Auto.sk Auto.sk

Testy

Test: Hyundai Kona Electric má výborný dojazd, spotrebu a jednu chybu

Nikoho asi neprekvapíme, že tou chybou je stále vysoká cena elektromobilov v porovnaní so spaľovacími autami. Inak pozitíva elektromobilu prevažujú nad negatívami, nutnosťou je domáce nabíjanie.
Test: Hyundai Kona Electric má výborný dojazd, spotrebu a jednu chybu

Pôvodný zámer pri vývoji elektromobilov bol ponúknuť druhé auto do rodiny, ktoré poslúži hlavne v meste, kde nevypúšťa lokálne emisie. Dnes automobilky vyrábajú už elektromobily, ktoré čoraz vo väčšej miere dokážu nahrádzať vozidlá so spaľovacím motorom. V teste sa nejdeme pozerať na to, aký je ich skutočný prínos v oblasti ekológie. Na to treba podstatne hlbšie analýzy. Zaujímalo nás skôr to, či už môže byť elektromobil aj prvým autom v rodine. Kona Electric+ má na to aspoň na papieri veľké predpoklady.

Na začiatku zabudnime na dojazd, spotrebu, nabíjanie a cenu, k tomu sa dostaneme neskôr. Jazda s elektromobilom má svoje špecifiká - pozitívne aj negatívne. Prvé, čo sme si všimli, bol pomerne tuhý chod volantu pri parkovaní, to nám však neprekážalo. Negatívom je v prípade Kony Electric+ o niečo nižší komfort podvozka v porovnaní so súrodencami so spaľovacím motorom. Podvozok je citeľne tvrdší kvôli vyššej hmotnosti. Túto daň si vyberá väčšia batéria s kapacitou 64 kWh. Hmotnosť sa prejavuje aj v zákrutách. Šofér podvedome cíti, že auto nie je stavané na divoké manévre, a aj prípadné hraničné situácie treba riešiť jemnejšími a o to presnejšími zásahmi do riadenia. V reálnej premávke sa to bežne neprejaví, vôbec to nie je tak, že s elektrickým autom musíte jazdiť pomalšie. Práve naopak, elektrická Kona umožňuje rýchle presuny najmä v hustejšej premávke, kedy predbiehanie nie je jednoduché. 

Hlavnou devízou sa môže na prvý pohľad zdať najmä nadpriemerný výkon 150 kW, rozdielom sú však tradične rýchle reakcie elektromotra. Žiadne radenie (Kona má 1-stupňovú prevodovku) a okamžitý ťah umožňujú využiť každú aj nečakanú príležitosť na predbiehanie. Šoféra skôr brzdí svedomie. Niežeby neveril, že vozidlo je schopné rýchlo a bezpečne využiť príležitosť na predbehnutie, ale ostatní účastníci premávky jednoducho nepočítajú s tak rýchlym manévrom, čo môže zvýšiť ich nervozitu a vyvolať neprimeranú reakciu. Na toto musíme prihliadať, keď testujeme športové autá s výkonom cez 400 koní, alebo elektrickú Konu s polovičným výkonom. Tu sa ukazuje, ako vie rýchla reakcia elektromotora pri predbiehaní nahradiť výkon.

Ďalším rozdielom pri šoférovaní elektromobilu je rekuperácia pri spomaľovaní. Rekuperáciu využívajú aj niektoré vozidlá so spaľovacím motorom, v prípade elektromobilov je to však spoza volantu iné, špeciálne to platí pre Konu. Nastaviteľný stupeň rekuperácie je v elektromobiloch bežný. Pri najvyššom stupni je v 90 % situáciách vozidlo ovládateľné len jedným pedálom. Kona má navyše k dispozícii aj automatický režim rekuperácie. Vtedy vozidlo využíva radarový senzor a intenzitu rekuperácie, a tým aj spomaľovanie vozidla prispôsobuje vzdialenosti a rozdielu rýchlostí s vozidlom vpredu. Tento systém sme si obľúbili najmä v meste a pri pokojnejšej jazde. Odbremeňuje vodiča, reaguje včas a predvídavo. Prekážal nám len pri predbiehaní, keď sme sa museli zaradiť späť do pruhu medzi dve autá. Systém zareagoval okamžitým prudkým brzdením, čo je v princípe správne, ale šofér by to spravil trošku inak. Pre komfort posádky, keď to situácia dovoľuje, je lepšie zvyšovať brzdný účinok plynule. Spomalíte tiež včas, zároveň však nespôsobíte menší šok posádke. 

