Auto.sk Auto.sk

Život vodiča

Dáta ukázali, ako rýchlo strácajú kapacitu batérie elektromobilov

So stratou kapacity batérie elektromobilov to nemusí byť zlé. Škodí im najmä rýchle nabíjanie a skôr extrémne teplo ako zima. Dnešné batérie veľmi dobre zvládajú časté opakovanie nabíjacích cyklov.
Dáta ukázali, ako rýchlo strácajú kapacitu batérie elektromobilov

So stratou kapacity batérie elektromobilov to nemusí byť zlé. Škodí im najmä rýchle nabíjanie a skôr extrémne teplo ako zima. Dnešné batérie veľmi dobre zvládajú časté opakovanie nabíjacích cyklov.

Prvá generácia moderných elektromobilov postupne dosahuje desať a viac rokov na cestách. To je ideálny čas na to, aby sme sa viac dozvedeli o batériách a strate ich kapacity, vychádzajúc z praxe. Prvé dôkladnejšie informácie prináša spoločnosť Geotab, ktorá sa zaoberá telematikou pre fleetových zákazníkov. Nasledujúce dáta získala vďaka sledovaniu 6 300 elektromobilov. Dobrou správou je, že batérie vydržia dlhšie ako sa predpokladalo. V priemere stratili približne 2,3 % svojej kapacity za rok. Geotab predpokladá, že pri takomto tempe vydrží väčšina batérií počas celej životnosti elektromobilu.

Veľmi dobre sa v tomto ohľade ukazujú elektromobily značky Tesla. Tesla Model X kalifornskej požičovne áut Tesloop má najazdených viac ako 531 000 km a dojazd vozidla klesol o 23 % zo 418 km na 322 km. Dáta ukazujú, že majitelia Tesiel stratia približne 10 % kapacity batérií po najazdení 250 000 km. Nie všetky značky sú na tom tak dobre, napríklad batérie Nissanu Leaf strácajú kapacitu rýchlejšie. Leaf sa spolieha na pasívne chladenie batérií vzduchom, Tesla využíva chladenie kvapalinou. Práve tepelný manažment batérií je dôležitým faktorom, ktorý spôsobuje rozdiely medzi elektromobilmi. Pre porovnanie straty kapacity batérie podľa jednotlivých modelov KLIKNITE SEM!

Nissan Leaf
Nissan

Pomerne často sa stretávame s názorom, že časté opakovanie cyklov nabíjania a zima má zlý vplyv na batérie. Výsledky naznačujú, že mnohonásobné nabíjanie v rámci jedného týždňa nemá výraznejší vplyv na kapacitu. So zimou je to podobne. Batérie v autách so spaľovacím motorom majú v zime často problém. Zima však nemusí byť príčinou ich zlého stavu, len sa v chladnom počasí zlý stav skôr prejaví. Potvrdzujú to aj výsledky v prípade elektromobilov, zozbierané spoločnosťou Geotab. Kapacita rýchlejšie klesla batériám áut, jazdiacim v horúcich oblastiach. Tu treba brať do úvahy, že samotná teplota nemusí byť ešte príčinou, len spoločným menovateľom.

Zabijakom batérií je rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Potvrdzuje to aj nasledujúci graf spoločnosti Geotab. V grafe nižšie sú zahrnuté vozidlá, používané v extrémnych teplotných podmienkach, ktoré sú najcitlivejšie na stratu kapacity. Modrou farbou sú vyznačené elektromobily, ktoré nikdy nevyužívajú rýchle nabíjanie, červenou 1-3-krát mesačne a žltou viac ako 3-krát mesačne.

Geotab

Na záver ešte niekoľko praktických informácií a rád pre majiteľov elektromobilov. Neočakávajte lineárny pokles kapacity batérie. Bežné sú náhle prudšie poklesy striedané s pomalým poklesom kapacity. Majitelia Tesiel upozorňujú aj na predlžovanie doby nabíjania, v tomto prípade je dôvodom aktualizácia softvéru na diaľku. Cieľom softvéru je chrániť batérie pred výraznejšou stratou kapacity. Geotab odporúča držať elektromobil v stave nabitia medzi 20 až 80 % a minimalizovať frekvenciu rýchleho nabíjania.

Na úplné pochopenie životného cyklu batérií elektromobilov si musíme ešte počkať. Treba k tomu viac dát, viac elektromobilov, ktoré naplnia svoj životný cyklus a ďalšie analýzy.

zdroj: geotab.com

Tagy

Pokračovať v čítaní