Autosuv.sk

Ostatné

Nemecký zákaz dieselov: Toto ste o ňom nevedeli

Odvčera pribudli v Nemecku ďalšie dve zóny, do ktorých platí zákaz vjazdu naftových vozidiel s emisnou normou Euro 5 a nižšou. Čo stálo za touto iniciatívou?
Nemecký zákaz dieselov: Toto ste o ňom nevedeli

Odvčera pribudli v Nemecku ďalšie dve zóny, do ktorých platí zákaz vjazdu naftových vozidiel s emisnou normou Euro 5 a nižšou. Čo stálo za touto iniciatívou?

Naftové motory vníma svet ako špinavé a potenciálne nebezpečné. Minulý týždeň sme informovali o ďalšej rane, ktorú naftové autá utŕžili. Hamburský zákaz sa síce týka zatiaľ iba dvoch ulíc, ale vytvára v meste precedens, ktorý prinesie rozšírenie zákazu. Za všetkým stojí nariadenie spolkového súdu.

Podľa rozhodnutia z 27. februára tohto roku môžu mestá obmedzovať vjazdy naftových vozidiel do jednotlivých štvrtí alebo ulíc za účelom znižovania znečistenia vzduchu. Nemecko, ako krajina s jedným z najsilnejších automobilových priemyslov sveta, tak konala veľmi progresívne a riskantne. I keď sa zákazy netýkajú áut s najnovšími emisnými štandardmi, popularite nafty to rozhodne nepridá. Tento krok však je opodstatnený.

Znečistenie je problém

Nemecký vzduch je podľa úradov znečistený miestami až kriticky. Nadpriemerné hodnoty oxidov dusíka v ovzduší stoja za širokou škálou respiračných ochorení, ktoré môžu skončiť fatálne. Podľa nemeckej vlády ročne zomrie dôsledkom znečistena vzduchu až 6000 ľudí. Až 60 percent všetkých oxidov dusíka pochádza z dopravy a transportu, za väčšinou stoja práve naftové vozidlá.

Beh na dlhú trať

Nemecká skupina za čistejšie životné prostredie s názvom Deutsche Umwelthilfe (DUH) predkladá súdom v rôznych mestách sťažnosti na znečistenie ovzdušia už roky. Podľa rozhodnutí nižších súdov by zákaz naftových motorov mohol priniesť riešenie problému v mestách. Celá legislatíva by fungovala na dobrovoľnej báze. Mestá by si mohli autonómne voliť, či a na ktorých miestach naftové autá zakážu. Proti sa však postavili funkcionári, ktorí požadovali vytvorenie národného štandardu pre takýto boj so znečisteným ovzduším.

Celý prípad rozhodol až spolkový súd, ktorý odvolanie funkcionárov prehodnotil, no prišiel k rovnakému záveru ako nižšie súdy. Mestá si tak po dlhom administratívnom boji môžu konečne riadiť zákaz podľa seba.

Existujú aj alternatívy

O ohrození popularity dieselov sme písali vyššie. Oveľa vačšiu ranu však udržia staršie autá v autobazároch. Mnohé z nich sa totiž stanú pre ľudí jazdiacich cez zákazové zóny absolútne nepoužiteľnými. Na jednej strane sa tým podarí stlačiť ich cenu. Je však možné, že v budúcnosti bude problém nájsť v Nemecku kupca, a tak staré nemecké autá zaplavia zahraničný trh.

Tlak Európskej únie na potlačenie znečistenia však prináša rôzne iné alternatívne riešenia problému. Nie sú však zadarmo. Zo strany samospráv by mohlo ísť o sprístupnenie verejnej dopravy pre všetkých zdarma, zo strany vodičov o úpravu starých áut tak, aby spĺňali nové normy. Obe riešenia však stoja milióny eur.

Zasiahnuté sú milióny

Podľa štatistických údajov sa v Nemecku nachádza približne 15 miliónov naftových áut. Na viac ako osemdesiat miliónovú krajinu relatívne nízke číslo. Už teraz vieme, že mestá zatiaľ od zákazov oslobodzujú vozidlá spĺňajúce normu Euro 6, čiže autá vyrobené v druhej polovici roka 2014 a novšie. Tých je asi 6 miliónov. Ostáva teda 9 miliónov naftových osobných vozidiel, ktorých sa zákaz bude týkať. Inými slovami sa do niektorých miest nedostane každý desiaty Nemec.

Na naftu ale jazdia aj dodávky, nákladné autá a autobusy. Zákaz teda môže ohroziť nielen obchod, ale aj verejnú dopravu. Tento problém si musia samosprávy vyriešiť po svojom.

Dieselgate neinicioval, no prispel

I keď sa môže na prvý pohľad zdať, že odpor k nafte vznikol až po prevalení škandálu spoločnosti Volkswagen a následne ďalších spoločností z roku 2015, opak je pravdou. Environmentalisti bojovali za čistejšie ovzdušie oveľa skôr. Zavádzanie automobiliek s emisiami bola iba akási čerešnička na torte.

Za posledné roky sa zmenil aj prístup starého kontinentu k nafte. Minulý rok sme písali o emisných normách v USA a Európe a dôvodoch, prečo vlastne Dieselgate odhalili práve v USA. Štandardy Európskej únie sa dlhodobo zameriavali na udržanie čo najnižších emisií oxidu uhličitého, čiže skleníkových plynov. Spojené štáty zase prísne nazerajú na oxidy dusíka a pevné častice. Liekom pre splnenie štandardov Európy bol kvôli nižšej spotrebe paliva diesel, v USA kvôli čistejším výfukovým plynom benzín. 

Naftové motory, ktoré však vypúšťajú do ovzdušia oveľa viac oxidov dusíka, svoj piedestál pomaly strácajú. Automobilky reagujú rôzne.

Tagy

Pokračovať v čítaní