Autosuv.sk

Ostatné

Test: Volkswagen Caddy Maxi láka na sedem plnohodnotných miest

Volkswagen Caddy Maxi je stavaný na prevoz viac ako päťčlennej posádky. Komfort jazdy navyše so zvyšujúcim sa zaťažením auta rastie.
Test: Volkswagen Caddy Maxi láka na sedem plnohodnotných miest

Keď predstaví automobilka nové auto, často kritizujeme, že jeho tvary nie sú účelné, ale zamerané na umelé navodenie požadovaného charakteru. Vozidlo s falošnými koncovkami výfukov, s falošnými otvormi na nasávanie vzduchu pre chladenie bŕzd a so samoúčelným, v praxi nefungujúcim prítlačným krídlom, je akousi atrapou a nie skutočným športovým autom. Presným opakom sú úžitkové autá. Ich základný tvar je daný a mnohí ohrnú nad “krabicou“ nosom. Volkswagen sa tvar auta pokúsil oživiť oblejšími tvarmi a vo vyšších stupňoch výbavy aj bohatšou ponukou chrómových doplnkov. Zatiaľ čo v prípade zadnej časti len ťažko zakryť na priestor zameraný tvar, vpredu nájdeme moderné svetlá a masku, proti ktorej nebudete protestovať ani v prípade menej praktických áut. My sme sa v teste pozreli na predĺženú verziu Maxi so siedmimi miestami na sedenie.

Predná maska Caddy VW
Michal Švančara

Keď tretí rad nie je za trest

 

Najviac nás zaujímal vnútorný priestor a začať treba pri bočných posuvných dverách. Dobrou správou je, že už základná verzia je posuvnými dverami vybavená na oboch stranách. Obzvlášť pri sedemmiestnej verzii je to vítané. Otvor na nastupovanie do druhého a tretieho radu je viac než postačujúci.

Volkswagen Caddy dvere
Michal Švančara

Z prvého pohľadu na trojicu sedadiel v strednom rade sme neboli nadšení. Okamžite nám udrelo do očí menej miesta na kolená, ako sme očakávali. Po usadení to však už vôbec nie je zlé. Vo Volkswagene Caddy totiž nemusíte skĺznuť v sedadle nižšie a posunúť kolená dopredu, aby ste získali dodatočný priestor pre hlavu. Nad hlavami posádky je totiž priestoru na rozdávanie. Vyššie postavy však obmedzenie na kolená predsa len pocítia. Aj to má však svoj dôvod. Miesta v treťom rade sú totiž plnohodnotné! Priestorovo len minimálne zaostávajú za druhým radom. Sedenie je posunuté o niečo vyššie, a tak aj posádka vzadu má dobrý výhľad na okolitý svet. Z praktického pohľadu môžeme v treťom rade vyčítať menej praktické riešenie s jednou lavicou bez delených operadiel. Operadlá sa dajú sklopiť iba ako jeden celok. Ďalším krokom je vybratie celého tretieho radu. Batožinový priestor narastie z 530 l na 1350 l. Už v základnej sedemmiestnej konfigurácii je vzadu dosť miesta na tašku s hokejovým výstrojom, menší kufor a stále v ňom ostane miesto na ďalší náklad.

 

Volkswagen Caddy kufor
Michal Švančara

Po vybratí tretieho radu máte k dispozícii menšie letisko a odklopiť, prípadne vybrať možno aj sedadlá v druhom rade. Objem kufra 3 880 l spraví z osobnej verzie Volkswagenu Caddy razom auto, určené pre sťahovákov. Nemci nezabudli ani na možnosť prevozu dlhých predmetov a za príplatok 185 eur možno sklopiť aj operadlo spolujazdca.

 

Vzadu priestranné, vpredu osobné a stále praktické

Zatiaľ čo zadnej časti dominuje priestor a praktické riešenia, vpredu zaujme palubná doska na spôsob osobného auta. Volant, dotykový displej a celkový dojem sa ničím nelíši od ostatných modelov značky. Interiér pôsobí hodnotne, akurát by sme si nevybrali verziu s čiernym lesklým povrchom, na ktorom vidno každý otlačok a každú čiastočku prachu. Oceniť by sme však chceli znovu najmä praktický pohľad na interiér. Množstvo odkladacích priestorov a ich rozvrhnutie vo vnútri sa blíži k ideálu. Šofér ani na chvíľu nezaváha pri hľadaní miesta na fľašu, peňaženku, mobil a kľúče. A to ostane ešte neobsadený priestor, skrytý pod lakťovou opierkou a úložný priestor nad hlavou, ktorý je typickým prvkom dodávok.

