Auto.sk Auto.sk

Testy

Test: Naftový Peugeot 2008 má svoje opodstatnenie, ale favoritom je benzín

Naftové motory sa postupne vytrácajú z ponuky a najmä v prípade menších modelov ako Peugeot 2008 sú už raritou. V teste sme hľadali odpoveď na otázku, za akých podmienok sa naftová verzia oplatí.
Test: Naftový Peugeot 2008 má svoje opodstatnenie, ale favoritom je benzín

Peugeot 2008 sme už v redakcii vyskúšali v kombinácii s najsilnejším benzínovým motorom s výkonom 114 kW. Teraz sme zobrali na test slabšiu naftovú verziu s výkonom 96 kW. Naftový motor vo všeobecnosti nie je ideálnym riešením v prípade menších áut. V teste sme preto chceli zistiť, či má v Peugeote 2008 svoje opodstatnenie a za akých podmienok sa oplatí práve nafta. Viac o vzhľade a praktických stránkach Peugeotu 2008 sa dočítate v našom staršom teste - KLIKNITE SEM! Teraz sa budeme venovať hlavne naftovému motoru.

Ak máme porovnať naftovú verziu s benzínovou, tak prvý rozdiel, ktorý si možno po naštartovaní všimnúť, je zvuk. Typický naftový prejav však v tomto prípade nie je až takou nevýhodou, keďže benzínové trojvalce nie sú známe pre vycibrenú kultúru chodu. Nafta v tomto prípade neťahá za kratší koniec a je minimálne vyrovnaná benzínovému trojvalcu. Výhodou objemnejšieho naftového motora je vyšší krútiaci moment 300 Nm, dostupný je pri 1 750 otáčkach. Naložené vozidlo tak lepšie reaguje na zatlačenie plynu. Nevýhodou je nižší výkon 96 kW, ktorý vrcholí už pri 3 750 otáčkach, a potom ďalej už motor postupne stráca ťah. Rozsah využiteľných otáčok je pri naftovej verzii menší.

S automatickou 8-stupňovou prevodovkou sme boli spokojní aj v benzínovom, aj v naftovom Peugeote 2008. Pri brzdení a zjazde zo strmého kopca prevodovka neváha so zaradením nižšieho stupňa a umožňuje brzdenie motorom. Aj pri predbiehaní je logika radenia veľmi dobrá a vôbec sme nepotrebovali využívať možnosť radenia páčkami pod volantom. Okrem toho sa pri potrebe náhlej akcelerácie dá ovplyvniť správanie prevodovky správnym zatlačením akcelerátora. Ak chcete, aby podradila a predviedla plný výkon, tak treba dupnúť až na podlahu. Nevýhodou je dlhšia reakcia prevodovky, ale následná akcelerácia je zas svižnejšia. Slabšie zatlačenie plynu znamená využitie krútiaceho momentu a rýchlejšiu reakciu motora/prevodovky, čo je pri predbiehaní jedného auta výhodné. Pri predbiehaní kamióna, alebo viacerých vozidiel je výhodnejšia prvá možnosť. Podvozok pod ťažším naftovým motorom je o niečo tuhší. Horšie sa vyrovnáva s priečnymi nerovnosťami v zákrutách a je o chlp nedotáčavejší.

Hlavná výhoda naftového motora by mala byť v spotrebe. V porovnaní s výkonnejším benzínom sa to aj ukázalo pri celkovej spotrebe v teste v pomere 6,2 l : 7,4 l. Obe verzie sme nešetrili, viac ako polovicu testu sme s nimi strávili na diaľnici a nevyhýbali sa predbiehaniu. Veľký rozdiel sa ukazuje pri snahe o úspornejšiu (ale nie pomalú) jazdu, kedy vieme spotrebu naftového motora stlačiť pod 5 l, silnejší benzín si pritom vypýta 6,5 l. Naftový motor má v Peugeote 2008 svoje opodstatnenie v súlade s očakávaním pri dlhých a pokojných jazdách. Pri pohľade do cenníka by sme však určite volili lacnejšiu benzínovú verziu a naším favoritom je teda benzín. Nesiahli by sme však po jeho najsilnejšej verzii, ale vybrali sa zlatou strednou cestou. Benzínový motor je totiž ponúkaný v troch výkonnostných stupňoch s výkonom 74 kW, 96 kW a 114 kW. Určite ho odporúčame s dobre pracujúcou automatickou prevodovkou. Testy Peugeotu 2008 uzavrieme tento rok vyskúšaním elektrickej verzie. Vzhľadom na jej cenu, presahujúcu sumu 31 000 eur, môže dávať zmysel len pri čerpaní štátneho príspevku na elektromobil a veľkom podieli jazdy v meste.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní