Autosuv.sk

Ostatné

Podvádzajú automobilky opäť? Euro NCAP odhalilo podozrivé súčiastky

Bezpečnosť je prvoradá, hovorí sa. Najnovšie objavy testovacieho centra Euro NCAP však vytvárajú podozrenie, že automobilky umelo manipulujú nárazové testy. Kde je pravda?
Podvádzajú automobilky opäť? Euro NCAP odhalilo podozrivé súčiastky

Bezpečnosť je prvoradá, hovorí sa. Najnovšie objavy testovacieho centra Euro NCAP však vytvárajú podozrenie, že automobilky umelo manipulujú nárazové testy. Kde je pravda?

"For crash test only." Iba pre nárazové testy. Počas rutinných auditov v testovacom centre Euro NCAP je pravidelným procesom rozoberanie už nabúraných áut na súčiastky za účelom presnejšieho zisťovania škôd na vozidle celkovo. Tento mesiac objavili zahraničné médiá informácie o nálezoch týchto nápisov na súčiastkach vo viacerých značkách vozidiel. Prebiehajúce vyšetrovanie Euro NCAP by malo celú situáciu vysvetliť. Také jednoduché to však nebude.

Podľa vedúceho anglickej spoločnosti Thatcham pre výskum bezpečnosti vozidiel, Matthewa Averyho, vo svojich testovacích strediskách nachádzajú podobné súčiastky už dlhšiu dobu. Samotná organizácia Euro NCAP, ktorá určuje štandardy testov a dohliada na ich dodržiavanie, sama priznáva, že tieto podozrivé nápisy sa objavujú najčastejšie na airbagoch, Isofix ukotveniach a rôznych výplňových penách do sedadiel. Sám Avery zdôrazňuje, že nález airbagu so štítkom "Iba pre NCAP" pôsobí veľmi podozrivo.

Vyšetrenie tohto problému nebude také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Množstvo komponentov totiž prichádza do automobiliek od externých dodávateľov. Automobilky najčastejšie argumentujú tým, že ide o predprodukčný výrobok a sériová výroba ešte nie je spustená. Podozrivé je, že zvláštny popis je na súčiastkach napísaný rukou.

Vyšetrovania Euro NCAP však priniesli aj iné argumentácie. Ďalším častým vysvetlením je čas. Automobilky vraj označia súčiastky preto, aby bolo jasné, že sa musia stihnúť dokončiť a namontovať včas. Prísne termíny zo strany testovacích stredísk sa totiž musia dodržiavať.

Celá situácia sa komplikuje vyjadrením hovorcu Euro NCAP, ktorý síce nepopiera nález týchto súčiastok, no takisto dopĺňa, že sa posledný rok až dva žiaden nový nález hlásený nebol. V poslednej dobe podľa jeho slov nezaznamenali žiaden pokus automobiliek o podvod pri testoch bezpečnosti. Hlásenia o súčiastkach by tak mali byť iba medializovaním starších nálezov. Avery však dodáva, že frekvencia podobných nálezov síce klesla, no aj tak sa vyskytujú niekoľkokrát ročne. Ako to nakoniec dopadne a či ide skutočne iba o štítkovanie kvôli urýchleniu interných procesov alebo o podvod na bezpečnosti zákazníkov, to ukáže až čas. Možno.

Tagy

Pokračovať v čítaní