http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=.Kg1L3AogVV7VoRsjQw6zMbfj52YXNr6H7USs18tFSL.07/fastid=fkceldpfnabsrrkjnvevsywjrymb/stparam=qflebrdjha/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=

Auto.sk Auto.sk

Tech

Nemecké lietajúce taxi zvládlo prvú letovú skúšku

Lilium Jet nemá byť hračkou pre milionárov. Slúžiť má výlučne ako lietajúce taxi. Spočiatku bude nutná prítomnosť pilota na palube, po desiatich rokoch by sme sa mohli dočkať aj bezpilotnej verzie.
Lilium Jet: Deutsches Flugtaxi hebt erstmals ab - YouTube

Lilium Jet nemá byť hračkou pre milionárov. Slúžiť má výlučne ako lietajúce taxi. Spočiatku bude nutná prítomnosť pilota na palube, po desiatich rokoch by sme sa mohli dočkať aj bezpilotnej verzie.

Hovoriť o úspešnom lete je ešte predčasné. Lietajúce elektrické taxi Lilium Jet však zvládlo prvú skúšku, keď sa vznieslo kolmo do výšky a po chvíli opätovne pristálo. Test sa uskutočnil v bavorskej dedine Oberpfaffenhofen. Päťmiestne taxi váži 1,5 tony a využíva 36 prúdových motorov. Hlavnou výhodou je možnosť kolmého štartu, po nastúpaní do výšky sa motory natočia tak, aby taxi letelo smerom dopredu. V tejto fáze sa už spolieha iba na vztlak krídiel. Po ukončení vývoja má mať Lilium Jet dolet 300 km a maximálnu rýchlosť 300 km/h.

V tomto prípade nejde o priameho konkurenta pre lietajúce auto, keďže Lilium Jet nie je určené na presuny po cestách. Porovnať by sme ho mohli skôr s vrtuľníkom, oproti ktorému má niekoľko výrazných výhod pri kratších trasách. Lilium Jet bude určite lacnejší a pri lete spotrebuje len desatinu energie. Výhodou má byť aj veľmi tichá prevádzka. Lietajúce taxi sa nestane hračkou bohatých, ako by sa mohlo zdať. Výrobca ho plánuje využívať výlučne ako taxi pre širšie masy. Päťmiestne Lilium Jet vychádza z dvojmiestneho prototypu a aj ďalej bude testované bez pilota s ovládaním na diaľku. Od roku 2025 by sa malo dostať do prevádzky v dvoch nemeckých mestách a to už bude v kabíne sedieť pilot. Hlavným dôvodom pre prítomnosť pilota na palube je vraj ľahšie získanie príslušných povolení. O desať rokov by však už mohli byť autonómne, pripustil to samotný šéf firmy, Daniel Wiegand.

zdroj: spiegel.de

Tagy

Pokračovať v čítaní