Autosuv.sk

Ostatné

Výstražné smerovky sa nezmenili 70 rokov. Nové by mohli prísť budúci rok

Za 70 rokov sa výstražné smerovky prakticky nezmenili. Už budúci rok by prvé autá mohli dostať nové, ťažšie prehliadnuteľné.
Výstražné smerovky sa nezmenili 70 rokov. Nové by mohli prísť budúci rok

Výstražné smerovky, aké používame na autách dodnes, boli vynájdené v roku 1951. Odvtedy boli žiarovky nahradené modernejšími LED svetlami, ale ich princíp fungovania sa nezmenil. V prípade nehody alebo iných problémov ich aktivujeme tlačidlom. Zmeniť to chce spoločnosť Emergency Safety Solutions (ESS). Podľa ESS sa v USA stane nehoda, ktorej sa dalo zabrániť, každých 7 minút a ich frekvencia v posledných rokoch rastie.

ESS spolupracuje pri predstavení novej technológie s hráčom NFL, Chrisom Smithom. V septembri 2019 havaroval vo svojom Lamborghini spolu so svojou snúbenicou a dvojmesačnou dcérou. Príčinou bolo prasknutie pneumatiky. Trojici sa pri prvotnej nehode nič nestalo. Následne však zasiahlo Chrisovu snúbenicu prichádzajúce auto, ktorého vodič si odstavené Lamborghini nevšimol. Náraz mal pre snúbenicu fatálne následky. Práve tomuto typu nehôd majú pomôcť predísť nové výstražné svetlá.

K ich aktivácii môže dôjsť dvoma spôsobmi, klasicky tlačidlom, alebo automaticky v prípade nehody, keď vozidlu "vystrelia" airbagy. V takom prípade by výstražné smerovky blikali výrazne rýchlejšie, minimálne štyrikrát za sekundu. Rýchle blikanie si človek všimne oveľa skôr a lepšie ho vníma aj periférnym videním. Podľa ESS tak vodiči zaregistrujú odstavené auto skôr a získajú približne pol sekundu navyše na reakciu. Skoršie brzdenie znamená menšiu nárazovú rýchlosť, prípadne úplné vyhnutie sa nehode. Rýchle blikanie možno aktivovať aj ručne, druhým stlačením tlačidla.

ESS už na uvedení nových výstražných svetiel spolupracuje s americkými, aj európskymi regulačnými úradmi. "Veľký záujem" o nový systém malo prejaviť aj šesť automobiliek, s ktorými ESS rokovalo. Ak pôjde všetko podľa optimistického scenára, tak sa prvýkrát objavia na vozidlách v USA začiatkom budúceho roka. Neskôr by sa mali dostať aj do Európy. Podmienkou ich fungovania je použitie správneho hardvéru, teda LED svetiel vpredu aj vzadu. Tlačidlo vo vozidle zas nesmie byť binárny on/off vypínač. Ak k tomu pridáme schopnosť aktualizovať softvér vozidiel na diaľku, tak by sa nová technológia mohla jednoducho dostať aj do už vyrobených áut. Po 70 rokoch tak výstražné svetlá prejdú modernizáciou. 

Zdroj: Car and Driver

Pokračovať v čítaní