Autosuv.sk

Technik

Manuálna vs. automatická prevodovka – ich (ne)výhody (archív)

Majitelia vozidiel s automatickou prevodovkou na ňu nedajú dopustiť, zatiaľ čo nadšenci manuálu o automate nechcú ani len počuť.
Manuálna vs. automatická prevodovka – ich (ne)výhody (archív)

Je lepšia manuálna alebo automatická prevodovka? Táto často diskutovaná téma zrejme nikdy nedostane svoju odpoveď, pretože ako sa hovorí, všetko má svoje pre aj proti. Majitelia vozidiel s automatickou prevodovkou na ňu nedajú dopustiť, zatiaľ čo nadšenci manuálu o automate nechcú ani len počuť. Aké výhody či nevýhody jednotlivé prevodovky prinášajú?

Začnime výhodami automatickej prevodovky. Jednou z hlavných výhod je určite zvýšený komfort jazdy bez nutnosti venovať sa niečomu inému ako volantu a pedálom – dvom pedálom. O radenie sa prevodovka stará sama, teda pracuje tak, aby nedošlo k poškodeniu agregátu jeho prílišným vytáčaním alebo naopak podtáčaním.

Výborne si rozumie s tempomatom a ďalšími funkciami autonómneho riadenia v najmodernejších vozidlách. Manuál si s nimi poradiť nedokáže, tak isto niektoré modely pri preradení rýchlosti automaticky vypínajú tempomat. Nevýhodou automatickej prevodovky je najmä vyššia nákupná cena vozidla, ale tiež servisu a údržby.

Prvou z výhod vozidla s manuálnou prevodovkou je teda jeho nižšia nákupná cena. Ďalšie plus získava za možnosť efektívnejšieho rozbehu do kopca a najmä za fakt, že čas radenia si šofér určuje sám.

Tým sa však dostávame k nevýhodám, ktoré pociťujeme hlavne v kolónach a mestách. Opakované stláčanie spojkového pedálu a preraďovanie rýchlostí dokáže byť nanajvýš otravné pri niekoľko hodinovom postávaní v kolóne.

Vyššia náchylnosť na poškodenie známym "počítaním zubov" tiež k pozitívam nepatrí. Lenže, tak ako cez volant, aj cez hlavicu radiacej páky možno vnímať správanie vozidla a zistiť, že niečo nie je úplne poriadku.

Článok vznikol v spolupráci s Auto Gafa.

Pokračovať v čítaní