Autosuv.sk

Testy SUV

Test Audi Q8: Šesť zmyslov na štyroch kolesách

Keď Audi predviedlo svoj prvý model SUV Coupé v polovici tohto roka, svet doslova žasol. Luxusné Audi Q8 sme podrobili aj nášmu testu.
Test Audi Q8: Šesť zmyslov na štyroch kolesách

Keď Audi predviedlo svoj prvý model SUV Coupé v polovici tohto roka, svet doslova žasol. Luxusné Audi Q8 sme podrobili aj nášmu testu.

Náskok vďaka technike. To je slogan jednej z najúspešnejších značiek sveta. Audi po boku BMW a Mercedesu prepisovalo históriu automobilizmu v Európe dlhé roky. Z neustáleho súperenia svätej trojice napokon vznikol aj tento model. Síce trochu oneskorene, no s plným potenciálom byť najlepší. Konkurent modelu X6 a GLE Coupé prišiel skutočne neskoro. Tento čas však vývojári využili práve na to, aby model Q8 ponúkal riešenie všetkých problémov, ktoré trápili jeho konkurentov.

Práve pre jeho oneskorenosť sme sa na auto pozerali veľmi kritickými očami pripravení vytknúť každý jeden nedostatok. Veľa ich však skutočne nie je. Už na prvý pohľad pôsobí Q8 neskutočne dravo. Je viditeľné, že pri navrhovaní auta vychádzalo z podobných kľúčových prvkov ako jeho konkurenti. Napriek tomu však pôsobí odlišne. Typickú mriežku chladiča, ktorú automobilka rada nazýva oktagonovou, dostáva každý nový model Audi. Nechýba ani na novej Q8. Spolu s full LED matrixovými svetlami a obrovskými falošnými prieduchmi v nárazníku na úrovni kolies.

Audi Q8
Aj nová Q8 dostala oktagonovú masku. Zdroj: David Dejvo Schun

Vzadu zase fascinuje jednoliaty svetelný pás, ktorý prechádza cez celé auto z ľavého svetla až po to pravé. Vďaka skosenému kufru v štýle SUV Coupé vyzerá aj zadok auta neskutočne sexy. Po novom Audi sa na ulici otáčajú ľudia. Nestoja za tým však iba krivky auta, ale aj obutie. Testované 21 palcové pneumatiky ešte stále nie sú tým najväčším, čo automobilka ponúka. Ak však auto vyzerá takto už teraz, predstavte si, ako by vyzeralo s ešte o palec väčším priemerom diskov. Ak si pomyslíme, že Audi naznačilo aj príchod 23 palcovej varianty, minimálne pneumatikami sa už bude nová Q8 blížiť k monster trucku.

Vo svojom základe je nová Q8 akousi fúziou modelov Q7 a A8. Automobil je postavený na rovnakej platforme ako Q7 a vychádza dokonca z tej istej výrobnej linky v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. Oproti nej je auto nižšie o 3,5 cm a kratšie až o takmer 7 centimetrov! Auto je však o približne 3 cm širšie a vďaka zdieľanému podvozku zachováva rovnaký rázvor. To znamená viac priestoru pre posádku, dokázateľne mohutnejší vzhľad a atraktívnejšie krivky podložené číslami.

Audi Q8
Zadná časť Q8 je nezameniteľná. Zdroj: David Dejvo Schun

Teraz prichádza na rad interiér. Obvykle začíname túto kategóriu vetou „po sadnutí za volant.“ V novej Q8 je ale aj samotné sadanie zážitkom. Sedadlá sú odtiahnuté dozadu a hneď po zatvorení dverí (prípadne po naštartovaní) sa automaticky posunú do polohy, v ktorej ich máte nastavené. Tento asistent nástupu nie je v luxusných autách novinkou, no vždy to vyzerá veľmi efektne, keď sa po stlačení tlačidla Start/Stop začnete približovať k volantu a volant zase k vám tak, aby vám presne padol do ruky.

Pokým je auto vypnuté, pripomína v interiéri akúsi tabula rasa- nepopísanú dosku. Podobne, ako pri vašom smartfóne. Ten kým je vypnutý vyzerá iba ako čierna plocha. Až po jeho zapnutí sa vám pred očami otvorí digitálny vesmír. Audi Q8 vsadila vo svojom dizajne na štyri displeje, ktoré sú zároveň takmer jedinými ovládacími prvkami multimediálneho a palubného systému.

