Auto.sk Auto.sk

Veterány

História volantu: Od jednoduchého mechanizmu k multifunkčnému zariadeniu

S kľukovým riadidlom v úlohe volantu, dvoma rýchlosťami a štyrmi valcami vyzerali prvé autá skôr ako motorizované dvojmiestne bričky. V autonómnej budúcnosti budú volanty už len pre fajnšmekrov.
História volantu: Od jednoduchého mechanizmu k  multifunkčnému zariadeniu

Úplne prvý volant sa objavil v júli 1894 na Panharde 4 HP Alfreda Vacherona počas pretekov Paris-Rouen. Tie organizoval Pierre Giffard, novinár z Le Petit Journal, čo bol parížsky denník, vychádzajúci medzi rokmi 1863 až 1944. Skôr než o závod išlo v tom čase o niečo iné  - bola to skvelá príležitosť pre predstavenie nového vynálezu: auta.  Na 100 km dlhej trase z Paríža do Rouen mali vozidlá s motorom s vnútorným spaľovaním preukázať  svoju spoľahlivosť.

S kľukovým riadidlom v úlohe volantu, dvoma rýchlosťami a štyrmi valcami vyzerali prvé autá skôr ako motorizované dvojmiestne bričky. Vo väčšine ostatných sedeli cestujúci oproti sebe, podobne ako v dovtedy používaných klasických veľkých kočoch. Postupne sa ale začal presadzovať trend odklonu od dizajnu, vychádzajúceho s koňmi poháňaných modelov.

Peugeot Type 15 1897

Tohto závodu sa zúčastnilo vyše sto automobilov s rôznymi druhmi pohonu (para, olej, benzín, elektrina, stlačený vzduch, pedále...). Aj vďaka skutočnej technologickej inovácii v podobe volantu Alfred Vacheron a jeho Panhard 4 HP skončili na 4. mieste a na zdieľanom prvom mieste skončili Panhard a Levassor spolu s modelom spoločnosti Les fils de Peugeot frères, čo boli vozidlá vybavené tyčovými, resp. kľukovými riadidlami. 

Kľukový riadiaci mechanizmus bol postupne nahrádzaný klasickým okrúhlym volantom. Po technologickej stránke to znamenalo definitívny rozchod s dizajnom, odvodeným od koňmi ťahaných kočov. V roku 1901 Peugeot Type 36 s konečnou platnosťou definitívne ukončil éru motorizovaných kočov. Prišiel s dvoma zásadnými novinkami: s motorom, umiestneným vpredu a okrúhlym volantom namiesto tyčových riadidiel.

Peugeot Type 56 1904

Priekopníci, stojaci pri zrode automobilu, si uvedomili, že pre vodiča bude jednoduchšie riadiť auto pomocou kruhového volantu, než pomocou tyčových resp. kľukových riadidiel. Tento tvar totiž umožňuje ľahšie ovládanie auta pri zatáčaní a zároveň efektívnejší prenos sily, potrebnej na otáčanie kolies. Navyše takto možno jednoduchšie na volant napojiť aj posilňovač riadenia, ktorý umožňuje  natáčanie kolies s použitím menšej sily aj pri nízkej rýchlosti.

Peugeot Type 125 1910

Začiatkom deväťdesiatych rokov sa masívnejšie rozšírilo používanie airbagov a posilňovača riadenia, čo zásadným spôsob zmenilo aj uhol pohľadu, akým sa konštruktéri dívali na volant. Z jednoúčelového zariadenia sa postupne stalo multifunkčné, ktoré okrem svojej základnej funkcie riadenia kolies postupne začalo plniť aj ďalšie, najmä tie, súvisiace s pasívnou bezpečnosťou.
Tieto inovácie sa zákonite premietli aj do zmeny v materiáloch, používaných pri výrobe volantov. Mäkké výplne jeho venca a brúsená koža sa stali významnými znakmi zamerania na zvýšenie komfortu.

V základných modeloch sa naďalej využíva volant z polyuretánovej peny, zatiaľ čo brúsená koža je vyhradená pre vyššie modely. Volant však umožňuje aj pridanie ďalších, luxus umocňujúcich prvkov: komfort sa zvyšuje napríklad využitím ergonomicky tvarovaných opierok na palce, sploštením jeho kruhového tvaru, použitím perforovanej kože oveľa príjemnejšej na dotyk, pridaním radiacich páčok, umožňujúcich zmenu prevodových stupňov (GTi, GT-Line)  alebo farebného prešívania, čo sú typické znaky, prevzaté zo sveta výkonných športových áut.

Motoršport je veľmi často hybnou silou technologických inovácií a vylepšení. Volanty využívané v sériových vozidlách napríklad prevzali rovnaký systém, aký využíva závodný špeciál Peugeot 908, ktorý mal všetky ovládacie prvky priamo na volante. V závislosti od úrovne výbavy sa na ramenách volantu nachádza ovládanie rádia, telefónu a aj tempomatu.
Francúzi však inovácie posunuli zmenou interiéru, ktorá prišla so systémom i-Cockpit, ktorého základnými súčasťami sú kompaktnejší a tým pádom menší volant, dotykový displej a zvýšený prístrojový štít v zornom poli vodiča. Ako kľúčový element umožňuje kompaktnejší volant nielen jednoduchšie manévrovanie, ale zároveň zvyšuje aj pozitívny pocit z celkovej ovládateľnosti vozidla.

Peugeot 208 2019

Užší úchop znamená menší rozsah pohybov rúk pri manévrovaní, čo umožňuje nielen aktívnejšie a rýchlejšie riadenie, ale zároveň aj zaujatie pohodlnejšej pozície za volantom. i-Cockpit sa neustále zdokonaľuje a rozšíril sa do celého modelového radu.

Napríklad v roku 2016 sa volant, zároveň s uvedením nového SUV Peugeot 3008, ešte viac zmenšil. Jeho veniec, sploštený na dvoch stranách, umožňuje nielen lepší úchop, ale zlepšuje aj výhľad vodiča a poskytuje viac priestoru pre nohy. 

Znamená príchod autonómnych vozidiel koniec éry používania volantu?

V roku 2018 predviedol Peugeot na parížskom autosalóne koncept e-LEGEND, ktorý je technologickou víziou stelesňujúcou predstavu, ako by mal vyzerať jazdný a cestovný zážitok na palube  plne autonómneho vozidla. Technologicky vyspelý a atraktívny e-LEGEND ponúka aj nový “responzívny i-Cockpit”. Konkrétne to znamená prítomnosť zvýšeného prístrojového štítu s tromi ukazovateľmi priamo v zornom poli vodiča a ultrakompaktného volantu, ktorý sa môže zasunúť pod soundbar a uvoľní tak priestor pre veľký 49-palcový displej.

Peugeot e-LEGEND

Autonómne riadenie zmení náš prístup k automobilom. Dnes je už celkom samozrejmá predstava, že v autách budeme mať volant, schopný na naše prianie sa zasunúť do prístrojovej dosky tak, aby sme mali viac priestoru pre iné aktivity, no piata úroveň autonómnej jazdy, pri ktorej už volant nebude potrebný vôbec, je ešte stále veľmi vzdialená.

Tak, ako dnes spoznáte hudobných fajnšmekrov podľa toho, že preferujú vinylové gramoplatne,  v budúcnosti spoznáte automobilových nadšencov podľa toho, že budú chcieť mať vo svojich autách stále aj volant. Stanú sa tými “osamelými rytiermi a hrdinami modernej doby” - presne tak ako David Hasselhoff, riadiaci legendárny automobil “KITT” v televíznom seriáli Knight Rider.

Pokračovať v čítaní