Autosuv.sk

Ostatné

Tesla sa nachádza vo vážnej kríze. Muskove vtipy o bankrote sa môžu naplniť

Blížiaci sa dátum splatnosti dlhopisov, rapídny pokles hodnoty akcii, nedostatočná výroba Modelu 3. To je len ochutnávka faktorov, ktoré hrajú proti automobilke. Aká ružová je budúcnosť Tesly?
Tesla sa nachádza vo vážnej kríze. Muskove vtipy o bankrote sa môžu naplniť

Blížiaci sa dátum splatnosti dlhopisov, rapídny pokles hodnoty akcii, nedostatočná výroba Modelu 3. To je len ochutnávka faktorov, ktoré hrajú proti automobilke. Aká ružová je budúcnosť Tesly?

Budúcnosť spoločnosti Tesla je neistá už približne pol roka. Ešte v októbri sme informovali o problémoch, ktoré automobilka má v súvislosti s ľudovým Modelom 3. Dnes už sa z priekopníka v elektromobilite stáva skôr spoločnosť plná otáznikov a možno aj kuriozít. Na prvého apríla Elon Musk zverejnil na svojom Twitteri sériu príspevkov, v ktorej hovoril o bankrote svojej najznámejšej spoločnosti. Vtedy išlo o vtip. Skutočnosť je taká, že ak sa neudejú zásadné zmeny, Tesla sa môže položiť v priebehu roka.

zdroj: Twitter.com

Skutočnosť je taká, že proti americkej spoločnosti hrá hneď niekoľko faktorov, ktoré ak sa spoja dokopy, majú schopnosť priviesť spoločnosť k bankrotu.

Burza

Na prelome mesiacov zaznamenala spoločnosť výrazný prepad vo svojich akciách. Vývoj z posledných dní naznačuje, že držitelia akcií sa snažia svojich podielov zbaviť. Spoločnosť síce už je z najhoršieho vonku, ale stále sa nedostala na úroveň z prvej polovice minulého mesiaca. Najvyššiu hodnotu akcií za posledných 30 dní zaznamenala spoločnosť 12.3. na úrovni 345,51 amerických dolárov. Odvtedy jej hodnota klesala stálym tempom až do 2.4. Vtedy zaznamenala absolútne dno prepad o takmer sto dolárov na úroveň 252,48 USD. Hodnota zo začiatku apríla bola najhoršia od začiatku marca roku 2017. Momentálne osciluje hodnota akcií spoločnosti okolo úrovne 300 dolárov. 

Likvidita

Financie spoločnosti vo veľkom pochádzajú od veriteľov. Spoločnosť hospodári s minimom vlastného kapitálu a obdobie, v ktorom sa dnes nachádza sa dá považovať za problematické. I keď nemáme prístup k aktuálnym ekonomickým výsledkom spoločnosti, súdiac podľa jej rozbehnutých projektov sa dá očakávať, že sa momentálne nachádza v období, v ktorom výdavky prevyšujú zisky. Schopnosť Tesly platiť pohľadávky je preto veľmi nízka. Nedostatočná likvidita pri takomto type spoločností nemusí predstavovať riziko. Problémom sú však prvé dlhopisy spoločnosti, ktorým uplynie platnosť na konci tohto roka a v marci 2019. Celkovo by malo ísť o cenné papiere, ktoré budú spoločnosť stáť viac ako miliardu dolárov.

Problémy s produkciou

Spomínané problémy s produkciou Modelu 3 iba prilievajú olej do ohňa, s ktorým si musí americký priekopník poradiť. Tesla mala svojho času problémy s dodávkou batérií pre svoje nové "ľudové" auto. Tým sa aj dostala do krízy. Objednávok na spomínaný model je stále viac (čísla sa pohybujú nad úrovňou 500 000 kusov) a tempo výroby je nízke. Fabriky spoločnosti pracujú len v päťdňovej prevádzke a Tesle sa nedarí naplniť stanovené ciele o produkcií minimálne 2500 a neskôr až 5000 modelov týždenne. Fakt, že spoločnosť oficiálne nezverejňuje svoje výrobné čísla, iba nahráva domnienkam, že sa stále nachádza v problémoch. Tomu by mohol nasvedčovať aj fakt, že Elon Musk prebral dohľad nad produkciou kritického modelu pod svoje krídla. To primälo agentúru Bloomberg vytvoriť systém, ktorý bude odhadovať týždennú produkciu Modelu 3. Podľa ich odhadov sa momentálne vyrobí týždenne približne 1270 kusov.

Nehody

Každý z hore spomínaných faktorov pôsobí ako negatívna reklama. Ako sa hovorí, aj zlá reklama je reklama. To však iste neplatí pri poslednom bode. V aute, ktoré vás chce zabiť, by sa nevozil nikto. I keď je to skôr prehnané a nepravdivé tvrdenie, mnoho ľudí sa s ním zžilo. Aj na našom webe sme informovali hneď o niekoľkých nehodách, ktoré zapríčinila funkcia Autopilot inštalovaná do amerických elektromobilov. Iba prednedávnom sme informovali o fatálnej kolízií Modelu X, kde už automobilke pretiekol pohár trpezlivosti. Už od roku 2016 Tesla vedie osvetu o tom, že Autopilot je len asistent a je povinnosťou vodiča byť neustále v strehu a viesť motorové vozidlo. Prípadným nehodám spôsobeným Autopilotom by bolo možné predísť, ak by vodiči vnímali systém iba ako asistenčný. Bublina, ktorú Tesla urobila okolo svojho autonómneho systému (lebo tak ho prezentovala pôvodne), tak teraz praská a spoločnosť musí znášať následky.

Nedá sa s určitosťou povedať, ako sa bude vyvíjať budúcnosť automobilky ďalej. Je však isté, že momentálne stojí pravdepodobne pred historicky najväčším problémom. Na svete je ešte stále veľa investorov, ktorí vo víziu Tesly veria. Otázne je, či sa automobilke aj s aktuálnou povesťou a v súčasnom stave podarí zohnať dostatok nového kapitálu pre svoj ďalší chod.

Tagy

Pokračovať v čítaní