Auto.sk Auto.sk

Tech

ZF predstavil externý bočný airbag, výrazne zníži závažnosť zranení

Nový prototyp bezpečnostného pre-crash systému, vyvinutý spoločnosťou ZF, aktivuje vonkajší bočný airbag niekoľko milisekúnd pred samotným nárazom. Poskytuje tak dodatočnú bočnú deformačnú zónu, ktorá môže pomôcť zachrániť životy a znížiť tak závažnosť zranení pasažierov až o 40 percent.
ZF reveals World's first pre-crash external side airbag system - YouTube

Nový prototyp bezpečnostného pre-crash systému, vyvinutý spoločnosťou ZF, aktivuje vonkajší bočný airbag niekoľko milisekúnd pred samotným nárazom. Poskytuje tak dodatočnú bočnú deformačnú zónu, ktorá môže pomôcť zachrániť životy a znížiť tak závažnosť zranení pasažierov až o 40 percent.

Bočný náraz v prípade autonehody predstavuje ten najnebezpečnejší typ nárazu. Na nemeckých cestách k nemu dochádza až v jednej tretine prípadov všetkých nehôd a je príčinou takmer 700 úmrtí ročne. Spoločnosť ZF v Memmingene uskutočnila dynamickú prezentáciu prototypu prvého systému ochrany cestujúcich s externým bočným airbagom, ktorý sa aktivuje pred nárazom. „Podotýkam, že tento bezpečnostný prvok má výrazný potenciál zmierniť následky nehody a pri bočnom náraze dokáže tento ochranný systém výrazne zmierniť následky nehody pre cestujúcich vo vozidle“, vysvetľuje Uwe Class, vedúci oddelenia Safe Mobility Systems v spoločnosti ZF. 

Od detekcie až k aktivácii mrknutím oka 

Najväčšou výzvou pri vývoji tohto systému bolo spoľahlivé rozpoznanie nevyhnutnej kolízie a aktivácia vonkajšieho bočného airbagu ešte pred kolíziou. Na rozhodnutie a aktiváciu airbagu má systém čas asi iba 150 milisekúnd, čo zodpovedá približne dobe jedného ľudského mrknutia oka.

ZF - externý airbag

Snímače okolia vozidla musia najskôr rýchlo a presne identifikovať možné nebezpečenstvá. To je možné dosiahnuť prepojením kamery s radarom a lidarom. Algoritmy, definované v systéme, následne rozhodujú o tom, či je kolízia neodvratná a či sa airbag skutočne má, smie a môže aktivovať. Ak áno, aktivujú sa vyvíjače plynu a naplnia airbag. Airbag, ktorý má v závislosti od vozidla objem 280 až 400 litrov, (päťkrát až osemkrát väčší ako airbag u vodiča) sa nafúkne z bočného prahu smerom nahor a vytvorí tak dodatočnú deformačnú zónu v oblasti dverí medzi A-stĺpikom a C-stĺpikom.  

Zmiernenie rizika zranenia 

Pri bočnom náraze je u cestujúcich na strane nehody značne ohrozená najmä oblasť hrudníka, keď druhý účastník nehody silno stlačí kabínu pre cestujúcich. Ochranný systém pred nárazom ZF dokáže obmedziť prienik druhého účastníka nehody do karosérie až o 30 percent, a tým významne pomáha znížiť riziko poranenia cestujúcich. 

Informácia vopred, že kolízii sa nedá vyhnúť, však tiež pomáha ešte viac zlepšiť účinok etablovanej sériovej bezpečnostnej techniky. Napríklad aktívny napínač bezpečnostného pásu ACR8 dokáže cestujúcich varovať už v rozhodujúcich zlomkoch sekundy pred nárazom alebo pomôcť ich uviesť do bezpečnej polohy sedadla.

Tagy

Pokračovať v čítaní