Autosuv.sk

Ostatné

Test Mercedes AMG CLA Shooting Brake 45 S: Návykové monštrum s náložou adrenalínu

Má aj chybičky, ale je návykové, a už teraz nám nadupané AMG CLA Shooting Brake 45 S chýba.
Test Mercedes AMG CLA Shooting Brake 45 S: Návykové monštrum s náložou adrenalínu

Do Mercedesu AMG CLA Shooting Brake 45 S sme presadli z výkonnejšieho auta s osemvalcom pod kapotou. Teraz nás čakal iný svet so štvorvalcovým dvojlitrom a trochu sme sa obávali, že menší ostrý Mercedes nám neprinesie takú vlnu emócií. Nakoniec bol opak pravdou, ale začnime vzhľadom. Karoséria Shooting Brake sa tradične snaží spojiť svet elegancie s praktickým tvarom. Strecha smerom dozadu pomerne výrazne klesá a platí to aj pre spodnú hranu okien.

Dizajnéri tak dosiahli na pohľad aerodynamický športový tvar s výrazne väčším priestorom, ako ponúka kupé. Medzi výrazné prvky patrí prelys v spodnej časti dverí a v prípade testovanej AMG verzie aj dráždivo červené brzdy, ktoré športové kolesá s piatimi dvojitými lúčmi len zľahka prekrývajú. Zboku prezrádza športový charakter aj celkový postoj vozidla. Pri pohľade na vonkajšie prahy vidno jeho jemné naklonenie dopredu. Kolesá sa navyše ledva zmestia pod blatníky. AMG verzia tak trochu berie vietor z plachiet úpravcom vozidiel.

Predná maska s veľkým otvorom a veľmi riedko osadenými rebrami dáva tušiť silu motora. Potreba poriadnej porcie, prúdiaceho vzduchu na ochladenie výkonného motora je zjavná. Odkrytý chladič zasahuje aj pod pravé predné svetlo, otvor vľavo je už prekrytý.

Zadná časť je elegantnejšia a nebyť nápisov AMG a CLA 45 S, tak aj obyčajnejšia. "Obyčajnosť" narúša lesklý čierne lakovaný difúzor so zabudovanými dvoma dvojitými koncovkami výfuku. Vo výfuku sa nachádza klapka, ktorá športovo dofarbuje zvuk vozidla.

Interiér chytí za srdce fanúšika športových áut na každý deň dvoma vecami. Po prvé sedadlami, s ktorými tvorí opierka hlavy jeden celok. Majú dobré bočné vedenie, posádka z nich nevypadáva ani pri ostrom tempe, na druhej strane sú komfortné pri nastupovaní, a aj na dlhých trasách. Ešte viac nás zaujal volant s dvojicou okrúhlych ovládačov a športovým vzhľadom. Ovládačom vľavo sa vypína stabilizačný systém a štart-stop, ovládačom vpravo sa prepínajú režimy jazdy. Z pohľadu priestoru to nie je zlé. Shooting Brake nie je auto pre veľké postavy, ale majorite bude vyhovovať. 

Prvé naštartovanie a kilometre v komfortnom režime po diaľnici v nás nevyvolávali pocit športového auta. Občas ho prezradil tvrdší podvozok pri prejazde horším mostným spojom a po dlhšej trase aj trochu dunivý monotónny zvuk motora a výfuku. Z pozície rýchleho auta na každý deň je pre nás práve vyšší hluk v kabíne pri diaľničnej jazde jediným výraznejším mínusom. Možno to nie je ani tak hlasitosťou, ako nie zrovna príjemným dunivým prejavom. Pri 19-palcových kolesách a nižšom podvozku treba v každodennom živote dávať pozor aj na prejazd väčších nerovností.

