Autosuv.sk

Ostatné

Škoda vyrábala v minulosti pre armádu aj vozidlo 6x4 s technikou Superba

Česká automobilka v minulosti vyrábala aj špeciálne vozidlá pre armádu. Jedným z nich bol šesťkolesový model 903.
Škoda vyrábala v minulosti pre armádu aj vozidlo 6x4 s technikou Superba

Česká automobilka v minulosti vyrábala aj špeciálne vozidlá pre armádu. Jedným z nich bol šesťkolesový model 903.

Automobilka Škoda má bohatú históriu a podieľala sa nielen na zlepšovaní mobility v Československu, ale aj na motorizácii armády. Armáda tak bola postupne vybavená úžitkovým modelom Laurin & Klement 550 s návesom Martin, ktorý vznikol na základe licencie americkej spoločnosti Martin Rocking Fifth Wheel Company. Do služieb armády sa dostalo toto vozidlo vo viacerých modifikáciách ako valník, verzia pre delostrelectvo, pojazdná dielňa, či benzínová cisterna. V 30-tych rokoch boli vojaci vybavení nákladnými autami Škoda, ale český výrobca vyhral napríklad aj tender na dodávku ľahkých tankov LT vz. 35. 

Škoda Popular zdroj: Škoda

Svoje miesto medzi armádnymi vozidlami mala upravená Škoda Popular. Prvých 35 roadsterov bolo zaradených do vozového parku v roku 1935 a v roku 1936 sa rozbehla sériová výroba upravenej verzie pre armádu. Od civilného auta sa armádny stroj líšil niektorými prvkami výbavy. Napríklad pod predným sedadlom spolujazdca bola umiestnená schránka na dokumenty. Batéria bola presunutá pod zadnú lavicu a jej miesto v motorovej časti zabrala 10-litrová bandaska.

Jedným z najzaujímavejších vozidiel českého výrobcu v armáde bola Škoda 903. Vychádzala z modelu Superb a bola postavená jej šesťkolesová verzia s pohonom štyroch kolies (6x4) a neskôr aj tradičnejšia verzia 4x4. Vozidlo sa pýšilo svetlou výškou 225 mm a krátkymi prevismi karosérie. Za zmienku však stoja najmä schopnosti výrazne krížiť nápravy, čo dokumentujú aj priložené fotky.

Škoda 903 zdroj: Škoda

Obe zadné nápravy disponovali samostatnou redukciou a uzávierkou diferenciálu. Pôvodnú jednoduchú karosériu s dvoma miestami a ložnou plochou, ktorou disponovali prototypy postavené v roku 1936, nahradila verzia Break. V nej sa okrem vodiča odviezlo ešte ďalších šesť členov posádky na dvoch pozdĺžnych laviciach. Zatiaľ čo pôvodné prototypy využívali šesťvalcový motor s objemom 2703 cm3 a s výkonom 44 kW, Break dostal o niečo silnejší (46 kW) a objemnejší šesťvalec (2 914 cm3). Rovnaký technický základ bol neskôr použitý aj v prípade Škody 903 s uzavretou karosériou, o ktorú prejavila záujem armáda Juhoslávie.

zdroj: Škoda

Tagy

Pokračovať v čítaní