Autosuv.sk

Ostatné

Test Seat Leon ST: Decentný výzorom, divoký srdcom.

Seat Leon ST je športový kombík koncernovej rodiny. Je platformovo veľmi podobný Golfu, no predsa je o niečo iný. Podobne ako Golf, aj Leon si získal veľkú popularitu vo svete mladých vďaka svojej výdrži, relatívne nízkej cene (pri jazdených autách) a nekompromisnosti.
Test Seat Leon ST: Decentný výzorom, divoký srdcom.

Aj keď tomuto autu by na svoju prevádzku pokojne stačilo o 30kW menej, žiadne kompromisy sa nedejú a tak dali SEATu horúcu krv a býčie srdce. Či mu to pristane? Niet pochýb.

Test Seat Leon ST: Decentný výzorom, divoký srdcom

Zatiaľ, čo sa iné automobilky snažia dizajn svojich vozidiel prekopávať, SEAT stavil na svoju nadčasovosť a jedinečný rukopis. Nedá sa utajiť, že auto zdieľa niektoré komponenty s koncernovými „rovesníkmi,“ no pri decentnom vzhľade potom oveľa viac prekvapí, čo sa skrýva pod kapotou. Opäť ale predbieham. Keď sa pozriete na nový Leon, ovládne vás pocit autority. Keďže však mriežky chladiča delí pomerne hrubý pás nárazníka, dizajnéri sa nespoliehali práve na tento prvok, ktorý vo väčšine automobilov dojem rešpektu vytvára. Miesto toho vsadili na „mračiace sa“ prísne LED svetlá, ktoré v jednej, ostrými uhlami poohýbanej, línií doslova kričia, aby ste si dali pozor. Spätné zrkadlá sú na koncoch skoro až špicaté a tento dojem ešte umocňujú. Bočné línie naopak nie sú príliš prekvapivé. Dizajnéri stavili na istotu a iba mierne zvýraznili spodné časti dverí. U SEATu Leon a VW Golf často býva problém, že ich kombi verzie vyzerajú vzadu mierne odfláknuto. Akoby hatchback iba nasadili na škripec a trochu ponaťahovali. Nový Leon ST týmto chronickým ochorením netrpí a v niektorých ostrých líniách okolo svetiel je dokonca vidieť aj odkazy na oveľa drahšiu sestru Audi A6 s jej mohutným výzorom.

Vnútri Leon takisto nesklamal. Sedadlá sú veľmi príjemné a poskytujú dostatočný komfort nielen pri dlhých jazdách, ale aj pri športovejšom správaní. Vzhľadom na svoju triedu má prijateľne veľa miesta aj vzadu, no ja by som sa napríklad sám za seba zmestil len veľmi ťažko. Kufor je naopak veľmi príjemne navrhnutý, dá sa v ňom jednoducho manipulovať. Ak by ste prevážali niečo väčšie, máte dokonca možnosť sklopiť sedadlá páčkou priamo z kufra. Palubné ciferníky a displej vodiča sú ľahko čitateľné a prehľadné. Displej je možné nastaviť tak, aby ukazoval takmer čokoľvek vrátane navigácie, telefónu, stavu vozidla. Vďaka tomu nebudete mať problém s rozptyľovaním. Napriek tomu, že otáčkomer a tachometer sú stále analógové, ukazovateľ teploty oleja a množstva paliva prešli digitalizáciou. Miesto toho, aby vám ručička ukazovala dielik reprezentujúci hladinu, máte jednoducho rozsvietený vždy istý počet dielikov napríklad podľa toho, koľko paliva vám ostáva. Infotainment systém tiež veľmi milo prekvapil. Vzhľad má ako tablet, pracuje rýchlo a podporuje MirrorLink, Apple CarPlay a aj AndroidCar. Navigácia takisto postúpila o krok vpred. Okrem spomínaného simultánneho zobrazovania najdôležitejších pokynov aj na displeji vodiča, pri zadávaní cieľa začínate písať tak, ako by ste vypisovali list na pošte- najprv ulicou. Výhodou je, že auto potom vyhľadá všetky mestá s takými ulicami a vy si už len vyberiete, kam idete. Miesto toho aby ste zadávali krajinu, mesto, ulicu, zadávate jednoducho iba ulicu.

Pocit z jazdy a používania vozidla je veľmi príjemný, zábavný a športový. Kľučky na dverách vodiča a spolujazdca sú dotykové a tak s kľúčom vo vrecku ich iba správne chytíte a auto sa odomkne. To isté aj pri zamykaní. Počas jazdy je 1.4 litrový motor nadopovaný turbom a ide ako o život. Dynamické radenie rýchlostí je samozrejmosťou. Stalo sa mi napríklad, že pri rýchlosti 80km/h som potreboval predbiehať. Zapol som športový režim, dupol na plyn a sedemstupňová DSG prevodovka podradila až o 4 stupne (!) a vystrelila ako raketa. V tomto aute však nejde len o športový zážitok. Skratka ST znamená Sports Tourer a teda auto, ktoré je okrem svižnosti určené aj na dlhšie trasy. Aj túto úlohu zvláda obdivuhodne. Motor tohto auta je vďaka svojmu eko režimu schopný fungovať len na dva valce a tým šetriť palivo. Eko režim sa zapína pokiaľ idete napríklad dole kopcom alebo po rovine a robí to úplne automaticky, čiže vás neobmedzuje. Ďalším spríjemňovačom je adaptívny tempomat, ktorý poznáme v koncerne už celkom dlho. Tento je však schopný sledovať nielen váš pruh a vozidlo pred vami, ale aj vozidlo vedľa vás. Okrem týchto dvoch technológií auto vybavili aj prepracovaným štart-stop systémom. Pri státí v zápche alebo rade áut na križovatke ho už nemusíte vypínať aby ste náhodou neboli zdržiavači. Auto samo zaregistruje, že voz pred vami sa začína hýbať a naštartuje skôr, ako si to vy stihnete uvedomiť. Na tomto aute sa ťažko hľadajú nevýhody. Možno akurát tých skoro 26000EUR za testovaný model by mohlo jednou byť.

Dĺžka 4,55 m
Šírka 1,81 m
Výška 1,45 m
Rázvor 2,64 m
Objem kufra 587 l
Cena od 13.830 EUR
Motorizácia 1.4 TSI, 110kW, 7DSG

Tagy

Pokračovať v čítaní