Autosuv.sk

Ostatné

Renault si prvý monopost s turbom pripomína žltým čajníkom

Charakteristický biely dym a žltá farba mu vyslúžila prezývku Žltý čajník. Teraz si Renault pripomína 40 rokov od nasadenia monopostu RS01 do pretekov F1. Išlo o prvú formulu s turbomotorom.
Renault si prvý monopost s turbom pripomína žltým čajníkom

Charakteristický biely dym a žltá farba mu vyslúžila prezývku Žltý čajník. Teraz si Renault pripomína 40 rokov od nasadenia monopostu RS01 do pretekov F1. Išlo o prvú formulu s turbomotorom.

Pretekárske vozidlá tu boli vždy preto, aby prekonávali “neprekonateľné“, povedané inými slovami posúvali hranice o krok ďalej. Automobilky a jazdcov ženie dopredu túžba po víťazstve a prestíži. Výsledkom ich snaženia sú mnohokrát krásne a napínavé súboje na trati, ale aj obdivované vozidlá prešpikované najmodernejšou technikou. Snaha nájsť víťazné riešenie nie je vôbec jednoduchá. Stačí sa pozrieť do histórie ale aj súčasnosti F1. Trápenie Hondy s postavením konkurencieschopného motora trvá už tri roky. A aj keď prídete s novým, revolučným riešením, nemusí to znamenať, že budete úspešný. Príkladom je Renault, ktorý vstúpil do sveta F1 pred 40 rokmi a ako prvý použil v pretekoch turbo. V roku 1977 odštartoval Renault prvú turbo éru nasadením monopostu Renault F1 Turbo RS 01.

Vypočujte si zvuk prvého monopostu s turbomotorom

Väčšina fanúšikov si Turbo RS 01 pamätá pod prezývkou „Žltý čajník“. Názov vznikol pre charakteristickú farbu monopostu a biely dym, šíriaci sa okolo vozidla po poruche turba. Prvýkrát zaznel ako vtip z úst Kena Tyrrella, šéfa rovnomenného tímu, keď dymiaci Renault prechádzal popred jeho garáž. Podobne ako Honda dnes aj Renault v tých časoch kráčal od poruchy k poruche. Turbo Renaultu nakoniec úspech v podobe titulu v tých časoch neprinieslo. V histórii F1 však zanechal francúzsky výrobca výraznú stopu. Veľký potenciál v turbo motoroch zbadali aj ďalšie tímy a do pár rokov sa turbo stalo bežnou súčasťou kráľovského motošportu až do jeho zákazu v roku 1988. Dnes je turbo znovu súčasťou F1 a rovnako ho nájdeme aj vo väčšine osobných áut.

Žltý čajník
Renault

 

Veľké výročie si Renault pripomína vtipným spôsobom. Navrhol a vyrobil žltý čajník. Dizajnéri pri návrhu brali inšpiráciu v minulosti a monoposte RS01, ale aj v súčasnosti a monoposte RS17. Dokonca pri ňom použili oficiálnu farbu. Vyrobených bude iba 40 kusov a za 129 eur si ho môžu záujemcovia zakúpiť od septembra prostredníctvom e-shopu Atelier Renault. Prvý kus poslúži ako vybavenie v kuchyni reštaurácie Atelier Renault na Champs-Elysées.

Renault RS01 prevetral v Monaku bývalí majster sveta F1 Damon Hill

Tagy

Pokračovať v čítaní