Auto.sk Auto.sk

Testy

Test: Peugeot 508 SW plug in hybrid je veľmi dobré auto, ale oplatí sa?

Z nášho pohľadu môže hybridný Peugeot 508 SW zaujať, ak hľadáte kombi s vysokým výkonom a nízkou spotrebou v meste. Z ekonomického hľadiska nám dáva zmysel pri využití štátnej dotácie.
Test: Peugeot 508 SW plug in hybrid je veľmi dobré auto, ale oplatí sa?

Peugeot 508 ani po dva a pol roku od predstavenia nestratil nič zo svojho francúzskeho šarmu. Páčil sa nám vtedy, páči sa nám aj teraz. Rovnako to platí aj pre vydarenú verziu kombi. Tentokrát sa nám dostala do rúk plug in hybridná verzia GT Line. Okrem vzhľadu určite zaujme výbavou, výkonom a na papieri aj spotrebou. Nás v teste zaujímalo, pri akom používaní sa ešte plug in hybrid z hľadiska spotreby oplatí.

Najskôr sa však pozrime na rozdiely, ktoré prináša batéria a elektromotor v porovnaní s klasickými benzínovými verziami. Keď porovnáme hmotnosť benzínovej verzie s plug in hybridom, zistíme, že elektromotor a najmä batéria pridávajú vozidlu približne 300 kg, čo je nezanedbateľný rozdiel. Podvozok hybridu ostáva napriek tomu komfortný. Pri prejazde mostných spojov sa vozidlo len jemne pohupne a posádka má pocit komfortu. Pri rýchlej jazde v serpentínach sa hmotnosť prejavuje výraznejšie, hybrid je preto v zákrutách pomalší, ale dobre vyvážený. Aj keď je podvozok v prvom momente pomerne mäkký, pri ostrejšom tempe sa prejaví trochu tvrdšie naladenie, aby si poradil s kilami navyše. Vo vysokom tempe v zákrute je prejazd nerovnosti výrazne citeľnejší v riadení a niekedy šofér v rukách zacíti celkom slušnú ranu, ktorú dostalo koleso a podvozok. To však už hovoríme o ostrom tempe a nie bežnej jazde.

Ak zabudneme na pískajúce gumy a začneme kombi využívať, povedzme štandardnejšie, tak je veľmi príjemný spoločník. Napriek svojej dĺžke nám vyslovene padlo do ruky a ľahko sa ovládalo. Rovnaký pocit nám potvrdil aj menej skúsený šofér, ktorý mal v prvom momente pred dlhým kombi rešpekt. Veľmi civilizované auto sa môže na druhej strane pochváliť nadštandardným výkonom 165 kW. Rovnaký výkon môže mať aj benzínový Peugeot bez elektromotora. Rozdiel v krútiacom momente 60 Nm v prospech hybridu (360 Nm) nevyrovná rozdiel v hmotnosti. Prejavuje sa to aj pri porovnaní zrýchlenia z 0 na 100 km/h, kde benzín vyhráva s časom 7,4 s až o 2,6 s. Šprint na stovku je jedna vec, reakcie pri predbiehaní druhá. Tu má pocitovo navrch plug in hybrid, ktorý vďaka elektromotoru urýchli prvú fázu predbiehacieho manévru. 

V priebehu týždňa sme absolvovali s Peugeotom trasu dlhú 250 km a rovnakú cestu smerom späť. Na obe jazdy sme vyrazili s plne nabitou batériou. Smerom dole sme dosiahli spotrebu 6,4 l, smerom hore 6,9 l. Za vyšším číslom bol veľký podiel diaľnic (až 200 km v každom smere). Pri takto dlhej trase už nie je spotreba plug in hybridu výnimočne dobrá, daň si vyberá práve hmotnosť batérií. Po zvyšok týždňa sme nabehali ďalších 422 km, z toho necelých 300 km v čisto elektrickom režime. Výsledkom bola priemerná spotreba v celom teste 5,4 l. Celkovú spotrebu elektriny sme sa z palubného počítača nedozvedeli, ale pri čisto elektrickej jazde sa pohybovala okolo 20 kWh. Podľa našich výpočtov sme prešli na benzín plus mínus 59 % z celkového nájazdu. Pri pomere 60 % jázd na spaľovací motor a 40 % elektromotor sa už nakláňajú váhy prevádzkových nákladov smerom k benzínovej verzii aj pri využití lacnejšieho domáceho nabíjania.

Plug in hybridné kombi je limitované elektrickým dojazdom, ktorý sa v reálnych podmienkach pohybuje väčšinou v intervale 30 až 40 km. Druhou limitáciou je výkon elektromotora 80 kW. Ak chcete prejsť do roboty čisto elektricky, tak sa musíte vzdať predbiehania. V opačnom prípade sa naštartuje spaľovací motor a nevypne sa, kým sa nezohreje. Ekonomickú stránku krátkej trasy to výrazne poznačí. 

Všetky jazdy (elektrické aj hybridné) sme absolvovali v teste pri plnom komforte so zapnutou klimatizáciou, prípadne s aktivovanými masážnymi sedadlami. Pravidelne sme ráno zapínali aj vyhrievanie sedadiel s extrémne rýchlym nástupom účinku. Týmto chceme poukázať na to, že spotreby v našom teste nie sú dosiahnuté na úkor komfortu.

Nakoniec za zmienku stojí určite bohatá výbava testovaného vozidla. S čím ďalej tým skorším západom slnka sme sa mohli zamerať najmä na nočné videnie. V Peugeote sa zobrazuje pohľad z termokamery na prístrojovom paneli. Systém rozoznáva zvieratá a chodcov, ktorých v obraze zvýrazňuje podľa nebezpečnosti žltým alebo červeným obdĺžnikom. Na základe krátkeho testu nemôžeme 100 % vyhodnotiť chybovosť systému. V každom prípade my sme s ním mali len pozitívne zážitky. Upozornil nás včas na zver a veľmi dobre vyhodnocoval aj správanie chodcov. Na úzkych cestách bral do úvahy smer ich pohybu. "Bezpečným" žltým obdĺžnikom zvýraznil chodcov, ktorí sa posunuli ku kraju cesty a ostali stáť. Spoločensky unavenejšieho okoloidúceho s neistým krokom zas systém veľmi dobre "prečítal" a vyznačil červeným obdĺžnikom.

Na záver nám ostáva vyhodnotiť, kedy sa oplatí hybrid. V tomto prípade je "okno využiteľnosti" pomerne úzke. Peugeot 508 SW plug in hybrid je veľmi dobré auto, ale pri nadváhe 300 kg a pomerne krátkom elektrickom dojazde je lepším riešením pre väčšinu benzínová verzia. Plug in hybrid sa oplatí, ak každý deň trávite veľa času posúvaním sa v kolónach a dlhé trasy sú skôr výnimkou. Ak k tomu pripočítame rozdiel v cene 6 600 eur s rovnako výkonnou benzínovou verziou (porovnávaný rovnaký stupeň výbavy), tak vidíme zmysel plug in hybridnej verzie len pri využití štátnej dotácie.

Obrázky

Pokračovať v čítaní