Autosuv.sk

Ostatné

Mazda Cosmo Sport bolo auto s revolučným motorom

Rotačný motor Mazda nevymyslela, ale najviac ho preslávila a jeho vývoju sa venuje dodnes. Či sa ho dočkáme opäť v sériovom aute, je však otázne.
Mazda Cosmo Sport bolo auto s revolučným motorom

Rotačný motor Mazda nevymyslela, ale najviac ho preslávila a jeho vývoju sa venuje dodnes. Či sa ho dočkáme opäť v sériovom aute, je však otázne.

Prešlo 50 rokov, odkedy Mazda priniesla model Cosmo Sport, mimo Japonska známy pod označením 110S. Výročie príchodu tohto automobilu má dva výrazné dôvody, prečo sa oplatí obzrieť do histórie. Model 110S je autom, s ktorým začala Mazda písať históriu športových a zábavných áut a zároveň priniesol unikátnu technológiu, s ktorou sa automobilka neskôr presadila aj vo svete motošportu. Z pohľadu zábavy za volantom je nástupcom 110 S obľúbený a pomaly legendárny model MX-5. Z pohľadu techniky ním bola Mazda RX-7 (neskôr do roku 2012 RX-8). Niektorí už na základe vymenovaných modelov asi tušia, že v tomto prípade je reč o motore s rotujúcim piestom. S touto unikátnou technológiou prišiel nemecký výrobca NSU, najviac ju však preslávila práve Mazda.

Mazda Cosmo Sport - 50 rokov s rotačným motorom (8 obrázkov v galérii)

Presne 30. mája 1967 spustila japonská automobilka výrobu prvého produkčného auta na svete s dvojrotorovým motorom. S modelom Cosmo Sport tak prišiel do praxe Wankelov motor s rotujúcim piestom. Automobilky boli na začiatku 60-tych rokov z tejto technológie nadšené a hromadne kupovali licenciu na Wankelov motor od jej vlastníka, NSU. Motor mal výborný – hladký chod bez vibrácií a v porovnaní s klasickými motormi bol pri rovnakom výkone výrazne menší a ľahší. Počas jeho vývoja sa museli technici popasovať s mnohými problémami. Nízka životnosť, vysoké emisie a spotreba znamenali, že od Wankelovho motora postupne všetci upustili. Nemeckého výrobcu NSU to dokonca úplne zničilo. Poškodená reputácia a drahý vývoj položil NSU na kolená a v roku 1969 skončil pod krídlami Volkswagen Group. Jedinou výnimkou ostala Mazda, ktorá Wankelov motor neustále vyvíjala ďalej. Využitie našiel najmä v športových modeloch, kde nebola vysoká spotreba a emisie vypuklým problémom.

Rotačný motor jej vyniesol aj športové úspechy. Jednoznačne najväčším bolo víťazstvo na 24 hodín Le Mans v roku 1991. Mazda 787B, poháňaná štvorrotorovým motorom s objemom 2,6 l, zabezpečila historicky prvé víťazstvo pre ázijskú značku na najslávnejších vytrvalostných pretekoch. Mazda skončila so sériovou výrobou rotačných motorov v roku 2012, kedy ukončila produkciu modelu RX-8. Od roku 1967 vyrobila takmer dva milióny vozidiel s Wankelovým motorom. Agregát s rotujúcim piestom sa ukázal ako jedna zo slepých uličiek v automobilovom priemysle. Mazda nás však drží v napätí a jej predstavitelia od roku 2012 niekoľkokrát upozornili, že sa myšlienky rotačného motora nevzdávajú a pokračujú v jeho vývoji. Naposledy sme sa s ním mohli stretnúť v športovom koncepte Mazda RX-Vision na jeseň v roku 2015 pod označením SkyActive-R. Či sa ho opäť dočkáme aj v sériovej podobe, je neisté.

Tagy

Pokračovať v čítaní