Audi Q8
Interiér je tak digitálny, že niekedy pripomína skôr smartfón ako auto. Zdroj: David Dejvo Schun

Prvým z nich je head-up displej. Ten má spolu s displejom, ktorý nahradil prístrojovú dosku výlučne informatívny charakter. HUD nemáme čo vytknúť. Je nastaviteľný, viditeľný za každého počasia a zobrazuje všetko dôležité. Digitálna prístrojová doska nás viac zaujala v SEATe Leon, ktorý sme testovali len nedávno. Ponúkala totiž viac možností zobrazenia. Spolu s HUD displejom, ktorý ale Audi na rozdiel od SEATu má, to nevnímame ako kritickú chybu. HUD je v detailoch tak prepracovaný, že očami zablúdite na „prístrojovku“ naozaj len vtedy, ak potrebujete odčítať spotrebu.

Práve ďalšie dva displeje však robia z novej Q8 dizajnovo výnimočné auto. Dvojica obrazoviek v stredovom tuneli a v strede palubnej dosky už nie je novinkou. Má ju napríklad aj nová A8. Nové MMI musíme veľmi pochváliť, pretože skutočne povýšilo zážitok z narábania s autom do nového levelu. Pri prvom pohľade sme boli veľmi kritickí. Je pravda, že displeje sa v momente ochytajú a lesklé prevedenie vám každú jednu šmuhu rado ukáže. Ak máte mastné prsty, tak ide aj relatívne ťažko dolu. Antistatická utierka na obrazovky by sa preto mala s autom predávať v rámci sériovej výbavy. Ak si však zvyknete na tento malý neduh, začnete konečne vnímať výnimočnosť tohto systému. Na displeji je možné zobraziť čokoľvek, a preto už nie sú potrebné milióny tlačidiel na palubnej doske. Práve naopak, pomocou jednoduchých dotykov podporených haptickou odozvou sa preklikáte kam potrebujete. Na základné funkcie vám stačia maximálne tri kliknutia. Ak v nastaveniach hľadáte niečo zložitejšie, budete klikať dlhšie. 

Audi Q8
Displej perfektne zapadá do palubnej dosky. Zdroj: David Dejvo Schun

Schopnosť čítať noviny a prezerať počasie malo BMW už dávno. V novej Q8 pribudli obe možnosti tiež. Multimediálny systém podporuje Bluetooth, SD karty a pripojenie cez USB tiež. Na palube sme narátali až 6 USB portov. Najviac nás však zaujala navigácia.

Navigácia na novej Q8 preberá ergonómiu starších navigácií Audi. Zobrazuje všetky položky v novom šate a pridáva aj funkciu zobrazenia alternatívnych trás. Jej 3D zobrazenie sme ocenili najmä na výlete v horách, kde sme mali na obrazovke pocit, že sme v nejakej počítačovej hre. Spomenúť však musíme najmä spôsob zadávania cieľa do navigácie. V tomto prípade sa totiž spodná obrazovka zmení z ovládača klimatizácie a iných systémov na prázdnu plochu, kde môžete písať prstom. Písanie prstom nie je novinkou, Audi ho však opäť posunula ďalej. Vďaka veľkosti plochy je bez problémov možné písať aj počas jazdy na nerovnom teréne. Dokonca ak zastavíte a dáte si tú námahu, môžete napísať názov svojho cieľa aj naraz. Auto spracuje jednotlivé ťahy, vyhodnotí znaky, a tak už vie poňať nielen hlásky, ale aj celé slová.
 

zdroj: Facebook.com

Čo sa týka priestrannosti pre pasažierov, Audi v segmente SUV Coupé vedie minimálne pocitovo. Z typického problému jeho konkurentov, priestoru pre hlavy zadných pasažierov, sa poučilo. Pasažier s výškou 1,9m už nebude mať vzadu žiadne problémy. Ak by však išlo o dvojmetrového človeka, tu už narážame na hranicu, ktorú pri skosenom zadku inžinieri jednoducho neoklamú. Z hľadiska veľkosti batožinového priestoru sa s objemom 605 litrov pohybuje niekde v strede medzi konkurentmi X6 (580 l) a GLE Coupé (650 l). 
 

