Auto.sk Auto.sk

Testy

Test: Honda Jazz je kráľ spotreby a využiteľnosti priestoru

Využiteľnosť priestoru si Jazz zachoval a spotrebu s výnimkou diaľnic zlepšil. Hybridný pohon má len jednu chybičku voči predchodcovi.
Test: Honda Jazz je kráľ spotreby a využiteľnosti priestoru

Nová generácia Hondy Jazz prišla na slovenský trh približne pred tromi mesiacmi s viacerými novinkami. Okrem nového dizajnu je tou najdôležitejšou hybridný pohon. Nás zaujímalo, či prekoná nový Jazz predchodcu v oblastiach, v ktorých vždy vynikal, teda priestor a spotreba. Základný tvar vozidla ostal s príchodom novej generácie veľmi podobný. Dizajnéri opäť kládli dôraz na priestor. Strecha tak len veľmi mierne klesá smerom dozadu a piate dvere sú takmer kolmé. Vzdialenosť náprav je vzhľadom na dĺžku karosérie poriadne natiahnutá.

Dizajn prednej časti je na európske pomery minimálne zvláštny. Svetlá pod určitým uhlom vyzerajú ako "vypúlené" oči a menšia maska chladiča pri troche predstavivosti pripomína úsmev kreslenej postavičky. Celkovo nám príde o trochu vydarenejší v tomto ohľade nový Jazz Crosstar.

Vo vnútri je Jazz rozhodne zaujímavejší. Pozornosť nepútajú len displeje, ale aj odkladacie priestory na pohár v rohoch palubnej dosky na štýl úžitkových vozidiel a hlavne dvojramenný volant. Vďaka technologickému pokroku a zmenšeniu miesta pre airbag sa stredná časť volantu postupne zmenšuje a z trojramenných volantov sa prechádza na dvojramenné. Dnes je to opäť moderné a podľa nás to vyzerá dobre. Menej sme už boli spokojní s povrchovou úpravou volantu. Pri dlhšej jazde a miernom spotení rúk sa začal v rukách trochu šmýkať a často ho bolo potrebné znovu prechytiť.

Medzi dobré riešenia radíme panel na ovládanie klimatizácie. Nič lepšie ako otočné ovládače z hľadiska ergonómie nepoznáme, navyše to aj dobre vyzerá. Dvojitý A-stĺpik nám vo výhľade vôbec neprekážal a jeho prítomnosť sme si uvedomili až pri fotení. Časti stĺpiku sú totiž tenké a okienko v ňom veľké. Viac nám prekážal spôsob vypínania asistenčného systému pre udržanie auta v jazdnom pruhu. Ten má svoj zmysel niekde na diaľnici, ale na cestách nižšej triedy nám pri obchádzaní nerovností, alebo zaparkovaných áut prekážal. Pretláčanie asistenčného systému silou proti snahe šoféra obísť prekážku je v dnešných autách normálne, práve preto tento systém často vypíname. V Jazze je vždy po naštartovaní aktivovaný a jeho vypnutie si vyžaduje dosť veľa "kliknutí" na volante, ako je to ukázané v krátkom videu nižšie. Tlačidlom pod volantom možno proces skrátiť, ale aj tak to nejde na jedno a ani dve kliknutia.

Batožinový priestor ponúka slušný objem 304 l, ale hlavné výhody odhalí až po "čarovaní" so sedadlami. Po sklopení sedadiel narastie objem na 844 l po hranu okien, ak využijete priestor až po strechu, tak získate až 1205 l priestoru. Dno kufra nie je v jednej rovine so sklopenými sedadlami, ale malý schodík nie je vôbec problém. 

Jazz si zachoval aj zadné sedadlá "Magic Seats". Táto vymoženosť je súčasťou základnej výbavy. Jednoduchým vyklopením delenej lavice sedadiel získate priestor na prevoz predmetov, ktoré sa do kufra pre netradičný tvar nezmestia (napr. sú veľmi vysoké). Čarovné sedadlá sú v tomto veľmi praktické a navyše veľmi jednoducho ovládateľné. Vo videu nižšie sme všetko zvládli jednou rukou a bez námahy. Pre Jazz nie sú vyklápateľné sedadlá novinkou, len tým demonštrujeme, že v oblasti využiteľnosti a variability priestoru zostáva jednotkou a oproti predchodcovi v tomto ohľade nič nestratil.

