Autosuv.sk

Ostatné

Turbo – aké sú najčastejšie príznaky jeho poškodenia?

Turbodúchadlo je náchylné na rôzne poškodenia, ktoré sa môžu prejaviť rôznym spôsobom.
Turbo – aké sú najčastejšie príznaky jeho poškodenia?

Oproti atmosférickým motorom dominujú preplňované najmä vyšším výkonom a zároveň rovnakou alebo dokonca nižšou spotrebou pohonných hmôt. Hlavnou nevýhodou je však ich zložitejšia konštrukcia, ktorá môže byť menej spoľahlivá a údržba takéhoto motora nepatrí medzi najlacnejšie záležitosti. Tak ako iné komponenty hnacieho agregátu, aj turbodúchadlo je náchylné na rôzne poškodenia, ktoré sa môžu prejaviť rôznym spôsobom.

Pískanie turbodúchadla

Nezvyčajné pískanie turba je jedným z príznakov jeho poškodenia. Ak sa pískanie stupňuje zároveň s rastúcimi otáčkami, problém bude pravdepodobne s ložiskami alebo s turbínou.

Modrý dym z výfuku

Modrý dym spôsobuje motorový olej, ktorý preniká do spaľovacieho priestoru. Turbo je totiž chladené a mazané motorovým olejom, ktorý môže prenikať turbínou. Neznamená to hneď, že problém musí byť v turbodúchadle. Problém môže byť s tesnením hlavy valcov a pri starších vozidlách s opotrebovanými piestnymi krúžkami.

Zvýšená spotreba oleja 

Zvýšená spotreba oleja môže nastať už spomínaným prenikaním oleja cez turbínu do spaľovacieho priestoru. Na vine môže byť taktiež poškodenie potrubí, zásobujúcich turbo motorovým olejom, poškodené tesnenie turba či poškodenie ložísk.  

Nadmerný plniaci tlak 

Problém je možné rozoznať podľa reakcií motora na zošliapnutie plynového pedálu - reakcie sú veľmi intenzívne. Nadmerný tlak je spôsobovaný poškodeným regulátorom tlaku turba. V prípade poruchy je potrebné ho vymeniť.

Strata výkonu 

Turbodúchadlo nie je schopné využiť maximálny plniaci tlak, a teda vozidlo stráca výkon. Zvyčajne sa jedná o poškodenie turbíny, ktorá má za úlohu nasávať vzduch. Lopatky môžu byť „zadreté“ kvôli nahromadeným sadziam.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Tagy

Pokračovať v čítaní