Autosuv.sk

Ostatné

Elektromobily potrebujú "rýchlejšie" stabilizačné systémy

Okamžitá reakcia na plyn a maximálny krútiaci moment, dostupný od nulových otáčok, nám v elektromobiloch často berú dych. Na šmykľavom povrchu to však môže znamenať väčšie riziko šmyku. V BMW tomu prispôsobili stabilizačný systém.
Elektromobily potrebujú "rýchlejšie" stabilizačné systémy

Okamžitá reakcia na plyn a maximálny krútiaci moment, dostupný od nulových otáčok, nám v elektromobiloch často berú dych. Na šmykľavom povrchu to však môže znamenať väčšie riziko šmyku. V BMW tomu prispôsobili stabilizačný systém.

Elektrické autá sú veľmi zaujímavé z pohľadu dynamiky. Po zatlačení na akcelerátor okamžite vyrážajú veľmi dynamicky z miesta, aj v prípade, že disponujú elektromotorom s nízkym výkonom. Dôvod je jednoduchý. Krútiaci moment je dostupný od nulových otáčok a reakcie na akcelerátor sú okamžité. Malé mestské auto tak po štarte na prvých metroch mnohokrát konkuruje výkonným športovým vozidlám.

S ich vysokou úrovňou krútiaceho momentu a okamžitou reakciou na každý pohyb akcelerátora majú elektromotory výrazne vyššie požiadavky na stabilizačné systémy v porovnaní s konvenčnými motormi,“ vysvetlil Peter Langen, šéf vývoja šasi v BMW. V praxi to znamená, že napríklad mestské BMW i3, ktoré na pomery malého vozidla navyše disponuje vysokým výkonom 135 kW a krútiacim momentom 270 Nm (dostupným od nulových otáčok), by mohlo byť v rukách slabšieho šoféra malou, ťažko zvládnuteľnou beštiou. 

Práve na elimináciu neprimeraných reakcií a absencií citu pre ovládanie auta slúžia stabilizačné systémy. Už roky sú štandardným prvkom výbavy každého nového auta. Dnešní šoféri sa tak mnohokrát neboja zatlačiť plyn na podlahu, aj keď sa jedno koleso nachádza na snehu a druhé na asfalte. Kedysi by to znamenalo šmyk, dnes to elektronika vyhodnotí a v danom okamihu “priškrtí“ výkon motora. Zároveň pribrzdí koleso na asfalte, aby nezaberalo viac ako to na snehu.

BMW 325i E30
BMW

Princíp je rovnaký pre vozidlá so spaľovacím motorom, aj pre elektromobily. Elektromotorom poháňané autá však vzhľadom na svoje rýchlejšie reakcie potrebujú aj rýchlejšie stabilizačné systémy. Preto BMW vyvinulo nový stabilizačný systém. Reaguje až 50-krát rýchlejšie. Čím skôr stabilizačný systém vyhodnotí rizikovú situáciu, tým jemnejšie môže zasiahnuť. Ľahšie je totiž zrovnať šmyk v úvodnej fáze, ak zasiahne neskôr, korekcia musí byť výraznejšia. Vylepšený stabilizačný systém z BMW i3 sa postupne dostane nielen do elektromobilov značky, ale aj do vozidiel so spaľovacími motormi. Inovácia neobíde ani sesterskú značku MINI.

Tagy

Pokračovať v čítaní