Mestské auto nemá ambície radiť sa k pretekárom a s hybridnou jednotkou nestíha ani za starším Jazzom s motorom 1,5 VTEC, ktorý ponúkal výkon 96 kW. Oveľa bližśie má k úspornejšiemu motoru staršej Hondy Jazz 1,3 VTEC s výkonom 75 kW. Práve s touto jednotkou treba nový hybrid porovnávať. Výkonom za ním stíha a podľa papierových údajov by mal dosiahnuť lepšiu spotrebu. Najskôr však trochu teórie. Hybrid sa spolieha na benzínový motor s objemom 1,5 l a s výkonom 72 kW. Väčšinu času poháňa benzínová jednotka menší elektromotor, ktorý slúži ako generátor elektrickej energie a dobíja batériu. Výnimkou sú vyššie rýchlosti, kedy poháňa aj kolesá. O zrýchlenie sa štandardne stará silnejší elektromotor s výkonom 80 kW.

Prvú a poslednú časť testu sme absolvovali na diaľnici, kde dosiahol Jazz spotrebu 6,5 l, porovnateľnú s predchodcom. Podstatne úspornejší sa ukázal v meste a pri pokojnejších jazdách mimo neho. Tu spotreba vždy klesla pod 5 l. Ak sme prešli aspoň 10 km, tak aj výrazne nižšie. Niekedy to bolo 2,6 l, inokedy 3,1 a potom zas 3,8 l. Záležalo od stavu batérie pri štarte, a či sme sa presúvali hore Hronom, alebo dole Hronom. Aj pri svižnejšej jazde s predbiehaním sme sa pohodlne zmestili pod 5 l (4,6 l). Nebyť veľkej porcie kilometrov na diaľnici, kde sme nepodliezali povolené tempo, tak by konečná spotreba bola výrazne nižšia ako dosiahnutých 5,5 l. Vo výsledku je pre nás Jazz s výnimkou diaľnic o poznanie úspornejší v porovnaní s predchodcom.

Pri predbiehaní nie je Jazz suverénom a pri hustejšej premávke to môže byť problém. Bežne sme však s pomalšími autami nemali problém, a ak sa na to pozrieme optikou mestského auta, tak sme spokojní. Keďže spaľovací motor slúži väčšinu času na výrobu energie, jeho otáčky a zvuk nemusia súhlasiť s jazdnou situáciou a momentálnou akceleráciou. Nemusia, ale väčšinou súhlasia. Konštruktéri Hondy sa s týmto popasovali a zážitok z jazdy je tak o level lepší, ako sme zvyknutí v tomto type hybridov. Podvozok je vyladený skôr do mesta. Vo vyšších rýchlostiach zvykne karoséria raz kmitnúť po prejdení nerovnosti v zákrute, ale veľmi rýchlo sa upokojí a auto zostáva celý čas ľahko ovládateľné.

Honda Jazz ide aj v novej generácii svojou cestou. Dizajnéri naďalej kladú dôraz na vnútorný priestor, a dokonca sa podarilo zlepšiť aj výbornú spotrebu predchádzajúcej generácie. Ak niečo Jazz stratil, tak je to pocit z atmosférického motora a manuálnej prevodovky. Táto kombinácia v minulej generácii prinášala prekvapivú dávku zábavy za volantom. V prípade mestského auta, zameraného na priestor, to nie je až tak dôležité.

Značka a model                                        Honda Jazz
Motor                                                        benzínový štvorvalec 1,5 l a elektromotor
Pohon                                                       pohon predných kolies
Prevodovka                                              e-CVT
Výkon motora kW(k)/pri otáčkach            72(98)/5 500 - 6 400
Krútiaci moment Nm/pri otáčkach            131/4 500 - 5000
Výkon elektromotora - kW(k)                    80(109)
Krútiaci moment Nm                                 253 
Spotreba plynu výrobca*/test l                 3,6/5,5
Zrýchlenie z 0-100 km/h s                        9,4 s
Cena od/testovaný model eur                  19 590/20 590

*spotreba, udávaná výrobcom je nameraná podľa staršieho cyklu NEDC, preto sa výraznejšie líši od reality.
 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní