Auto.sk Auto.sk

Testy

Test: Peugeot 208 prekvapivo pútal pohľady

Sme zvyknutí, že ľudia sa na ulici sem-tam otočia za luxusným testovacím autom. V prípade malého Peugeotu sme to nečakali, ale stalo sa. Zrejme mu pomohla aj výrazná žltá farba.
Test: Peugeot 208 prekvapivo pútal pohľady Foto: Autor

Peugeot 208 je európskym autom roka 2020, my sme sa v teste pozreli, čím dokáže zaujať. Odpoveď sme zistili hneď po pár kilometroch. Malý Francúz, vyrobený v slovenskom závode, boduje svojím vzhľadom. Dávno sa nám nestalo, aby sa ľudia otáčali za obyčajným, cenovo dostupným vozidlom. Svoje v tom určite zohralo aj výrazné lakovanie metalickou farbou žltá Faro. Tá je navyše pre všetky výbavy s výnimkou najlacnejšej verzie Like bez príplatku. Aj za obyčajný nemetalický lak si pritom Peugeot pýta príplatok 200 eur, takže výrazná metalická žltá farba má potenciál stať sa jednou z najžiadanejších. Poznávacím znakom novej 208 je obrovská predná maska a svetlá vpredu aj vzadu s typickým motívom troch pazúrov. 

Peugeot zvýrazňujú ešte ďalšie detaily ako kontrastné čierne časti vzadu, zadný spojler a malá "preliačina" na vonkajšej časti C-stĺpika. V prípade verzii GT Line sa v nej nachádza emblém "GT Line", v našom prípade ostala čistá bez nápisu.

Vo vnútri nás čakal klasický malý Peugeot volant. Za hlavnú výhodu považujeme posunutie digitálneho prístrojového panelu nad úrovňou volantu. Zobrazované údaje sú tak priamo vo výhľade vodiča skoro ako pri head up displeji. Do ruky nemusí menší volant padnúť každému ideálne, nám vyhovoval najmä pri prejazde ostrejších serpentín. Výhľad z auta je dobrý, neprekáža ani menšie čelné sklo, slabším miestom je možno masívnejši stĺpik v spodnej časti. Spolu s vonkajším zrkadlom tvoria jeden celok a vytvárajú menšie slepé miesto, v praxi však nebola situácia, kedy by nám to prekážalo.

Dotykový displej je smerovaný na vodiča. Orientácia v jednotlivých nastaveniach má svoju logiku a je jednoduchá aj vďaka panelu s dotykovými tlačidlami pod displejom, prepínajú sa nimi základné funkcie ako hudba, navigácia, klimatizácia atď. Aj keď sú mierne natočené na šoféra, sú na hrane jeho dosahu. Jediné, čo nám chýbalo, sú otočné mechanické ovládače na ovládanie teploty klimatizácie. Pri ovládaní dotykom vyžaduje zmena teploty minimálne dve kliknutia. Najväčší dojem na nás spravil 3D digitálny prístrojový panel, ktorý tradične ponúka niekoľko tipov zobrazenia podľa preferencií vodiča. Ovláda sa veľmi jednoducho priamo z volantu.

Sedadlá sú ladené skôr komfortne a v zákrutách poskytujú iba takú oporu, akú pri menšom aute s trojvalcovým motorom možno očakávať. Kto sa rozhodne pre dynamickú jazdu v zákrutách, musí počítať s nutnosťou opierania sa kolenami o dvere a stredový tunel, aby sa v zákrute udržal na svojom mieste. Trochu nám prekážal spôsob nastavovania sklonu operadla. Nastavovacie koliesko je medzi sedadlom a dverami a priestor pre ruku je veľmi malý. Výrazne lepšie sú na tom odkladacie priestory. Je ich dosť a vzhľadom na veľkosť auta sú aj dosť rozmerné. Sedenie vzadu podľa očakávania nie je vhodné pre vysoké a mohutné postavy, ale nižší dospelí sa sťažovať nebudú. Kufor je pomerne rozmerný, má vyššiu vnútornú nakladaciu hranu a obmedzuje ho akurát menší nakladací otvor.

