Autosuv.sk

Ostatné

Test Volkswagen Amarok: Pickup na voľný čas aj do práce

Dlhé hodiny strávené na diaľnici, a potom výjazd na odľahlé miesto, kam sa s osobným autom nedostanete. Aj o tom môže byť pracovný pickup s poriadnym šesťvalcom pod kapotou.
Test Volkswagen Amarok: Pickup na voľný čas aj do práce

Konkurencia v kategórii pickupov je čoraz širšia. Aj keď v mnohých prípadoch ide len o rôzne oblečených súrodencov, každý ponúka niečo svojské. Volkswagen Amarok je (aj keď už nie dlho) v tomto segmente unikátny vďaka šesťvalcovému motoru. Minimálne ak hovoríme o v Európe predávaných autách. V čase písania testu sa pripravuje príchod Mercedesu triedy X so šesťvalcovým motorom. V tejto chvíli je ale Amarok lídrom v oblasti výkonu. Nie je to však jediné, s čím sa Volkswagen môže pochváliť. Pri navrhovaní vozidla sa zameral na rôzne stránky. Amarok ponúka viacero pohľadov na pracovné auto. Okrem očakávaných úžitkových vlastností, správania na ceste a v teréne to môže byť aj o fešáckej výbave. Iný pohľad na auto prináša náš čitateľ a kamarát, ktorý nový Amarok vlastní a bližšie ho spoznal počas prvých desaťtisíc kilometrov. Na aute oceňuje najmä jeho univerzálnosť, schopnosť zvládať dlhé cesty a následne vo svojom cieli vyraziť do terénu a dostať sa na miesta, ktoré nie sú pre bežné auto dostupné.

Názor majiteľa Amaroku

Volkswagen Amarok
Volkswagen Amarok počas výletu v Bosne a Hercegovine. Foto: Richard Hlavňa

Auto používam hlavne na cestovanie, aby som nebol limitovaný. V Amerike tomu hovoria overlanding, a tak je to aj u mňa. Mám možnosť ísť po diaľnici a na križovatke sa pustiť do skutočného terénu, nebojím sa hlbokej jamy ani vyššieho násypu. Je to voľnosť, ktorá sa nemeria peniazmi, ale zážitkom. Po návrate z dovolenky vystriekam blato a môžem ísť trebárs aj do obchodného centra do podzemnej garáže, kde nemám problém zaparkovať. Amarok zvládne všetko. Na typ terénneho pickupu poskytuje relatívny komfort na cestách, skvelý výhľad na okolie a dostupnosť v priľahlom teréne. S ľahkou nohou sa zmestí do ôsmich litrov v mixe, čo je na typ auta a objem motora skvelé číslo. S Amarokom som zatiaľ precestoval Bosnu a Hercegovinu a v septembri úzke talianske cesty okolo Lago di Garda a Lago di Como. Viac o mojich cestách s Amarokom si môžete prečítať v nasledujúcom odkaze - KLIKNITE SEM!

Rišo.

Aj pickup môže byť agilný, keď má šesťvalec

My sme na test dostali verziu so slabším šesťvalcovým motorom (150 kW) a k tomu osemstupňovú automatickú prevodovku. Po nastúpení sme si pripadali ako v osobnom aute. Nemáme na mysli vysoký posed a výborný výhľad z auta, ale materiály, dotykový displej a multifunkčný volant. A to ešte naša verzia nebola oblečená do koženého "šatu". Dobrý dojem nekazilo ani množstvo použitého plastu. Pre pracovné auto ide o dobré riešenie s jednoduchou údržbou. Vysoké sedenie vytvorilo dostatočný priestor na nohy, ale centimetre navyše nechýbajú ani v oblasti hlavy. Posádka vzadu pritom sedí ešte vyššie na spôsob sedenia v divadle, vďaka čomu má dobrý prehľad o dianí na ceste.

Volkswagen Amarok
Volkswagen

Na ceste z Bratislavy smerom do terénu sme si užívali šesťvalcový motor. Ľahkosť, s akou agregát V6 3,0 TDI hnal auto dopredu, si šofér okamžite zamiluje. Žmurknutie smerovkou, pohladenie pedála, a kým sa človek spamätá, motor už dávno na jeden nádych posunul Amarok o dve autá dopredu. Osemstupňová automatická prevodovka necháva navyše motor vyniknúť. Šesťvalec netreba zbytočne tlačiť do otáčok, má dosť sily už "odspodu" a prevodovka je tomu dobre prispôsobená. Z pohľadu podvozku to až také úžasné nie je. Teda vôbec to nie je zlé, a keď ostaneme v kategórii pickupov, tak sa musíme  usmievať spokojnosťou a možno aj nadradenosťou. Ale zatiaľ, čo motor posiela Amarok do úplne inej triedy vozidiel, podvozok predsa len dá znať, že sa vezieme v úžitkovom aute. Ani prázdna korba a kabína však neznamená, že bude pickup poskakovať na ceste ako koza. Náklad mu však prospeje, tak ako väčšine úžitkových áut a stane sa plavnejším. V zákrutách je suverénny a predpisové rýchlosti zvláda s veľkou rezervou. Na diaľnici cítiť aerodynamický odpor veľkého auta. Síce nie na motore, ten sa stále tvári, že nie je nič ľahšie ako tlačiť 2,1 t vážiace auto vpred. Rozdiely odhaľuje palubný počítač s ukazovateľom spotreby. Rýchlosť 110-115 km/h znamená spotrebu okolo 8,2 l. Zvýšenie tempa o 20 km/h znamená nárast apetítu motora na približne 10 l.

