Auto.sk Auto.sk

Tech

Fakty o lítiu. Ako jeho ťažba ovplyvňuje životné prostredie

Volkswagen zverejnil niekoľko faktov o ťažbe lítia, potrebného do batérií. Okrem iného skúma aj vplyv ťažby na životné prostredie.
Fakty o lítiu. Ako jeho ťažba ovplyvňuje životné prostredie

Volkswagen zverejnil niekoľko faktov o ťažbe lítia, potrebného do batérií. Okrem iného skúma aj vplyv ťažby na životné prostredie.

Lítium je alkalický kov, ktorý je pre priemysel stále dôležitejší. Využíva sa v batériách do telefónov, notebookov, ale aj v sklárskom a keramickom priemysle. Dopyt po ňom rastie aj pre jeho využitie v batériách elektromobilov. Ťažba lítia vzrástla medzi rokmi 2008 až 2018 z 25 400 ton na 85 000 ton ročne. Všetky informácie v článku vychádzajú z tlačovej správy Volkswagenu.

Zásoby lítia

Najväčšie známe zásoby lítia na svete má Čile - 8 miliónov ton, za ním nasleduje Austrália s 2,7 miliónmi ton lítia. Celkové zásoby lítia sú odhadované na 14 miliónov ton, to je 165 násobok vyťaženého množstva z roku 2018. V súčasnosti sa najviac lítia ťaží v Austrálii s objemom 51 000 ton ročne, druhé je Čile s objemom 16 000 ton. Štatistika vychádza z údajov USGS (United States Geological Survey).

Vľavo je objem ťažby a vpravo zásoby lítia. (údaje sú v tisíckach ton)

Metódy ťažby

Pumpa na prečerpávanie slanej vody.

V Austrálii sa lítium ťaží z baní, zatiaľ čo v Čile ho získavajú zo slanej púšte. Pri ťažbe z púšte je pumpami odčerpávaná slaná voda s obsahom lítia z podzemných slaných jazier. Na povrchu je potom voda vyliata do rozsiahlych bazénov, kde sa odparuje. Čo ostane, sa následne v niekoľkých krokoch spracuje, až kým nedostanete lítium, vhodné pre použitie v batériách.

Bazény na odparovanie slanej vody s obsahom lítia.

Prečo je ťažba kritizovaná?

Volkswagen sa vo svojej tlačovej správe sústreďuje na ťažbu lítia zo slanej púšte. V niektorých oblastiach sa miestni obyvatelia sťažujú na väčšie suchá, čo ohrozuje chovateľov dobytka a spôsobuje aj vysychanie vegetácie. Z pohľadu expertov stále nie je jasné, aké má ťažba prepojenie so suchom. Pri výrobe lítia sa nepoužíva žiadna pitná voda, to je isté. Na druhej strane ťažba slanej vody spod povrchu môže ovplyvňovať podzemnú vodu na okrajoch púšte, ktorá potom môže pretekať smerom k slaným podzemným vodám v púšti. Aby to mohli experti potvrdiť, je potrebné preskúmať tok podzemných vôd v danej oblasti. Platí to napríklad pre púšť Atacama v Čile. Okrem ťažby lítia môžu sucho spôsobovať aj ďalšie faktory ako ťažba medi, turizmus, poľnohospodárstvo a klimatická zmena.

Volkswagen získava do svojich áut lítium z Austrálie, ale aj z problematickej ťažby v Čile. V súčasnosti preto zbiera fakty o vodných zdrojoch v púšti Atacama s pomocou nezávislých expertov.

Lítium z dlhodobého hľadiska

Najbližších 10 až 20 rokov bude lítium hrať dôležitú úlohu. Myslí si to aj držiteľ Nobelovej ceny, M. Stanley Wittingham, ktorý v minulosti položil vedecké základy pre dnešné batérie. Najbližšie roky bude dopyt po lítiu výrazne rásť. Len Volkswagen chce do roku 2029 poslať na cesty celkovo 26 miliónov čisto elektrických áut. V roku 2030 by mohol rast dopytu po ťažbe lítia skončiť. Práve v tomto období sa očakáva začiatok masívnejšieho recyklovania lítia zo starých batérií.

Tagy

Pokračovať v čítaní