. To všetko má svoje miesto doma a nie v kufri. Je na vás, ako veľmi si túto radu vezmete k srdcu. Môžete si vytrhať aj čalúnenie a rádio, no dbajte na to, aby ste náhodou medzi ostatnými vecami nevyložili aj povinnú výbavu a bezpečnostné prvky!

Skontrolujte pneumatiky

Pneumatiky sú jedinou kontaktnou plochou auta a cesty, a preto je dôležité udržiavať ich v správnom stave. Nielen kvôli bezpečnosti, ale aj kvôli spotrebe. Ak chcete jazdiť lacno, pneumatiky nemôžu byť podhustené. Vtedy je koleso mäkšie a kontakná plocha sa zväčšuje. Ideálny tlak sa líši v závislosti od počtu pasažierov a rozmerov disku. Ten svoj nájdete na nálepke na stredovom stĺpiku alebo v používateľskom manuále.

Ak nestačí, vymeňte pneumatiky

Ak chcete jazdiť ešte úspornejšie, kontaktnú plochu auta s vozovkou musite znížiť ešte viac. Môžete to riešiť tak, že budete stále jazdiť len na dvoch kolesách, no ak nie ste automobilový kaskadér, je tu pre vás aj druhá možnosť. Jednoducho si kúpte užšie pneumatiky. V obchodoch vám ochotne poradia s výberom takých gúm, ktoré sú ideálne pre vaše auto, no zároveň aj pre vašu peňaženku. Len nezabúdajte, že takáto zmena by mala byť zapísaná v technickom preukaze.

zdroj: Giphy.com

S tempomatom rozumne

Tempomat má za úlohu udržiavať vami nastavenú rýchlosť počas celej doby jazdy. Robí to tak, že namiesto plynového pedála hovorí riadiacej jednotke, koľko paliva má ísť do valcov. Tempomat znižuje spotrebu tak, že motoru dáva vždy minimálne množstvo paliva potrebné na udržanie danej rýchlosti. 

S nástupom nových komfortných a bezpečnostných prvkov však prišla aj adaptívna funkcia. Tá často reaguje priskoro a spomaľuje aj vtedy, keď by to nebolo potrebné. Ak plánujete jazdiť skutočne na spotrebu, tohto asistenta je lepšie vynúť. Tempomat by ste tiež nemali používať v kopcovitých terénoch. Vtedy je lepšie zrýchliť pri jazde dolu kopcom a smerom do kopca trošku zvoľniť plynový pedál. Ak máte adaptívny tempomat, túto funkciu je lepšie vypnúť alebo minimálne nastaviť na ekonomický režim.

Jazdite v ideálnych otáčkach

Pri každom motore vyzerá graf výkonnosti inak. Vo všeobecnosti sa za ideálne otáčky považujú tie, kedy má auto najnižšiu spotrebu. V prípade automatickej prevodovky si auto nakombinuje rýchlostný stupeň a otáčky motora samo. Pre vodičov s manuálnou prevodovkou platí pravidlo, že čím nižšie otáčky, tým nižšia spotreba. Ale tiež len do rozumnej miery. Auto netreba "dusiť." Pri podtáčaní motora totiž prichádza k väčšej dymivosti a zanášaniu spaľovacieho systému. Otáčky by sa mali pohybovať okolo úrovne 1500 ot./min.

Nehrajte sa na pretekára

Je to príjemný pocit čakať na semaforoch na tú zelenú ako formula na štart. Potom vyštartovať ako raketa a byť na druhej strane križovatky skôr, než sa ostatní vôbec uvedomia. Ak dupnete na plyn príliš, motor spáli veľa paliva. Jednoduchá rovnica. Dôležité preto je rozbiehať sa plynulo, pomaly a len na rýchlosť, akou potom pôjdete. Zbesilé vyštartovanie na zelenej, následné zrýchlenie na 80 km/h, uvedomenie si, že idete prirýchlo a spomalenie na 50 km/h príliš prospešné spotrebe nie je. Pri niektorých starších tempomatoch dosiahnete efektívnejšie fungovanie, ak naozaj pôjdete rýchlejšie ako je nastavený a zapnete ho až potom. Napriek tomu plynulosť je veľmi dôležitá. Nezabúdajte aj na opotrebovanie pneumatík.

zdroj: Giphy.com

Zastavujte tiež plynulo

Ako už iste tušíte, zotrvačnosť je veľmi silný nástroj k úspechu v znižovaní spotreby. Je to kumšt, ktorý sa naučia ovládať iba tí najpokojneší a najpredvídavejší. Auto dokáže ísť bez plynu aj dlho po tom, čo nohu z pedála zložíte. Tak to využite, nelepte sa, nezastavujte na poslednú chvíľu. Miesto toho zastavujte postupným podraďovaním a brzdite motorom miesto pedála. Keď motor brzdí, nemá spotrebu. Keď beží na voľnobeh, rád si odpije.

