Autosuv.sk

Ostatné

Štartér motora – jeho funkcia a možné poruchy

Štartér motora je elektrické zariadenie, napomáhajúce piestovému spaľovaciemu motoru dostať sa do takzvaných „spúšťacích otáčok“ pri otočení kľúčom.
Štartér motora – jeho funkcia a možné poruchy

Samotný agregát nie je schopný vytvoriť dostačujúci točivý moment a v závislosti od konštrukcie potrebuje pre svoj štart iný pomer otáčok.

Motor s priamym vstrekovaním paliva 40 – 150 ot/min.

Motor s nepriamym vstrekovaním paliva 80 – 200 ot/min.

Funkcia štartéra

Pri otočení kľúčom do štartovacej polohy sa zo štartéra vysunie ozubené koliesko (pastorok), ktoré svojím ozubením zapadá do ozubenia zotrvačníka. Elektromotor štartéra roztáča pastorok, ktorý následne uvedie do pohybu zotrvačník. Po uvoľnení kľúča zo štartovacej polohy sa pastorok zasúva späť do štartéra.

Nakoľko ide o elektrické zariadenie, najčastejšia príčina jeho poškodenia je spájaná práve s poruchou na cievke alebo kontaktoch. Okrem toho však môže prísť k mechanickému poškodeniu a to napríklad tým, že sa po uvoľnení kľúča zo štartovacej polohy pastorok nevráti späť. Štartér je následne poškodený vplyvom vysokých otáčok a zároveň poškodzuje zotrvačník. Samotný štartér má vysoký odber elektrickej energie, preto môže byť dôvodom vybíjania akumulátora pri jazde na krátke trasy a častých štartoch.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní