Auto.sk Auto.sk

Tech

Mitsubishi Model-A má sto rokov, výrobné postupy boli v tom čase netradičné

Po montáži ozubených kolies museli konštruktéri celý deň jazdiť okolo miestnej školy, aby si prevody sadli. Aj takéto výrobné postupy fungovali pred sto rokmi.
Mitsubishi Model-A má sto rokov, výrobné postupy boli v tom čase netradičné

Po montáži ozubených kolies museli konštruktéri celý deň jazdiť okolo miestnej školy, aby si prevody sadli. Aj takéto výrobné postupy fungovali pred sto rokmi.

Mitsubishi oslavuje sto rokov od prvého pokusu o sériovú výrobu osobného automobilu. Bol ním Model-A. Nakoniec sa z neho za štyri roky vyrobilo len 20 kusov a dva prototypy, pretože japonský výrobca uprednostnil produkciu iných strojov. Sústredil sa na leteckú dopravu a výrobu jednomiestneho dvojplošníka 1MF, ale aj nákladných vozidiel.

Prvé nákladné vozidlo s názvom T1 bolo vyrobené v roku 1920 a jeho odolnosť bola testovaná na mimoriadne dlhej trati. Aspoň vtedy sa 1000 km trasa za dlhú považovala. V roku 1931 prišlo Mitsubishi s prvým japonským vznetovým motorom (s priamym vstrekovaním) 450AD. O rok neskôr predstavilo vo svojej dobe najväčší a najvýkonnejší autobus B46 a v roku 1936 vozidlo PX33, prvé Mitsubishi s pohonom všetkých kolies. Viac ako samotné míľniky sú zaujímavé spomienky vtedajších konštruktérov a vývojárov. Týkajú sa vozidla Model-A.

"S výrobou motora, prevodovky a chladiacej sústavy bolo spojených veľa pokusov a rôznych dohadov. Pred montážou ozubených kolies sme používali brúsku k zabrúseniu a doladeniu povrchov, ale potom sme museli celý deň jazdiť okolo miestnej školy, aby si prevody sadli. Veľa vecí, ktoré sme museli v prípade vozidla Model-A robiť, by pri výrobe dnešných automobilov bolo nemysliteľných,“ spomína pán Nakagava, ktorý mal na starosti vývoj motorov.

Mitsubishi Model-A
Mitsubishi

Na dnešnú dobu bizarné sú aj spomienky pána Jušida, ktorý sa venoval konštrukcii motorov.

"Vozidlo malo veľkú drevenú kabínu a motor s výkonom 35 koní. Neboli stanovené žiadne tolerancie, takže rozmery záviseli na zručnostiach a inštinkte mechanikov. Na správnych toleranciách sme sa dohodli až potom, čo sa niekoľko jednotiek zadrelo. Ozubené kolesá neboli dokonale vycentrované, takže dochádzalo k značnému treniu medzi zubami, čo sa prejavovalo vysokou hlučnosťou. Pri kabíne pre cestujúcich sme uplatňovali skúsenosti s výrobou koňom ťahaných kočov, pričom kabína bola vzhľadom k svojim rozmerom extrémne ťažká. Vozidlo dosahovalo najvyššiu rýchlosť asi 30 km/h. Pamätám sa, ako sme za jazdy trúbili," spomína pán Jušida.

Model-A mal hmotnosť 1300 kg, čo nie je v porovnaní s dnešnými autami veľa. Treba brať do úvahy, že vtedajšie autá nedisponovali množstvom techniky a výbavy, navyše nároky na tuhosť boli podstatne nižšie. O pohon prvého sériového auta značky Mitsubishi sa staral benzínový štvorvalec s objemom 2 765 cm3 s maximálnym výkonom 35 k. V roku 1972 bola postavená replika Modelu-A za pomoci súdobých materiálov. Bežne je k videniu v múzeu spoločnosti Mitsubishi Motors Corporation.

Tagy

Pokračovať v čítaní