Volkswagen Caddy interiér
Michal Švančara

Plynulú jazdu niekedy prekazí prevodovka

 

S autom plným cestujúcich treba jazdiť plynule, preto šofér potrebuje dobrú odozvu z riadenia a aj z pedálov. Napríklad extrémne ľahký chod brzdového pedála robí z brzdenia doslova vedu. Ak pedál zatlačíte do jeho spodnej polohy ľahko, ako keď nôž prechádza maslom, tak len ťažko odhadnete správny brzdný účinok. Spolu so stláčaním pedála musí aspoň mierne narastať aj odpor, aby šofér dokázal auto spomaliť plynulo. Vo Volkswagene na to mysleli a pedále a aj volant kladú primeraný odpor. Na prvý pohľad ide možno o drobnosť, ale šoférovanie auta nie je videohra, vodič potrebuje cítiť, čo sa deje a ako auto reaguje, o to viac, ak vezie ďalších pasažierov. Dojem z plynulej jazdy niekedy narušila šesťstupňová automatická prevodovka DSG. Pri prudšom rozbiehaní z križovatky niekedy hrklo posádkou v aute. Riešením je pomalšia reakcia šoféra a zatlačenie na plyn s menším oneskorením. Celkovo sa nám preradenia a logika prevodovky páčili viac po jej prepnutí do športového režimu. Bola rozhodnejšia, na druhej strane logicky nebrala ohľad na spotrebu. V základnom režime často využíva voľnobeh a po ťuknutí na brzdový pedál ochotne podradí a brzdí motorom. Testovaný naftový štvorvalec s výkonom 110 kW je to najsilnejšie, čo v modeli Caddy môžete mať. Športový výkon od neho čakať netreba, ale predbiehanie mu problém nerobí. Navyše sa dobre popasuje aj s naloženým autom. Pomáha v tom krútiaci moment 340 Nm, ktorý je dostupný už pri 1750 otáčkach.

Volkswagen Caddy zadok
Michal Švančara

Kilá navyše sú priateľom komfortu

Podvozok Volkswagenu Caddy nám ukázal dve tváre. Prázdne auto na mestských nerovnostiach je určite tá horšia tvár. Caddy nás ani zďaleka nevytriaslo ako športové auto s tvrdým podvozkom, ale nemôžeme ho označiť ani slovom komfortný. Najmä zadná náprava sa nadľahčuje ochotnejšie. Ruka v ruke s rastúcim zaťažením auta, rastie aj komfort cestovania. Nie je to žiadne prekvapenie, ide o bežný jav v prípade úžitkových áut. Čo sa týka tempa v zákrutách, zvládne podvozok viac, ako človek bežne potrebuje. Spomaľovať ho bude skôr myšlienka na pocit nepohodlia, ktoré rýchlejšia jazda spôsobuje pasažierom.

Koľko tlačíte, toľko tankujete

Pri úžitkovom aute s vysokým ročným nájazdom spotrebu nemožno obísť. Podľa očakávania je najväčším nepriateľom auta vysoká rýchlosť. Diaľnica pri značnom aerodynamickom odpore vytlačí apetít motora nad sedem litrov. Úsporná jazda s prázdnym autom a klesáte smerom k piatim litrom. Týmto sú hranice spotreby pre väčšinu jazdných situácií určené. Výraznejšie môže stúpnuť snáď len pri snahe akčného otca rodiny užiť si v plnom tempe zákruty na Šturci (keď už svoj kabriolet musel vymeniť za auto, v ktorom odvezie rodinu a kočík), alebo pri preprave lyží na streche.

Prvoradý je úžitok

Osobná verzia Volkswagen Caddy Maxi je v porovnaní so základným modelom o 47 cm dlhšia. Zásluhu na tom má najmä natiahnutý rázvor náprav. Pozitívne sa to prejavuje v treťom rade sedadiel, ktoré môžeme označiť ako plnohodnotné. Z tohto pohľadu sa treba na Caddy aj pozerať. Slúži na prevoz viac ako piatich osôb, a preto neostal kráľovský priestor posádke v druhom rade najmä pre kolená. Na druhej strane hlavu v tomto aute nemusí nik krčiť dole. Z hľadiska variability by sme privítali, keby sa dali vyberať sedadlá aj samostatne, a tým meniť konfigurácia auta špecificky podľa potreby. Na druhej strane je pozitívne, že osobná verzia sa môže jednoducho zmeniť na dodávku s nákladným priestorom.

 

Značka a model

Volkswagen Caddy Maxi

Motor

Naftový štvorvalec 2,0 TDI

Prevodovka/počet stupňov

Automatická /6

Cena od/verzia/testovaný model (eur)

17 136/25 740/34 080

Výkon kW(k)/pri otáčkach

110(150)/3500-4000

Krútiaci moment Nm/pri otáčkach

340/1750-3000

Tagy

Pokračovať v čítaní