Autosuv.sk

Ostatné

Audi vám povie, kedy naskočí zelená už aj v Európe

Systém začne fungovať v júli v nemeckom meste Ingolstadt a postupne sa rozšíri do ďalších európskych miest.
Audi vám povie, kedy naskočí zelená už aj v Európe

Systém začne fungovať v júli v nemeckom meste Ingolstadt a postupne sa rozšíri do ďalších európskych miest.

O komunikácii medzi vozidlom a infraštruktúrou sa hovorí už dlho. V praxi sa s ňou však nestretávame. Parkovacie domy neposielajú bežne do áut informáciu o počte voľných miest a k šoférovi sa predčasne nedostane ani upozornenie o blížiacom sa záchranárskom vozidle. Túto technológiu testujú viaceré automobilky, pred pár mesiacmi sa tým napríklad chválil Jaguar Land Rover.

Komunikáciu medzi infraštruktúrou a vozidlom však už do praxe zaviedlo Audi. Stalo sa tak koncom roku 2016. Nové vozidlá značky (e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 a od modelového roku 2020 aj Audi Q8) dokážu prijímať informácie od inteligentných semaforov a informujú vodiča 250 m pred križovatkou, či stíha zelenú, prípadne akou rýchlosťou má ísť, aby prišiel k semaforu v správny moment. Ak šofér nestíha zelenú ani pri dosiahnutí maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku, tak sa na digitálnom prístrojovom paneli odratáva čas do najbližšej "zelenej". V budúcnosti by anonymné dáta z vozidiel mohli prispieť k lepšiemu nastaveniu siete semaforov.

Audi

V Európe sme zatiaľ nemali možnosť túto funkciu vyskúšať. Systém momentálne funguje vo viacerých mestách v USA na vyše päťtisíc križovatkách. Problémom pri nasadení systému v Európe je, že semafory sú rôzne a využívajú rôznu technológiu. Pre komunikáciu treba zaviesť spoločný štandard, aby vozidlá rozumeli semaforom v Košiciach aj v Paríži. Audi problém momentálne rieši spoluprácou so spoločnosťou Traffic Technology Services, ktorá získa dáta z mestských dopravných ústrední a posiela ich na server automobilky. Odtiaľ sa vďaka internetovému pripojeniu dostávajú do vozidiel. Od júla bude táto funkcia dostupná v Európe, konkrétne v domovskom meste Audi - v Ingolstadte. V roku 2020 pribudnú postupne ďalšie nemecké a európske mestá, v ktorých začne systém fungovať. V budúcnosti zohľadní Audi pri plánovaní trasy v meste aj znalosti dopravného systému a pošle vodiča správnou trasou a správnym tempom, aby "trafil" zelenú vlnu. Vozidlá, vybavené prediktívnym adaptívnym tempomatom, navyše automaticky zabrzdia na červenú.

Tagy

Pokračovať v čítaní