Auto.sk Auto.sk

Veterány

Prvý benzín elektrický hybrid Škody má už 125 rokov

Pozrite si prvé vozidlá Škody na alternatívny pohon. Od hybridu cez auto na drevo až po elektrický Favorit.
Prvý benzín elektrický hybrid Škody má už 125 rokov

Žijeme v dobe, kedy prichádzajú do módy hybridné a elektrické autá. Dôvodom je najmä tlak na zníženie emisií, elektrické vozidlá však majú oveľa dlhšiu históriu. My sa obzrieme za históriou vozidiel s alternatívnym pohonom značky Škoda.

1908 - prvý benzín elektrický hybrid

Zakladatelia značky Škoda, Václav Laurin a Václav Klement, spojili sily s českým inžinierom, stojacim za pražským električkovým systémom, Františkom Křížíkom. Výsledkom spoločného vývoja bol prototyp L&K Typ E (foto titulka). Benzínový motor slúžil v tomto prípade ako generátor elektrickej energie a vozidlo bolo poháňané elektromotorom. V tom čase bola technológia batérií v plienkach a vozidlo elektrickú energiu nemalo kam dočasne uložiť. Vozidlo síce fungovalo, ale na zavedenie do výroby to nebolo.

1938 - prvý elektromobil

Foto: Škoda

Vývoj elektromobilu bol odpoveďou českej automobilky na ohrozenie dodávok ropy. Koncom 30-tych rokov sa dostalo na svetlo sveta nákladné vozidlo, určené na prevoz piva z fabriky v Plzni do barov a reštaurácií. Na rebrinovom podvozku s nosnosťou 3 tony boli namontované nabíjateľne olovené batérie. Nákladný elektromobil sa perfektne hodil na svoj účel - pomalá jazda s častými zastávkami. Vozidlo nemalo žiadne otvory pre nasávanie vzduchu, keďže elektromotor nepotreboval chladenie ako spaľovací motor. Podľa záznamov z fabriky vozidlo slúžilo na prevoz piva dlhé roky.

1942 - vozidlo na drevo

Historické záznamy ukazujú, že vozidlo na drevené uhlie s veľkým spaľovacím priestorom vzadu bolo vyvinuté už v roku 1919. Technológia v praxi fungovala, ale bola považovaná za príliš komplikovanú pre sériovú výrobu. Automobilka sa k tomuto riešeniu vrátila až počas vojny koncom 30-tych a začiatkom 40-tych rokov z dôvodu nedostatku ropy. Inžinieri z Mladej Boleslavi zakomponovali do konštrukcie nákladného auta plynový generátor, ktorý premieňal drevo a uhlie na plyn, použiteľný ako palivo pre spaľovací motor.

Škoda Rapid hybrid

Celý systém, pozostávajúci z pece, chladiča, filtra a siete rúrok, sa im podarilo zmenšiť a dostať do kompaktnejšej podoby. Vyrobených bolo niekoľko prototypov Rapid s plynovým konvertorom, namontovaným na predný nárazník.

1992 - Eltra 151 (elektrický Favorit)

Začiatkom 90-tych rokov vyvinula Škoda elektrický Favorit, nazvala ho Eltra 151. Vývoj prebiehal v dedine Ejpovice vo vysunutom pracovisku plzenského závodu. Z veľkej časti bol dotovaný švajčiarskym importérom vozidiel Škoda, ktorý plánoval elektromobil predávať po celej Európe. Prvé kusy, postavené na základe Favoritu, dostali 14 6v 190Ah olovených batérií. Energia z nich poháňala elektromotor s výkonom 21 k. Vozidlo si zachovalo pôvodnú prevodovku s odstráneným piatym prevodovým stupňom. Dosahovalo maximálnu rýchlosť 80 km/h a dojazd sa pohyboval niekde medzi 60 až 100 km. Nabíjateľné bolo z domácej zásuvky. Neskôr bolo vyrobených aj niekoľko pick up modelov, kúpených švajčiarskym importérom, ktorý ich predvádzal v rôznych kútoch sveta. Kuriózne sa 9 vozidiel dostalo späť do Českej republiky, kde ich niekoľko rokov využívala pošta. S elektrickým Favoritom už máme aj osobnú skúsenosť. Bližšie sa naň môžete pozrieť v staršom videu Rasťa Chválu (časť s elektromobilom zaćína približne od času 17:00).

Tagy

Pokračovať v čítaní