Pomaly ďalej zájdeš

Maximálna rýchlosť aj s toleranciou. Tak jazdí väčšina. Ak sa ponáhľate, rozumieme. Ak však chcete ušetriť, vyštartujte radšej skôr a choďte o niečo pokojnejším tempom. Táto rada úzko súvisí s ideálnymi otáčkami. Auto je pri takej rýchlosti vo väčšine prípadov na míle vzidalené od hodnoty 1500 ot./min. Práve kvôli otáčkam a veľkému odporu vzduchu je auto jednoducho pažravé. O 20 km/h pokojnejšia jazda vám dokáže pri mnohých autách znížiť spotrebu aj o jeden liter. Samozrejme, s príliš pomalou jazdou to nepreháňajte. Nielen, že môže byť nebezpečná, v niektorých prípadoch je aj nezákonna'.

Vytunuj mi fáro

Väčšina ľudí si pod pojmom chiptuning predstaví bandu výrastkov, čo na cestách riskujú život v tridsaťročných mašinách. V skutočnosti, ak vám tuning spraví renomovaná firma, ide o vyladenie riadiacej jednotky na konkrétny motor. Vo výrobe sa do vozidiel inštalujú riadiace jednotky špeciálne určené pre danú motorizáciu. Každý motor už počas svojej zabiehacej fázy vykazuje mierne odlišné správanie. Tieto rozdiely môžu byť po rokoch ešte väčšie. Práve odchýlky medzi štatistickým priemerom inštalovaným v továrni a potrebami konkrétneho kusu riešia tuningové spoločnosti. Často sa pri tuningu dokonca stáva, že sa nielen zníži spotreba auta, ale aj zvýši výkon. Ak jazdíte veľa, určite sa doňho oplatí investovať.

zdroj: Giphy.com

Nerobte z auta chladničku

Nie je vám vo vašom aute trochu zima? Možno preto, že ste zabudli klímu zapnutú na maxime. Klimatizácia je jedným zo zariadení, ktoré v aute spotrebovávajú najviac energie. Ak klímujete na plné otáčky, dokážete zvýšiť spotrebu aj o jeden liter. Ak je vonku prijateľná teplota, klímu jednoducho vypnite. Takisto sa neodporúča mať otvorené okná. Tie zvyšujú spotrebu tiež. Pokiaľ je to možné, spoľahnite sa len na prácu automobilového vetrania.

Tieň je váš priateľ

Nie, nebojte sa. Nemusíte sa teraz hrať na nejakého zloducha a pohybovať sa odteraz len pod rúškom noci. Ak však plánujete zaparkovať, skutočne uprednostnite radšej tmavé miesta. Vaše auto sa tak neprehreje, čo znamená, že interiér nemusíte chladiť. Okrem toho sa aj palivo vyparuje menej.

Jazdite s niekym

Či už túto radu pochopíte tak, že vlastné auto necháte doma a pôjdete so susedom alebo prizvete suseda k sebe, je na vás. Fenomén ridesharing je už aj na Slovensku. Stačí sa zaregistrovať na niektorý z portálov a ponúknuť voľné miesto vo svojom aute niekomu cudziemu za poplatok. Spolujazdci tak zatiahnu časť cesty za vás a nepôjdu vlastným autom. Bude redšia doprava, spáli sa menej paliva a vy ešte aj dostanete zaplatené.

zdroj: Giphy.com

Skontolujte vzduchový filter

Výmena vzduchového filtra je súčasťou takzvaného malého servisu, ktorý by ste mali vykonať aspoň raz ročne. Prach a špina, ktorá sa vo filtri nazbiera, blokuje sanie a do motora sa tak nedostane dostatok vzduchu. Aby motor fungoval čo najefektívnejšie, je potrebné jazdiť s čistým filtrom. Pri najbližšej návšteve mechanika sa tak opýtajte na nutnosť výmeny filtra. Ak si filter meníte sami, pri čistení nezabudnite na saciu rúru. Aj v nej sa môžu nachádzať nečistoty.

Tankujte kvalitné palivo

V reklamách sa vás jednotlivé značky čerpacích staníc snažia presvedčiť o tom, prečo práve ich prémiové palivá sú lepšie ako tie konkurenčné. "Veď ani vy by ste si do seba nedávali niečo nekvalitné." Treba povedať, že rozdiel medzi prémiovými a obyčajnými palivami je. No neznamená to, že teraz musíte kupovať palivo, čo je aj o 10 centov na liter drahšie. Jednoducho tankujte na overených čerpacích staniciach a budete mať istotu, že vaše citlivé súčiastky palivového systému ostanú nepoškodené.

Ak čakáte, vypnite motor

Kto v aute nemá štart-stop systém, musí s vypínaním motora za účelom šetrenia paliva zaobchádzať o niečo ohľaduplnejšie. Batéria bežného auta nie je pripravená na taký nápor, aký znášajú akumulátory v autách s týmto systémom. Keby ste motor vypínali na každej červenej, batéria by vám mohla zlyhať a kvôli rozdielom v systéme štartovania by ste ani palivo neušetrili. Ak však viete, že budete stáť na mieste dlhšie ako 45 sekúnd, vypnúť motor sa oplati. Aspoň tak to uvádzajú výrobcovia.

Tagy

Pokračovať v čítaní