Autosuv.sk

Ostatné

Lexus predbehne Audi. Ako prvý použije kamery namiesto zrkadiel

Audi zrejme príde o titul "prvé sériové auto s kamerami namiesto zrkadiel". Nečakane ho o chlp predbehne Lexus ES.
Lexus predbehne Audi. Ako prvý použije kamery namiesto zrkadiel

Audi zrejme príde o titul "prvé sériové auto s kamerami namiesto zrkadiel". Nečakane ho o chlp predbehne Lexus ES.

Kamery namiesto zrkadiel sú snom väčšiny dizajnérov, aspoň sa to zdá pri pohľade na množstvo konceptov, ktoré za posledných 40 rokov túto technológiu využívali. Čo funguje v prípade konceptu, však nie vždy funguje v praxi. Cena takéhoto riešenia nedovolila jeho zavedenie do sériovej výroby aj napriek viacerým pozitívam. Kamery pritom dokážu zmapovať celú situáciu za autom, eliminovať slepý uhol a poskytnú vodičovi lepší prehľad o dianí za vozidlom. Pridanou hodnotou je lepšia aerodynamika a vychádzajúc z obľúbenosti tohto riešenia medzi dizajnérmi aj krajší vzhľad. Časy sa však menia a Audi už v máji ohlásilo nasadenie tejto technológie do sériového elektrického SUV E-Tron. Od predstavenia tejto novinky nás delia už iba dni a hodiny. Zdá sa však, že Audi E-Tron titul prvého sériového auta s kamerami namiesto zrkadiel nakoniec nezíska. Predbehnúť ho chce Lexus s modelom ES.



Lexus ES dostane kamery namiesto zrkadiel (10 obrázkov v galérii)

Audi začne E-Tron dodávať neskôr v priebehu tohoto roka. Lexus pošle prvé autá s kamerami na cesty v októbri a podľa oficiálnej tlačovej správy sa stane prvou automobilkou, ktorá nasadí modernú náhradu spätných zrkadiel do sériového auta. Či už vyhrá jeden alebo druhý, v najbližších rokoch môžeme očakávať masívne rozšírenie tohto riešenia do čoraz lacnejších áut. S masovým rozšírením pôjde cena dole a tak isto sa postupne odbúrajú legislatívne prekážky, ktoré v mnohých krajinách nedovoľujú jazdiť bez klasických zrkadiel. Lexus aj Audi pristúpili k technológii trochu odlišným spôsobom. Japonci osadili 5-palcové displeje presne na mieste zrkadiel.

Lexus ES kamera namiesto zrkadla
Lexus

Audi vstavalo displeje elegantnejšie priamo do dverí. Otázne je, či sú rovnako dobre umiestnené v zornom poli vodiča. To nám však odhalí až prax. Displeje Audi ponúkajú tri režimy zobrazenia, každý pre inú situáciu - jazda, odbočovanie a parkovanie.

Aj Lexus automaticky zmení pohľad kamier v momente, keď šofér zapne smerovku, alebo zaradí spiatočku. Novú technológiu budú môcť ako prví využívať Japonci na Lexuse ES. Neskôr by sa mohla dostať vďaka Audi do Európy, aj keď nie je isté, že ju ponúkne hneď od začiatku výroby. Navyše sa termín jej nasadenia v jednotlivých krajinách Európy môže kvôli legislatíve líšiť. Podobnú situáciu sme nedávno zažili v prípade asistenčného systému na aktívnu zmenu jazdného pruhu (po aktivovaní smerovky auto bez ďalšieho zásahu vodiča prejde na diaľnici samé do vedľajšieho pruhu). Mercedesy s touto funkciou sa už pár mesiacov preháňali po nemeckých diaľniciach, kým ju bolo dovolené nasadiť aj do "slovenských" modelov Mercedes.

Tagy

Pokračovať v čítaní