Auto.sk Auto.sk

Tech

Jaguar Land Rover bojuje s únavou za volantom aktívnym potláčaním hluku

Hluk v kabíne vnímame negatívne najmä z dôvodu zníženého komfortu. Na dlhých trasách však môže prispieť k väčšej únave vodiča.
Jaguar Land Rover bojuje s únavou za volantom aktívnym potláčaním hluku JLR

Technológia "Aktívna Akustika", pochádzajúca z dielne izraelskej spoločnosti Silentium, slúži na zníženie hlučnosti v kabíne. Spolieha sa na ňu aj automobilka Jaguar Land Rover, ktorá ju už využíva v modeloch Jaguar F-Pace, Range Rover Velar a Jaguar XF. Aktívnym potláčaním neželaného zvuku dokáže znížiť hlučnosť v extrémnych prípadoch v kabíne až o 10dD, pri pokojnej jazde je to v priemere o 3 až 4 dB. Výrazné zníženie najmä nízkofrekvenčných zvukov do 300 Hz má okrem komfortu pozitívny vplyv aj na zníženie únavy šoféra na dlhých trasách. Nepriamo má tak potlačenie hluku v kabíne vplyv na bezpečnosť. Reakčný čas unaveného šoféra je totiž v priemere o 16,72 % dlhší.

JLR

Systém sa spolieha v prvom kroku na senzory, umiestnené na každom kolese, ktoré neustále monitorujú vibrácie z cesty. Na základe toho systém vypočíta, aká opačná zvuková vlna je potrebná, aby potlačila hluk. Tá je potom pustená z reproduktorov audio systému Meridian. Systém zároveň monitoruje obsadenosť jednotlivých sedadiel vo vozidle, aby optimalizoval potlačenie hluku pre každého pasažiera. Vďaka neustálemu monitorovaniu vibrácií vraj dokáže potlačiť aj nečakaný hluk, ktorý vznikne po prejazde výtlkov. Tento systém umožňuje výrobcom použitie menšieho množstva izolačných materiálov, čo má pozitívny efekt na hmotnosť a jazdné vlastnosti.

Tagy

Pokračovať v čítaní