Audi Q8
V novej Q8 nájdete hneď niekoľko pomôcok na upevnenie batožiny. Zdroj: David Dejvo Schun

Audi Q8 je vybavené asi všetkými asistenčnými systémami, na ktoré si vieme spomenúť. Pri vyparkovávaní vidí za roh, sleduje čiary aj odstup a v kolónach sa dokáže hýbať samé. Ak náhodou uviaznete v zápche, ktorá ide krokom, môžete si pokojne zdriemnuť. Auto bez interakcie s vodičom samo zastaví a sa rozbehne.Ďalšou samostatnou kapitolou sú svetlá vozidla. Ak by sme si teraz odmysleli ambientné osvetlenie interiéru nastaviteľné do rôznych farieb a ostali iba pri tom vonkajšom praktickom, aj tak nevyjdeme z úžasu. Audi sa už dlhú dobu snaží o vytvorenie pocitu organickosti. Chcú, aby ľudia mali dojem, že ich auto skutočne žije. Pomáhajú tomu rôzne animácie, ktoré Q8 zvládne. Napríklad rozpohybované rozsvietenie zadných svetiel pri odomknutí auta alebo animované smerovky. Každý dobre vie, že rozsvietiť svetlo by išlo aj rýchlejšie. Ale práve toto animovanie dokáže ľudské oko vnímať a pôsobí veľmi príťažlivo. Rovnako aj zadné obrysové svetlo cez celý kufor. Má ho ešte len veľmi málo áut a jeho futuristický dizajn priťahuje pohľady aj v noci. Diaľkové matrix svetlá sa rozsvecujú tiež animáciou smerom zvnútra von a vyzerá to fantasticky.

zdroj: Facebook.com

Všetko, čo sme doteraz napísali, bola taká dizajnová out of the box experience. I keď je takých ľudí stále menej, no niektorých z nás ešte zaujíma aj výkon auta. Šesťvalec TDI s objemom troch litrov je fyzicky totožný s motorom montovaným do Q7, no v Q8 dostal výkon až 210 kW. To je dosť aj na 2,2 tonové auto. Zrýchliť na stovku tak dokáže nové SUV Coupé za 6,3 sekundy a maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 245 km/h.
 

Audi Q8
V tomto aute si už svojpomocne nič neopravíte. Zdroj: David Dejvo Schun

Pre osemstupňový Tiptronic až toľko chvály nemáme. Je relatívne mdlý. I keď sa vie vybičovať k výkonom v režime S, jeho bežná prevádzka prináša tochu oneskorené reakcie. Za miernym nedostatkom stojí aj technológia mild hybrid. Na druhej strane, práve vďaka týmto nastaveniam dokáže ísť auto dlhodobo so spotrebou pod 9 l/100km.Vzduchový podvozok perfektne tlmí všetky nárazy. Ak to po ňom chcete. Prevádzková výška sa dokáže zmeniť v rozmedzí až 9 centimetrov. Toto číslo teda hovorí nielen o citeľne rôznej tuhosti pri rôznych podmienkach ale aj o využiteľnosti tohto auta v rôznych terénoch. Auto ani v rýchlosti okolo 200 km/h neukáže žiadnu slabosť alebo zaváhanie.

Test Audi Q8 (27 obrázkov v galérii)

Obyčajné čísla však poskytujú len málo informácií o tom, ako sa s autom jazdí. I keď to možno vyznie prekvapivo, no v tomto prípade nám najviac prezradila hudba. Iste sa aj vám mení nálada na hudbu podľa toho, ako sa práve cítite. Prvé dni nášho testu vychádzal z repro sústavy Bang & Olufsen tvrdý hip hop. Vďaka „neokukanosti“ tohto modelu sa za ním po celom hlavnom meste otáčali hlavy. Na parkoviskách ľudia nakúkali do interiéru a vy ste tak mali pocit, že ste stredobodom pozornosti. SUV Coupé sú populárne aj preto, že prepožičiavajú tento macho pocit. Po čase si však uvedomíte, že práve „neokukanosť“ stojí za popularitou tohto auta. Audi sa nesnaží priťahovať pohľady za každú cenu. Je síce sexy, ale nie príliš okázalé. Aktuálny motor (Audi si tie silnejšie ešte určite drží v rukáve) je tichý a veľmi pokojný. Na cestách máte pocit, že ste pilotom lietadla, pretože taká pokojná a konzistentná je jazda s Q8. Vás potom vaše ego opustí a vy zrazu dostanete chuť prestať sa hrať na dôležitého. Prepnete na jazz a začnete sa viac sústrediť na jazdu. Užívate si spojenie elektroniky, techniky a vás. Všetkých 6 zmyslov zrazu poľaví a cesta sa stane relaxom. Aj taká je nová Q8.

Dĺžka 4,99 m
Šírka 2,19 m
Výška 1,71 m
Rázvor 3,00 m
Objem kufra 605 l
Cena verzie od 77 400 EUR
Motorizácia 3,0 TDI V6, 210 kW, 8st. Tiptronic

Tagy

Pokračovať v čítaní