Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes vyrába pancierové vozidlá už viac ako 90 rokov

Komfort, rozsiahle možnosti individuálneho prispôsobenia a integrovaná ochrana najvyššieho stupňa priamo z výroby: aj tak možno charakterizovať Mercedes-Benz Guard. Prvým pancierovým vozidlom Mercedes-Benz bola reprezentačná limuzína Pullman typu Nürburg 460 (W 08), predstavená v ro
Mercedes vyrába pancierové vozidlá už viac ako 90 rokov

Komfort, rozsiahle možnosti individuálneho prispôsobenia a integrovaná ochrana najvyššieho stupňa priamo z výroby: aj tak možno charakterizovať Mercedes-Benz Guard. Prvým pancierovým vozidlom Mercedes-Benz bola reprezentačná limuzína Pullman typu Nürburg 460 (W 08), predstavená v roku 1928.

Mercedes-Benz si zachováva exkluzívne postavenie v oblasti osobnej ochrany už viac ako 90 rokov. Táto tradícia je okrem toho jedinečným príbehom inovácií. Ochranné opatrenia sa totiž vždy vyvíjajú osobitne pre príslušný typ vozidla, vďaka čomu sa udržiava krok s vývojom techniky, s cieľom poskytnúť najlepší možný ochranný účinok.

Type Nürburg 460, Type 500 (W08)

Už v prípade typu Nürburg 460 z roku 1928 začala vtedajšia spoločnosť Daimler-Benz AG ako prvá spoločnosť vybavovať limuzíny už vo výrobnom závode špeciálnymi ochrannými prvkami, ktoré účinne chránia svojich cestujúcich proti následkom ostreľovania a útokov s výbušninami. Mercedes-Benz vyvinul pancierové varianty aj z nasledujúcich vozidiel vyššej triedy a reprezentačných vozidiel ako „Veľký Mercedes“ typ 770 a typy 500 a 540 K. Pancierový „Veľký Mercedes“ si japonský cisár Hirohito osobne vybral pre seba ako vozidlo primerané svojmu postaveniu – toto v roku 1935 expedované vozidlo si dnes možno pozrieť v Múzeu Mercedes-Benz v Sttutgarte.

"Grand Mercedes" Type 770 (W 07)
"Grand Mercedes" Type 770 (W 07)

Mnohí politici a mnohé hlavy štátov nasledovali príklad cisára a dôverovali bezpečnosti vozidiel so špeciálnou ochranou. V septembri 1963 predstavil Mercedes-Benz nové exkluzívne reprezentačné vozidlo pre ľudí s najvyššími nárokmi – legendárny typ 600. Už krátko po jeho prezentácii požiadala nemecká spolková vláda spoločnosť Daimler-Benz AG o pancierové vyhotovenie tohto vozidla pre štátnych hostí. Týmto sa začala pre inžinierov zo Stuttgartu nová éra špeciálnej ochrany, v ktorej sa museli začať riadiť novými úvahami – okrem iného aj kvôli už teraz bežnej samonosnej karosérii. Keďže v tom čase nemohol žiadny iný nemecký výrobca vozidiel konštruovať pancierové vozidlá a limuzíny značky Mercedes-Benz sa tešili obľube mnohých vlád na celom svete, nemecké úrady nadviazali so spoločnosťou Daimler-Benz úzku spoluprácu. Počas tejto spolupráce spustila automobilová značka zo Stuttgartu mnohé nové technické prístupy. Táto intenzívna spolupráca prispela k základu dnes platných európskych noriem, týkajúcich sa rôznych tried odolnosti.

Type 600 / 600 Pullman

Keď v roku 1970 narástla v Latinskej Amerike potreba pancierových vozidiel, spoločnosť Daimler-Benz AG poskytla vhodné riešenie v podobe pancierového vozidla typu 280 SEL 3.5. Okrem toho vyrábal Mercedes-Benz pancierové vozidlá z konštrukčného radu W 116 v osemvalcovom vyhotovení a dodával ich vybraným zákazníkom, okrem iného štátnym inštitúciám a vládam v Európe a zámorí.

Od roku 1980 boli všetky generácie Triedy S (konštrukčné rady 126, 140, 220, 221) a aktuálny model (konštrukčný rad 222) vždy k dispozícii aj vo verzii so špeciálnou ochranou.

Mercedes Triedy S rad 126

Aktuálne modely Mercedes-Benz Guard na jednej strane spĺňajú najvyššie triedy ochrany dostupné pre civilné vozidlá a ponúkajú komplexnú všestrannú ochranu. Na druhej strane rozmaznávajú svojich cestujúcich komfortom typickým pre Triedu S.

Všetky ochranné prvky, napríklad pre dvere, zadnú stenu, bočné časti, čalúnenie stropu a prednú priečku nie sú dodatočne zabudované do hotového vozidla, ale sú od základu integrované do holej karosérie v rámci samostatného výrobného procesu. Preto sú vozidlá rodiny Guard koncipované a vyvíjané od začiatku spolu s nepancierovanými variantmi. Potenciálne slabiny sa identifikujú počas komplexných skúšobných postupov v rámci vývojového procesu a odborníci ich následne odstraňujú.

