Autosuv.sk

Testy SUV

Citroen C5 Aircross: Zážitok ako z inej planéty

Model C5 Aircross je zatiaľ tým najväčším a najprepychovejším autom značky, ktoré sme testovali. Výstredný dizajn je jeho hlavnou devízou. Navyše, spolu s technológiami dokáže vyvolať pocit, akoby ste boli na vesmírnej lodi.
Citroen C5 Aircross: Zážitok ako z inej planéty

Model C5 Aircross je zatiaľ tým najväčším a najprepychovejším autom značky, ktoré sme testovali. Výstredný dizajn je jeho hlavnou devízou. Navyše, spolu s technológiami dokáže vyvolať pocit, akoby ste boli na vesmírnej lodi.

Modely Citroenu si v posledných rokoch razia absolútne vlastnú cestu. Tam, kde sa všetky autá podobajú, práve francúzska značka vytŕča. Či sa vám jeho dizajn páči alebo ste skôr fanúšikom toho všednejšieho, pre každú skupinu má čo ponúknuť. My jeho dizajn považujeme prinajmenšom za výstredný. O tom, ako veľmi sa nám páči, by sa dali viesť siahodlhé diskusie a ani na ich konci by nebola jednoznačná odpoveď. Jednoznačné však je, že má čo ponúknuť.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Predná maska je tradične najjedinečnejším dizajnovým prvkom auta. Namiesto dvoch masívnych predných svetlometov prichádza štvorica menších, kde je denné svietenie oddelené od stretávacích a diaľkových svetiel. Prísne úzke „oči“ doplnené dvojitým šípom Citroenu pripomínajú nahnevaného nosorožca, ktorý na ulici vzbudzuje rešpekt.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Bočným častiam auta dominujú veľké zliatinové disky vyhotovené vo dvoch farbách a oplastovanie, ktoré vyzdvihuje terénny charakter auta. Vysoké oplastovanie zadného nárazníka spojila automobilka s viacerými jednoducho zaoblenými, no masívnymi segmentmi, ktoré ešte viac podčiarkujú terénny charakter SUV. O zadnej časti auta si dokonca myslíme, že v segmente SUV ide jeden z najkrajších „zadkov“ na trhu.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Po nastúpení do auta sme ostali príjemne prekvapení. Na začiatok musíme priznať, že auto na niektorých miestach ukazuje, že nepatrí do úplne prémiovej triedy. Ide o drobnosti ako napríklad odhalené tyčky pod zadnými sedadlami alebo niektoré z plastov v aute. Celkovo však interiér doslova ohúril.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Najlepšie hodnotíme digitálnu prístrojovú dosku auta, ktorá je asi najkrajšia spomedzi všetkých, ktoré sme videli. Iste, prémiovejšie značky ponúkajú na prístrojovej doske viac funkcií. No dizajnové spracovanie perfektne zapadá do dizajnového konceptu celého auta, displej funguje bez oneskorení a hustota pixelov je prijateľná. Rozmiestnenie údajov je dokonale prehľadné a dve polia po stranách ukazovateľa rýchlosti sa dajú prispôsobiť.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

V rámci multimediálneho systému je vidno úzku spoluprácu s automobilkou Peugeot, ktorá používa prakticky rovnaký operačný systém. Displej je pekne spracovaný, odozvy by mohli byť o niečo rýchlejšie. Lišta pod obrazovkou poskytuje rýchle klávesové skratky, ktorými sa dostanete napríklad do navigácie, hudby, telefónu alebo nastavení. Fungujú ako dotykové plochy bez akejkoľvek haptickej odozvy.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Sedadlá sú veľmi príjemné a aj vzadu poskytujú dostatok priestoru pre cestujúcich. Z hľadiska priestrannosti je C5 Aircross riešený veľmi rozumne a štedro. Batožinový priestor poskytuje v závislosti od polohy zadných sedadiel 580-720 litrov, čo je extrémne vysoké číslo. Ide o objem iba o málo menší v porovnaní s o viac ako 20 cm dlhším Seatom Tarraco.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Pod kapotu sme dostali 1,6 litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 133 kW v tandeme s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Jazda bola veľmi príjemná. Mäkké pruženie auta nám už v nízkych rýchlostiach dalo jasne najavo, že toto je vozidlo na pokojnú „plavbu“ a nie na zákruty pod tempom. Miestami nám mäkkosť podvozku prišla až prehnaná. Auto sa pri zrýchľovaní a brzdení nakláňalo dozadu a dopredu. Napriek tomu v zákrutách sedelo spoľahlivo.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Prejavy automatickej prevodovky aj motora patria medzi tie pokojnejšie. Ak plánujete spustiť športový režim, tlačidlo Sport nestačí len stlačiť. Musíte ho podržať stlačené, kým sa nerozsvieti. Spínač, ktorý by mal „spustiť búrku,“ má za následok predovšetkým väčší hrmot spod kapoty. Na skutočnom výkone je zmena pozorovateľná menej.

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Veľmi sa nám páčila dynamika, ktorej malo auto dostatok v prvých momentoch rozbehu. Najväčší akceleračný šok, ak to tak môžeme nazvať, sa dostavil hneď po odštartovaní zo semaforu na prvom rýchlostnom stupni. Potom už zrýchlenie nebolo také citeľné. Podobnú „taktiku“ využívajú menšie autá s downsizovanými motormi na to, aby dokázali doručiť dostatok krútiaceho momentu hneď pri rozbehu. Receptom aj riešením je kratší prvý prevodový stupeň. Pri väčších autách takéto riešenie akosi kradne punc toho „veľkého SUV.“

Citroen C5 Aircross
Zdroj: David Dejvo Schun

Spotrebu podľa normy NEDC uvádza výrobca na úrovni 5,7l/100 km. Počas nášho testu sme s autom jazdili priemerne a naša spotreba sa vyšplhala na približne 6,5 l/100 km. Vidíme preto potenciál pre jej zníženie, ale nemyslíme si, že úroveň 5,7 je úplne reálna.

Záverom musíme zhrnúť, že model C5 Aircross nás zaujal. Patrí do rodiny Comfort Class SUV, kde minimálne na poli dizajnu nemá konkurenciu. Ide o auto plné výstredností v exteriéri. Ak v nich nájdete to svoje, čo sa nám podarilo, auto si obľúbite. Interiér tiež predstihol naše očakávania a úroveň jeho digitalizácie vnímame ako veľký krok dopredu pre francúzsku značku. Prijali by sme o niečo tuhšie zavesenie a živšie reakcie motora.

Test Citroen C5 Aircross (27 obrázkov v galérii)

Dĺžka 4,50 m
Šírka 2,10 m
Výška 1,69 m
Rázvor 2,73 m
Objem batožinového priestoru 580-720 l
Cena od (naša verzia) 18 990 EUR (32 340 EUR)
Motorizácia 1,6 PureTech , 133 kW, 8st. automat

Tagy

Pokračovať v čítaní