Auto.sk Auto.sk

Život vodiča

ADAC otestoval bezpečnosť obytného auta. Výsledok je desivý

Za bezpečnosť plne naloženého obytného auta by organizácia Euro NCAP 5 hviezdičiek rozhodne neudelila. V crash teste nemeckého autoklubu ADAC malo obytné vozidlo viac nedostatkov.
ADAC otestoval bezpečnosť obytného auta. Výsledok je desivý ADAC/Youtube

Kempovanie a dovolenka s obytným autom si získava čoraz väčšiu popularitu aj na Slovensku. Pri kúpe, či prenájme obytného vozidla sa záujemci zväčśa pozerajú na vybavenie vozidla a praktické riešenia, ktoré im uľahčia a spríjemnia pobyt. Ešte dôležitejšou otázkou je však bezpečnosť obytných áut a na tú sa vo svojom teste zameral nemecký autoklub ADAC. V nárazovom teste s čiastočným prekrytím proti sebe postavil plne naložený obytný automobil Fiat Ducato a plne naložené kombi Citroen C5. Vozidlá s hmotnosťou 3,5 a 1,7 t potom proti sebe poslali v rýchlosti 56 km/h. Kombi dostalo poriadnu ranu a došlo k narušeniu priestoru pre posádku. Šoférove dvere sa dajú otvoriť len použitím ťažkej techniky. 

Obytné auto na tom nie je lepšie. Vodičove dvere sa bez použitia ťažkej techniky nedajú otvoriť, problém je však aj s otvorením dverí spolujazdca. Zadné krídlové dvere sa dajú otvoriť čiastočne, posuvné bočné dvere ostali zaseknuté. Záchranári by tak mali problém dostať sa včas k posádke. Pri náraze došlo k poškodeniu podbehu a predné koleso narušilo podlahu pri vodičovi. Náraz zlomil operadlo šoféra a tyč riadenia sa posunula hore a dopredu. Šofér tak bol vystavený viacerým život ohrozujúcim zraneniam. Posádka vzadu by utrpela ťažké zranenia hlavy. Bez vážnejších zranení by zrejme vyviazol len spolujazdec. Problémom počas crash testu boli aj drevené konštrukcie v interiéri obytného priestoru. Ich narušenie vážne ohrozilo posádku vzadu.

ADAC sa po teste rozhodol vydať niekoľko odporúčaní pri vyberaní obytného vozidla a cestovaní s ním. Úplnou samozrejmosťou je použitie bezpečnostných pásov. Ťažké predmety treba uložiť samostatne dole a čo najlepšie ich upevniť. Riad a vybavenie by mali byť s ohľadom na hmotnosť a bezpečnosť plastové. Pri kúpe, či požičiavaní obytného prívesu odporúča ADAC overiť ponuku asistenčných systémov. Nehode síce nedokážu vždy zabrániť, ale aspoň znížia riziko ich vzniku a často aj ich následky. 

Výrobcovia by sa podľa ADACu mali viac venovať tuhosti kabíny, deformačným zónam, aj ponuke asistenčných systémov. Pred prestavbou by mali zvážiť vhodnosť využitia konkrétneho modelu na tento účel.

Zdroj: ADAC

Pokračovať v čítaní