Elektrický model sa od súrodencov odlišuje aj dizajnom. Samozrejmosťou je nepriepustná predná maska, keďže požiadavky na chladenie vzduchom sú v elektromobile výrazne nižšie. Tradične sa vzhľadom líšia aj kolesá, na ktorých vidno dôraz na aerodynamické riešenie. Interiér elektromobilu neponúka najdrahšie materiály, ktoré očakávame v luxusných autách. Vzhľadom k vysokej cene bol dojem z materiálov trochu sklamaním. Vypracovaním je interiér na tom o triedu lepšie.

Záujemcovia o elektromobil si kladú vždy tri dôležité otázky - dojazd, rýchlosť nabíjania a cena. Testovaná Kona s väčšou batériou s kapacitou 64 kWh dáva na prvú otázku veľmi dobrú odpoveď. Nebudeme sem teraz pliesť papierové údaje, ale naše reálne skúsenosti z testu. Presne 243 km sme prešli na Kone z Bratislavy na Horehron. Na diaľnici sme tempomat nastavili na 130 km/h, kúrenie bolo zapnuté a nešetrili sme energiou ani mimo diaľnice. Výsledkom bola spotreba 20,8 kWh a po dojazde do cieľa nám v batérii zostávala ešte energia na ďalších 70 km. Dojazd 313 km je pri absolvovaní približne 200 km na diaľnici veľmi dobrý. Znížiť ho teoreticky môže už len silná zima. Cestu opačným smerom sme zvládli so spotrebou 19,2 kWh a dojazd v tomto prípade vychádzal na 346 km. Celková spotreba v našom z veľkej časti diaľničnom teste bola 19,2 kWh. Mimo diaľnice je Kona výrazne úspornejšia a dokáže jazdiť aj pod 15 kWh na 100 km. To je vo svete elektromobilov výborný údaj. V palubnom počítači sme mohli skontrolovať spotrebu aj do minulosti. Za 3 mesiace novinárskych testov sa spotreba v konkrétnych dňoch najčastejšie hýbala medzi 14 až 17 kWh. V takomto prípade sa dojazd ešte výraznejšie natiahne v porovnaní s naším testom.

Rýchlosť nabíjania z domácej zásuvky bez wallboxu je dosť pomalá. Nepostačuje v prípade, ak denne najazdíte viac ako 200 km. My sme batériu z 24 % (dojazd 70 km) zdvihli za 13 hodín nabíjania na 70 % (dojazd 250 km). V takomto prípade treba už využívať wallbox alebo rýchlonabíjanie. Pri použití rýchlonabíjačky nabijete batériu na 80 % kapacity do hodiny. Kona Electric tak môže byť prvým autom do rodiny pre veľkú časť motoristov. Dojazd je pre nich plne postačujúci. Cesta na dovolenku k moru by už bola ťažšia, dlhšia a vyžadovala by si plánovanie. Tak isto to nie je ani auto vhodné pre obchodného zástupcu, denne križujúceho Slovensko. Dojazd je celkovo nadpriemerný a nám by bez problémov pokrýval 95 % našich jázd.

Cena je pre nás jedinou výraznejšou chybou elektrickej Kony. Testovaný kus v najvyššej výbave Electric+ stojí až 48 780 eur. Lacnejšia verzia s rovnakou batériou začína na sume 41 390 eur. So štátnou dotáciou 8 000 eur sa Kona pomaly približuje do akceptovateľnej cenovej hladiny. Najlacnejšiu Konu Electric s menšou batériou (39 kWh) a kratším dojazdom kúpite za 37 390 eur. Stratíte pritom aj 50 kW z maximálneho výkonu. 

Elektrická Kona nám ukázala viacero príjemných stránok života s elektromobilom. Výborne sa na nej jazdí a vďaka slušnému dojazdu z nás opadol aj stres z neustáleho sledovania poklesu energie v batériách. Väčšinu dní nám neprekážalo ani pomalšie domáce nabíjanie. V prípade kúpy elektromobilu by sme aj tak určite preferovali domáci wallbox. Možnosť domáceho nabíjania považujeme za nutnosť. V takom prípade má Kona potenciál do veľkej miery nahradiť klasické auto.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní