Auto.sk Auto.sk

Tech

Ničí vám vtáčí trus lak? Ford proti tomu bojuje umelými výkalmi

Ford vo svojich laboratóriách vyvinul umelé vtáčie výkaly. Nikdy nás nenapadlo, že takúto vetu niekedy na Auto.sk napíšeme, ale keď je to pravda...
Ničí vám vtáčí trus lak? Ford proti tomu bojuje umelými výkalmi Ford

S nepríjemnou realitou označkovaného auta od holuba, prípadne iného vtáka sa už stretol snáď každý majiteľ auta. Keď takúto "značku" na aute nájdeme, najlepšie je ju hneď odstrániť, aby sa zamedzilo poškodeniu laku. Ford v tomto prípade odporúča použiť šampón s neutrálnym pH a jemné odstránenie substancie z vozidla. Proti poškodeniu laku bojujú aj samotní výrobcovia áut. Ford preto v laboratóriách vyvinul umelé vtáčie výkaly. Syntetický trus je vraj veľmi realistický a celkom presne odzrkadľuje rôzne druhy a rôznu kyslosť výkalov väčšiny vtáctva v Európe. Následne umelý trus aplikuje na vzorky s lakom auta a nechá ich starnúť v peci pri teplotách 40° C, 50° C a 60° C. Týmto spôsobom simuluje to, čo sa deje s lakom auta v skutočnom svete. Jemným nastavovaním pigmentov, živice a aditív následne vyvíja lak na autá, aby získali lesk a hlavne dostatočnú ochranu pred podobným znečistením.

V ďalších testoch sprejujú na lak kyselinu fosforečnú zmiešanú so saponátom a syntetickým peľom. Takto nastriekané panely potom necháva starnúť približne 30 minút v peci, rozohriatej na 60° C a 80° C. Cieľom testu je zistiť odolnosť laku voči pevným časticiam ako peľ a lepkavá miazga zo stromov. Problém pre lak znamená aj silné slnečné žiarenie. Preto Ford vystavuje nalakované vzorky testu, v rámci ktorého na ne svieti svetlo nepretržite 6 000 hodín (250 dní). Tým simuluje vystavenie vozidla na najsvetlejšom mieste na zemi  po dobu 5 rokov. Podobne automobilky vystavujú lak zime a soli. Skúša sa aj výdrž laku po poliatí palivom pri tankovaní. Automobilky dnes jednoducho musia myslieť na detaily. 

Tagy

Pokračovať v čítaní