Po naštartovaní sa spod kapoty ozve trojvalec 1,2 PureTech s tradične drsnejším zvukom. S výkonom 74 kW je pre štandardnú jazdu úplne postačujúci a po podradení mu nerobí problém ani predbiehanie, ale pretekárske tempo neočakávajte. Pri plnej akcelerácii motor počuť, s prípadnými vibráciami od motora sa konštruktéri vysporiadali na výbornú. Necítiť ich ani pri podtočenom motore, aj preto je dobré kontrolovať otáčkomer. Motor svoju "nespokojnosť" pri príliš nízkych otáčkach veľmi nedáva najavo. Ak mu šofér nevenuje pozornosť, tak ho digitálny prístrojový panel upozorní na nutnosť zmeny prevodového stupňa. Šesťstupňová manuálna prevodovka nevyniká nemecky precíznym chodom radiacej páky, občas si šofér nie je istý, či trafil správny stupeň, ale faktom je, že sme sa ani raz nepomýlili. Sprevodovanie nám vyhovovalo, pri 130 km/h točí motor približne 2 800 otáčok. 

Testované vozidlo bolo vybavené asistentom pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu. Aktívne korekcie volantu boli pri dotyku s čiarou dosť silné. Ak šofér zaspáva za volantom, tak by ho takéto výrazné myknutie volantom smerom späť do stredu pruhu malo prebrať. Na druhej strane pri obchádzaní jám, alebo v miestach, kde na diaľnici dochádza z dôvodu prác k zúženiu pruhov, môže byť takéto správanie nepríjemné. Pri teste sme sa zamerali aj na automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel. Systém stlmoval svetlá včas, trochu načas si dával s ich opätovným rozsvietením. Chybovosť bola počas našej jazdy minimálna. Vlastne iba raz zbytočne stlmilo svetlá a zrovna sme tú situáciu zachytili na palubnej kamere. 

Na dlhšej trase mimo diaľnice s pravidelným predbiehaním sme dosiahli spotrebu 5,7 l, pri striktnom dodržiavaní tempa a menšom počte predbiehaní nemá problém klesnúť o pár desatín dole. Ďiaľnica ju dvihla na 6,2 l a krátke trasy na konečných 6,6 l. Podvozok je dostatočne komfortný, ale väčšie ako použité 16-palcové zliatinové disky Soho by sme určite nekupovali. Na niektorých väčší nerovnostiach už podvozok aj pri tomto rozmere kolies trpel. Keď sme to malému Peugeotu v zákrutách trochu "osolili", tak príjemne prekvapil suverénnym správaním. Akurát na horšom spoji cesty v zákrute mu mierne odskočila zadná náprava. Stabilizačný systém nedovolí šoférovi zájsť až na hranu. Zasahuje ešte predtým ako začnú pískať pneumatiky, čo je z hľadiska bezpečnosti správne. Intenzita zásahu stabilizačného systému sa mení podľa situácie, niekedy ho takmer necítiť, inokedy autom výraznejšie šklbne.

Nový Peugeot 208 je sympatické auto a k "wau efektu" prispela aj výrazná žltá farba. Spokojní sme boli s jeho spotrebou a páčil sa nám aj digitálny prístrojový panel. Jednu výraznejšiu chybu sme na ňom nenašli, skôr viacero drobností.

Značka a model   Peugeot 208
Motor   benzínový trojvalec s objemom 1,2 l
Prevodovka/počet stupňov   manuál/6
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach   74(100)/5 500
Krútiaci moment Nm   205/1 750
Spotreba výrobca/test l   5,9/6,6
Zrýchlenie z 0-100 km/h s   9,9
Prevádzková hmotnosť kg   1 216
Objem nádrže l   44
Cena od/testovaný model eur   10 990/15 190

Obrázky

Pokračovať v čítaní