Zacielené školenie o bezpečnej jazde od značky Mercedes-Benz oboznamuje zákazníkov a šoférov s dynamickými vlastnosťami vozidiel Guard. Toto školenie je zahrnuté v cene vozidla. Na školení získajú okrem toho aj vedomosti o technických osobitostiach a systémoch.

Integrovaná špeciálna ochrana a mimoriadne efektívna kombinácia materiálov

Všetky výstužné prvky zo špeciálnej ocele a iných vysokopevných materiálov sú už počas fázy výroby holej karosérie integrované do dutín medzi štruktúrou holej karosérie a vonkajším plášťom a cielene zosilňujú základnú štruktúru. Škáry a prechody materiálov sú opatrené inteligentnými systémami prekrytia materiálov. Spodok vozidla je na príslušných miestach pokrytý pancierom, vyvinutým pre vozidlá.

Zasklenie predstavuje pevnú a významnú súčasť ochranných opatrení. Materiál a jeho hrúbka zodpovedajú aj v tomto prípade náročným požiadavkám súvisiacej bezpečnostnej klasifikácie. Vnútorná strana okien je potiahnutá polykarbonátovou ochranou proti črepinám. Sklá si napriek svojim komplexným ochranným vlastnostiam zachovávajú veľmi dobré optické vlastnosti.

Mercedes

Táto pevná zmes poskytuje cestujúcim mimoriadne účinnú ochranu proti útokom. Interiér zostáva vďaka mimoriadne komplexným a technicky náročným bezpečnostným systémom takmer nedotknutý a cestujúcim ponúka neobmedzené pohodlie – na rozdiel od vozidiel s dodatočne namontovanými pancierovými platňami. Podvozok, brzdy, pruženie a asistenčné systémy sú prispôsobené zvýšenej hmotnosti a ponúkajú jazdné vlastnosti podobné sériovému vozidlu, ako aj najlepší možný komfort.

Súčasťou bezpečnostnej koncepcie je aj to, že pancierové vozidlá možno odlíšiť od ich sériových náprotivkov až pri veľmi pozornom skúmaní. Okrem toho rad prvkov mimoriadnej technickej výbavy zabezpečuje, že vozidlá ostanú počas útoku a aj po ňom mobilné a dokážu tak čo najskôr opustiť zónu nebezpečenstva. Výkonný motor V12 s vysokým krútiacim momentom poskytuje na tento účel výkon 390 kW (530 k) a krútiaci moment 830 newtonmetrov pri 1 900 otáčkach za minútu.

Pre vozidlá Mercedes-Benz Guard sa dodáva mimoriadny rozsah výbavy, napríklad:

  • núdzový systém čerstvého vzduchu, ktorý chráni cestujúcich pred vniknutím dymu alebo dráždivých plynov
  • hasiace zariadenie s automatickou spúšťacou funkciou
  • výbava pre úrady, ako napríklad sirény, stroboskopické svietidlá a vysielačky
  • batéria na núdzové naštartovanie
  • poplašný systém v ohrození s jednoduchým ovládaním
  • vonkajší komunikačný systém (reproduktor/mikrofón)
    Mnohé vlády, spoločnosti a organizácie okrem toho využívajú možnosť podrobnej diskusie pri výrobe objednaného vozidla Guard. Týmto spôsobom môže Mercedes-Benz od začiatku individuálne reagovať na konkrétne želania a požiadavky a ponúkať cielené riešenia.

K dispozícii sú tri vozidlá Mercedes-Benz Guard

Mercedes-Maybach S 650 Guard ponúka momentálne najvyššiu možnú balistickú triedu ochrany VR10 pre civilné vozidlá, a tým pádom je na vrchole civilných vozidiel so špeciálnou ochranou. Od svojej premiéry v roku 2015 je jedinou sériovou limuzínou s touto klasifikáciou priamo od výroby.

Mercedes-Benz S 600 Guard, Mercedes-Maybach S 650 Guard a Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard od roku 2018 je na celom svete jedinou reprezentatívnou limuzínou pre štátnikov s pancierovaním od výroby a má balistickú ochranu triedy VR9.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard

Mercedes-Benz S 600 Guard v roku 2014 bolo prvým vozidlom, ktoré získalo certifikáciu pre balistickú ochranu najvyššieho stupňa triedy odolnosti VR9.

Všetky vozidlá majú oficiálne certifikácie Balistického úradu v Ulme a spĺňajú smernicu BRV 2009, znenie 2 (Bullet Resistant Vehicles). Karoséria a sklá musia pritom odolať ostreľovaniu zo zbrane so zodpovedajúcou muníciou s tvrdým oceľovým jadrom. Ochranné opatrenia podľa triedy VR10 odolajú v porovnaní s ochrannými opatreniami triedy VR9 približne o 20 percent väčšej prieraznej sile.

Všetky vozidlá okrem toho účinne chránia svojich cestujúcich proti explóziám trhavín. Na streche, podlahe a stranách spĺňajú kritériá smernice ERV 2010 (Explosive Resistant Vehicles, vozidlá odolné voči výbuchu).

Tagy

Pokračovať v čítaní