Volksvagen Amarok
Silu šesťvalca sme v teréne ocenili. Menej už obutie v podobe letných pneumatík. Foto: Michal Švančara

Zaujímavejšia časť testu prišla mimo cesty. Žiaľ, do veľkej miery ju pokazili cestné letné pneumatiky. Obalené blatom na lúke nielen vyzerali, ale aj sa správali ako pretekárske slicky. Zmáčaná lúka už po pár metroch odhalila blatový podklad, s ktorým mali cestné pneumatiky Amaroku problém. Auto bolo navyše bez nákladu a malý tlak na kolesá neprospieval trakcii. Na druhej strane sme vozidlo dostali do limitnej situácie pomerne ľahko a mohli sme sledovať správanie permanentného pohonu všetkých kolies. Dobrou správou bolo, že nedochádzalo k situáciám, keď niektoré z kolies stálo. Po zapnutí uzávierky zadnej nápravy všetky štyri kolesá sa poctivo zahrýzali (zahryzli je v tomto prípade asi silné slovo) do podkladu a pomaly posúvali Amarok vpred. Po zapnutí off road režimu sa k lepšiemu zmenilo správanie elektroniky. Trakčná kontrola síce zasahovala a pribrzdila kolesá v prílišnom rozlete. Teda ich nenechala zbytočne veľmi preklzovať, ale zároveň nespomaľovala auto a nedusila ho. Udržať si hybnosť v problémovej situácii je veľmi dôležité, takže úplné zabrzdenie kolies nie je na mieste. Opačný extrém je nechať kolesá veľmi preklzovať, tým zas stratia akúkoľvek trakciu. Trakčná kontrola volila zlatú strednú cestu a dáva aj menej skúsenému šoférovi šancu zdolať základné nástrahy terénu.

Volkswagen Amarok
Michal Švančara

Na pohone sa nám páčila ešte jedna vec. Dostatok krútiaceho momentu ide na zadné kolesá a Amarok ochotne zavlní zadkom pri zatočení do zákruty. Na trávnatej voľnej ploche bol pod plynom ochotný otočiť sa do kopca a jemným driftom sa šplhal požadovaným smerom. Súčasťou off road režimu je tradične aj zjazdový asistent zo strmého kopca. Systém v krátkych intervaloch pribrzdí kolesá, aby si pred sebou nahrnuli časti blata, štrku, a potom sa prevalili cez túto umelú prekážku, ktorá auto spomalí. Terénu je prispôsobená aj automatická prevodovka, ktorá umožňuje Amaroku pomaly kráčať cez terénne prekážky. Aj preto nepotrebuje redukčnú prevodovku.

Volkswagen Amarok
Nástupné prahy pri práci len zavadzajú. Praktickým riešením je popruh na zatváranie rolety a osvetlenie nákladného priestoru. Foto: Michal Švančara

Volkswagen Amarok je auto, ktoré vyniká aj v úžitkových vlastnostiach. Silný motor mu dovoľuje potiahnuť príves s hmotnosťou 3,5 t. Na ložnú plochu sa zmestí europaleta aj na šírku do jej prednej časti medzi podbehy kolies. Vďaka tomu je hmotnosť nákladu lepšie rozmiestnená, jeho ťažisko je posunuté bližšie nad zadnú nápravu. Testované auto malo na korbe praktický kryt v podobe rolety. Podľa nás ide o najlepšie riešenie (pre akýkoľvek pickup), ktoré poskytuje krytý nákladný priestor, ale aj možnosť prepravovať rozmerný náklad. Dobrým detailom je popruh na rolete. Stačí zaň zatiahnuť a roletu zavriete aj bez toho, aby ste museli vyliezť na korbu.

Dnes asi málokto využíva nie lacný nový pickup na prácu na farme. Väčšina farmárov zrejme derie svoje rokmi odskúšané autá. Amarok napriek tomu schopnosti pre pracovné nasadenie má. Či už potrebujete ťahať koňa v prívese, alebo prevážať stavebný materiál a v nasledujúcej chvíli brázdiť diaľnicu, riešenie určite nájdtete aj v podobe Amaroku. Čím viac času trávite na dlhých cestách a chcete spoznávať odľahlé kúty vzdialených krajín, tým viac favorizujeme práve šesťvalcový pickup z dielne Volkswagenu.

Volkswagen Amarok 

Značka a model Volkswagen Amarok
Motor Naftový šesťvalec 3,0 TDI V6
Prevodovka/počet stupňov Automatická/8
Pohon permanentný pohon všetkých kolies 4MOTION
Výkon kW(k)/pri otáčkach 150(204) 3 000 - 4 500
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach 500/1 250- 3 000
Spotreba výrobca/test l/100 km 7,8-7,5/9,7
Hmotnosť kg 2 128
Vnútorné rozmery nákladného priestoru (šírka/šírka medzi podbehmi/dĺžka) mm 1 620/1 222/1 555
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 29 988/38 244/48 217

 

Tagy

Pokračovať v čítaní