Autosuv.sk

Ostatné

Vyskúšali sme nový podvozok ZF, chce byť lietajúcim kobercom

Spoločnosť ZF neprišla s riešením, ktoré by sme nepoznali z luxusných áut. Podľa slov expertov spoločnosti však ide o lacnejšie riešenie, vhodné pre dostupnejšie autá.
Vyskúšali sme nový podvozok ZF, chce byť lietajúcim kobercom

V rámci prezentácie spoločnosti ZF sme si na testovacej dráhe vyskúšali výhody zaujímavých technických riešení. Jedným z nich bol systém, nazvaný Flying Carpet 2.0. Ako už anglický názov lietajúci koberec naznačuje, ide o systém zvyšujúci komfort, ale aj bezpečnosť pri jazde. Najdôležitejšou súčasťou lietajúceho koberca je plne aktívny tlmiaci systém sMOTION.

Systém pracuje vďaka čerpadlám s elektromotormi na každom kolese. Ich úlohou je zdvihnúť koleso hore, alebo naopak vysunúť ho nižšie. Týmto spôsobom dokáže centrálna jednotka správne dvíhať a vysúvať kolesá tak, aby priniesla nový stupeň komfortu a ovládateľnosti. V zákrutách môže potom systém vysunúť vonkajšie kolesá a vtiahnuť kolesá na vnútornej strane. Pri brzdení zas vysunie predné, aby sa vozidlo nenakláňalo príliš dopredu.

Okrem lepšieho komfortu je menej nahnutý predok dôležitý aj v prípade nehody, kedy lepšie absorbuje náraz. Otázkou pre nás ostávalo, čo nové v skutočnosti tento systém prináša, keď Mercedes už dávnejšie prišiel s podobným riešením. ZF podľa slov jeho vlastných expertov prináša jednoduchšiu a hlavne lacnejšiu verziu inteligentného podvozka, ktorý sa tým pádom môže stať súčasťou dostupnejších áut.

ZF

V praktických jazdách nás sMotion presvedčil najmä pri slalome. Stlačením tlačidla dokázal technik v sekunde veľmi výrazne zmeniť nastavenie podvozka vozidla, v ktorom sme akurát jazdili slalom medzi kužeľmi. Z nakláňajúceho SUV sa zrazu stal "dravec, presne vykrajujúci zákruty.

Menší náklon karosérie posunul výrazne jazdné vlastnosti a v slalome sme citeľne zrýchlili. Ďalší režim bol ešte agresívnejší a ukázal nám, ako vozidlo zmení charakter z nedotáčavého na silne pretáčavé. Zrazu nás pri silnejšom trhnutí volantom začal predbiehať zadok vozidla.

Vysúvanie a vtiahnutie kolies má veľký vplyv aj na komfort. Z prejazdu prekážok sme spravili aj kratučké video z pohľadu spolujazdca. Bod, v ktorom začalo vozidlo citeľne lepšie tlmiť umelé nerovnosti po aktivovaní podvozku sMotion, bol citeľný a je rozpoznateľný aj vo videu.

Ďalšou súčasťou Flying Carpet 2.0 je dobre známe natáčanie zadných kolies. ZF dodáva všetky komponenty podvozku od tlmenia, cez riadenie prednej aj zadnej nápravy až po brzdy. Všetky tri časti dokáže zladiť riadiaca jednotka, a tým výrazne posunúť schopnosti auta. Natáčanie kolies zadnej nápravy bolo najciteľnejšie pri manévrovaní na mokrom povrchu. Výrazne potlačilo nedotáčavé správanie auta na klzkom asfalte a zlepšilo kontrolu vodiča nad smerovaním vozidla.

Tagy

Pokračovať v čítaní