Autosuv.sk

Ostatné

Lotus žiada o pomoc nadšencov, hľadá 60 rokov stratené auto

Prvý Lotus vyrobil Colin Chapman v roku 1958 v garáži rodičov svojej priateľky. V roku 1950 ho predal za 135 libier. Teraz chce získať britský výrobca prvé auto svojho zakladateľa späť. Problémom je, že jeho posledná známa stopa je stará viac ako 60 rokov.
Lotus žiada o pomoc nadšencov, hľadá 60 rokov stratené auto

Prvý Lotus vyrobil Colin Chapman v roku 1958 v garáži rodičov svojej priateľky. V roku 1950 ho predal za 135 libier. Teraz chce získať britský výrobca prvé auto svojho zakladateľa späť. Problémom je, že jeho posledná známa stopa je stará viac ako 60 rokov.

Lotus sa obracia na všetkých entuziastov, zberateľov a lovcov áut po celom svete. Cieľom je nájdenie prvého vozidla, dávno strateného Lotusu, ktorý bol postavený zakladateľom značky, Colinom Chapmanom. Colin ho ručne postavil v roku 1948 s pomocou priateľov v garáži rodičov svoje priateľky Hazel, ktorá sa neskôr stala jeho ženou. Prvý Lotus bol prestavaný Austin Seven a cieľom úpravy bolo postaviť pretekárske auto. Dokončený bol na jeseň v roku 1948 a Colin Chapman na ňom s priateľkou Hazel v pozícii spolujazdkyne získal na prvých podujatiach dve ocenenia vo svojej triede. Vozidlo bolo pôvodne bez laku a okoloidúcim sa naskytol pohľad na neleštený hliníkový povrch. Neskôr bolo nalakované nabielo a nakoniec bolo "oblečené" do červeného laku. Slovo "nakoniec" asi v tomto prípade nie je správne. Informácie o približnom mieste, kde sa vozidlo nachádza, sú neznáme viac ako 60 rokov. Colin Chapman ho ešte v novembri roku 1950 predal za 135 libier novému majiteľovi zo severu Anglicka. V tom čase pracoval na druhej generácii vozidla. 

Lotus

Neskôr (1952) založil spoločnosť Lotus Cars a stal sa slávnym najmä pre svoje pôsobenie v F1. Team Lotus tu pod jeho vedením získal sedem titulov v hodnotení konštruktérov a šesť v hodnotení jazdcov. S prevratným riešením prišiel v roku 1978. Monopost s označením Lotus 79 využíval tzv. Ground Effect. Vzduch, prúdiaci pod monopostom, prúdil cez kanály a na niektorých miestach vznikal veľký podtlak. Keďže na bokoch vozidla boli špeciálne zásterky, vozidlo sa doslova prisalo k asfaltu a Lotusu to prinieslo veľkú dominanciu. Neskôr FIA kvôli bezpečnosti toto riešenie zakázala. Colin Chapman zomrel o pár rokov neskôr na infarkt (1984) ako 54-ročný. 

Iniciátorom hľadania jeho prvého auta je Colinov syn, Clive Chapman, ktorý v súčasnosti pôsobí ako šéf Classic Team Lotus. "The Mark I (prvá generácia) je svätým grálom histórie Lotusu. Bolo to prvýkrát, keď  môj otec mohol  vyskúšať svoje teórie pre zlepšenie výkonu pri navrhovaní a konštruovaní auta", vysvetľuje Clive svoje zanietenie v hľadaní otcovho prvého auta. Clive od fanúšikov žiada, aby sa pozreli do každej garáže, dielne a stodoly, do ktorej môžu. Nevylučuje sa ani možnosť, že prvý Lotus bol vyvezený mimo Anglicka. Lotus na konci septembra oslávi 70 rokov od postavenia prvého auta a bolo by pre automobilku pekné, keby sa našlo. V minulosti sa prvý Lotus snažilo nájsť mnoho zanietencov, ale bez výsledku. Ľudia z Lotusu na čele s Clivom Chapmanom dúfajú, že obnovené pátranie prinesie úspech.

zdroj: Lotus a Wiki

Tagy

Pokračovať v čítaní