Po prepnutí z režimu Comfort cez režimy Sport a Sport+ až na režim Race sa charakter auta výrazne zmení. Zvuk zosilnie, reakcie na plyn sú prudšie a podvozok ešte tvrdší. Veď je na to jeden veľký dôvod. "Nenápadný" štvorvalec pod kapotou totiž produkuje výkon hodný športového auta. Z jedného litra objemu vydoluje 210 konských síl, spolu teda 421 k alebo 310 kW. Je to dosť sily na to, aby z Mercedesu s hmotnosťou 1 710 kg spravil riadenú strelu. Nižšie otáčky ešte dovolia posádke krátky nádych, ale nad hranicou 5 000 výkon výrazne graduje až k maximu pri 6 750 otáčkach. Tu už slabšie povahy ani nedýchajú. Výkonom dáva Shooting Brake jednoznačne najavo, že sa priam pýta na okruh. Zvuk motora a výfuku stúpa tak, že ho musí byť dobre počuť aj cez pretekársku prilbu. Na našich cestách pri ostrom tempe začne tuhý podvozok posádku poriadne vytriasať. Auto s pohonom všetkých kolies však ostáva pomerne ľahko ovládateľné, na nerovnostiach sa neodlepí od cesty a nestráca priľnavosť. V zákrutách je výrazne rýchlejšie, ako sme čakali. Vlastne pokiaľ hovoríme o rýchlosti na našich zďaleka nie dokonale hladkých cestách, tak je asi v zákrutách najrýchlejšie z áut, ktoré sme tento rok testovali (nemôžeme to tvrdiť so 100 % istotou, lebo niektoré rýchle autá sme jazdili ešte na zimných pneumatikách).

Osemstupňová dvojspojková AMG prevodovka radí hladko, najmä keď ide šofér plnú forsáž. Pri pomalej jazde sa nám dva - trikrát v priebehu týždňa stalo, že autom pri preradeni v nízkych rýchlostiach trochu cuklo. Tradične slabším miestom dvojspojkových prevodoviek je dlhšie trvajúca reakcia pri náhlom stlačení plynu na dlážku. Podradiť o jeden, prípadne dva stupne vedia rýchlo. O viac stupňov im to už trvá dlhšie, čo vyplýva z konštrukcie dvojspojkových prevodoviek. AMG CLA 45 S možno trpí rovnakým neduhom, ale v praxi si to nevšimnete, lebo to dobre maskuje výkonný motor. Pri predbiehaní v premávke nie je prakticky nikdy dôvod pre náhle stlačenie plynu na dlážku, verte, stačí do polovice, aj keď predbiehate viac áut. Pri športovej jazde zas prevodovka automaticky drží motor vo vysokých otáčkach a už nie je dôvod podraďovať pri zrýchlení o viac ako dva stupne. Spotreba v teste nakoniec dosiahla hodnotu 11 l. Vzhľadom na výkon ide o výborné číslo. Jazdu po diaľnici so spotrebou 8,7 l považujeme za veľmi úspornú. 

Vo finále nás najviac zo všetkého prekvapil štvorvalcový motor. Ohuruje výkonom a na posádku pôsobí dojmom monštra s hrubou silou, ktorú podčiarkuje silným zvukom. Pre dlhú jazdu to nie je vždy ideálne, ale pre okamžitý zážitok je AMG 45 S ako stvorené. Pri písaní posledných riadkov testu a týždňovom odlúčení si ho prajeme znovu prevetrať, oveľa oveľa viac, ako sme to chceli pred začiatkom testu. Ale to tak občas býva, keď zážitok prekoná očakávanie.

Značka a model                                       Mercedes AMG CLA Shooting Brake 45 S
Motor                                                       benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l
Pohon                                                      pohon všetkých kolies 4Matic
Prevodovka/počet stupňov                      automat/8
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach          310(421)/6 750
Krútiaci moment Nm                               500/5 000-5 250
Spotreba v teste l                                    11
Zrýchlenie z 0-100 km/h s                       4,0
Cena od/verzia/testovaný model eur      32 580/69 786/85 014

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní