Auto.sk Auto.sk

Život vodiča

Klasická ručná brzda vymiera. Má ju len tretina nových vozidiel

Viaceré značky už neponúkajú žiadny nový model s mechanickou ručnou brzdou, nahradila ju elektronická.
Klasická ručná brzda vymiera. Má ju len tretina nových vozidiel

Viaceré značky už neponúkajú žiadny nový model s mechanickou ručnou brzdou, nahradila ju elektronická.

Na svet bez mechanickej ručnej brzdy si pomaly zvykáme. Otočiť sa na ručnej brzde bolo pritom dlho považované za základnú zručnosť pri predvádzaní sa. Pretekárov za volantom najskôr pribrzdil nástup stabilizačného systému, ktorý želaný šmyk dosiahnutý potiahnutím páky ručnej brzdy zrovnáva a dnes už ostáva ručná brzda doménou starších áut. V nových sa objavuje čoraz výnimočnejšie. Podľa prieskumu britského CarGurus má dnes už iba 37 % z ponúkaných nových áut klasickú ručnú brzdu. Prieskum vychádza z analýzy 32 najväčších značiek, predávaných v Británii (vypísané sú na konci článku). Viaceré z nich vrátane Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes a Porsche už nemajú v ponuke žiadne nové auto s klasickou ručnou brzdou. Nahradila ju elektronická, ktorá má rovnakú funkciu - zaistiť vozidlo proti nechcenému pohnutiu. V tomto prípade stačí zatlačiť tlačidlo a auto sa nepohne. 

Ruka v ruke s elektronickou ručnou brzdou prichádza aj asistent rozjazdu do kopca. Veľká časť vozidiel navyše elektronickú brzdu aktivuje automaticky po zastavení vozidla a deaktivuje pri pokuse o pohnutie. Vodič tak na tento úkon nezabudne. Nevýhoda to môže byť pri silných mrazoch. Aj my máme skúsenosť, že brzdy primrzli o kotúče a auto sme museli nechať rozmraziť v garáži. Výhoda mechanickej ručnej brzdy spočívala v jej jednoduchosti, časom sa však horná poloha páky posúvala vyššie a bolo ju potrebné nastaviť, čo pri elektronickej brzde odpadá. 

Elektronická brzda sa dá dnes použiť aj pri núdzovom brzdení. Ak šofér zaspí, alebo mu príde náhle zle za volantom, tak spolujazdcovi stačí držať tlačidlo elektronickej brzdy a auto spomalí a vďaka ABS ostane ľahko ovládateľné. Navyše odstránenie rozmernej páky umožnilo dizajnérom lepšie využiť priestor na stredovom tuneli. Ak ale stále preferujete klasickú ručnú brzdu, tak nemáte veľa možností. Dnes už iba dvaja výrobcovia - Suzuki a Dacia - ponúkajú všetky svoje modely s klasickou ručnou brzdou.

Značky zahrnuté do analýzy: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, DS, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Porsche, Renault, Seat, Škoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Vauxhall/Opel, Volvo, VW

Tagy

Pokračovať v čítaní