Auto.sk Auto.sk

Testy

Test BMW 225 xe: Plug in hybrid nie je drahší od benzínu a nafty

Cena plug in hybridu je o niečo nižšia ako porovnateľné naftové a benzínové verzie BMW 2 Active Tourer, lacný však nie je.
Test BMW 225 xe: Plug in hybrid nie je drahší od benzínu a nafty

BMW radu 2 Active Tourer nie je na našom trhu novinkou, vyrába sa od roku 2014 a už má za sebou aj modernizáciu v roku 2018. Vyšší vek vidno na dizajne vozidla, ktorý už úplne nekorešponduje so súčasným smerovaním značky. Vidno to môžeme napríklad na BMW obličkách, ale hlavne v interiéri. Vozidlo vo výsledku pôsobí konzervatívne v porovnaní s novšími. V interiéri jeho vek určite neprezrádza kvalita, alebo zastaraný dizajn, ide skôr o techniku. Prístrojový panel je ešte klasický analógový, obrazovka multimediálneho systému menšia, páka automatickej prevodovky mechanická a obraz head up displeja je zobrazený len na malom sklíčku.

Napriek všetkému sa oplatilo vyskúšať Active Tourer, konkrétne jeho plug in hybridnú verziu 225 xe. Tá totiž dostala vynovenú techniku približne pred rokom. Hlavnou zmenou bolo zvýšenie kapacity batérie zo 7,7 kWh na 9,7 kWh a predĺženie dojazdu na 47 km. Podstatné je, že rozmery batérie sa nezmenili a za zvýšenie kapacity môže jej vyššia energetická hustota. Pre posádku to tak neprináša žiadne ďalšie obmedzenia. Pri meraní dojazdu sme absolvovali prvých 25 km mimo mesta a nevyhli sme sa ani väčšiemu prevýšeniu (najnižšia nadmorská výška na trase 490 m.n.m.; najvyššia 725 m.n.m.). Zvyšok batérie sme minuli jazdou v meste a celkovo sme prešli 40 km a skončili v rovnakom bode, z ktorého sme štartovali. Bez stúpania by sme sa výraznejšie priblížili papierovému dojazdu. 

Rovnako ako dojazd nás zaujímalo, aké je hybridné BMW auto počas elektrickej jazdy. Výkon v takom prípade klesne z nadpriemerných 165 kW na podpriemerných 65 kW, k dispozícii však ostáva pohon všetkých kolies. Predbiehanie v elektrickom režime už nie je jednoduché. Malý výkon kompenzujú tradične rýchle reakcie elektromotora, takže nie je úplne nemožné. Zatlačenie plynu na podlahu naštartuje spaľovací motor aj pri aktivovanom elektrickom režime. Predbiehanie už nie je žiadny problém, ale celý koncept s nulovou spotrebou benzínu sa rozpadne. Benzínový trojvalec s objemom 1,5 l potom ostane naštartovaný a najmä v zime sa potrebuje dlhšie zohrievať. Takže spotrebu nekazí len krátke pridanie, ale aj ďalšia jazda. Takéto správanie je pre nabíjateľné hybridy štandardné, práve preto nás zaujíma aj čisto elektrické zrýchlenie, veď má veľký vplyv na využiteľnosť elektrickej jazdy na kratších trasách. Pri dlhších trasách už na tom tak nezáleží, lebo 40 km elektrického dojazdu miniete tak či tak. 

Spolu s plug in hybridom sme si vyskúšali aj kolobežku pre riešenie dopravy na prvom a poslednom kilometri. Spratná a ľahká kolobežka bez elektrického pohonu dopravu výrazne zrýchlila a uľahčila. Na naše nerovné chodníky by sme však privítali niečo s vyšším podvozkom.

Nenápadné a konzervatívne MPV môže navodzovať dojem nudného auta pre menšiu rodinu. Z pohľadu šoféra to vôbec neplatí. BMW 225 xe je plnohodnotným BMW s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. V zákrutách sa netreba báť ostrejšieho tempa, vozidlo ostáva stabilné a ľahko ovládateľné. Keď k tomu pripočítame rýchle reakcie elektromotora, tak šoférovi ostáva už len veľmi dobrý pocit z jazdy. Ak vyjadríme spotrebu v číslach, tak sú pre nás podstatné dva údaje. Spotreba benzínu bez využitia elektromotora (štart s nulovým elektrickým dojazdom) je na diaľnici 7,2 l, a pokiaľ nerátame pretekársky spôsob jazdy, tak môžeme túto hodnotu považovať za strop. Naopak, v čisto elektrickom režime sme dosiahli kombinovanú spotrebu 18,5 kWh. Medzi týmito číslami nájde svoju spotrebu odhadom 90 % vodičov. Naše čiastkové výsledky sú napríklad 3,7 l a 10,7 kWh, 5,9 l a 7,8 kWh, aj 6,5 l a 2,7 kWh. Tieto výsledky neboli dosiahnuté na rovnakých trasách, uvádzame ich len pre ilustráciu, lebo rozmanitosť spotrieb plug in hybridu je obrovská. Všetko záleží tradične od šoféra, trasy, premávky, ale hlavne od frekvencie nabíjania.

Na záver nemáme nič prekvapivého. Plug in hybrid ostáva vozidlom s malou cieľovou skupinou. Keď sa pozrieme do cenníka, tak je o málo lacnejší od naftového modelu 220d xDrive, a pritom ponúka o 25 kW vyšší výkon. Zároveň je lacnejší aj od benzínovej verzie 225i xDrive s podobným výkonom (+ 5 kW). Z tohto pohľadu je cena plug in hybridu nastavená dobre.

Značka a model                                        BMW Active Tourer 225 xe
Motor                                                        benzínový trojvalec s objemom 1,5 l a elektromotor
Pohon                                                       pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov                       automatická/6
Celkový výkon kW(k)                              165(224)
Spotreba test l/kWh                                 5,9/7,8
Zrýchlenie z 0-100 km/h s                        6,7 s
Cena od/testovaný model eur                  37 800/55 215

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní