Autosuv.sk

Ostatné

Najlacnejšie auto sveta končí. Ako máloktoré odišlo prirodzene

Máloktorý model zomrie prirodzenou smrťou. Tata Nano je výnimkou, ktorá si svoju dlhodobú popularitu už vyčerpala. Ľudia si ho viac nekupujú.
Najlacnejšie auto sveta končí. Ako máloktoré odišlo prirodzene

Máloktorý model zomrie prirodzenou smrťou. Tata Nano je výnimkou, ktorá si svoju dlhodobú popularitu už vyčerpala. Ľudia si ho viac nekupujú.

Keď automobilka prestane ponúkať istý model, auto tým zabije. Podľa nás prirodzenou smrťou je, ak príčinou zastavenia jeho výroby je tak nízka popularita, že sa čísla dostanú až na nulu. Vtedy sa dá hovoriť o rozhodnutí ľudí a prirodzenom vývoji. Tento ojedinelý stav sa udial v Indií, kde tamojšia automobilka ponúkala najlacnejšie auto sveta.

Automobil Tata Nano poznajú mnohí, no len málokto ho videl na vlastné oči. Na európskom trhu zakázaný, na niektorých ázijských naopak veľmi obľúbený a predávaný. Za cenu približne 3000 eur ste nedostali nič okrem volantu, kolies, sedadiel, motora a plechového obalu. Je to však presne to, čo nenáročný a hlavne veľmi slabý indický trh potreboval. Presúvadlo za čo najmenej peňazí.

V priebehu desiatich rokov produkcie tohto modelu sa však mierne menia chute aj na trhu, ktorý je úplne odlišný od všetkých ostatných. Zatiaľ, čo Tata Motors vyrobila v júni minulého roka ešte stále 275 modelov maličkého Nana, tento jún vyrobila iba jediný kus. Na export neodišlo ani to jedno jediné vyrobené auto. Nulový vývoz a takmer nulová produkcia znamená, že Indovia už nemajú záujem o najlacnejšiu dostupnú voľbu. Podľa nových prieskumov trhu siahnu skôr po najlepšom pomere ceny a vybavenosti. Dnes už teda hľadajú nie najlacnejšiu ale najvýhodnejšiu voľbu.

Tata Nano Interier
Zdroj: Wikipedia

Či ide o správny krok, o tom rozhodli samotní zákazníci. Automobilka živila svoju ikonu až do posledného momentu, kým ohlásila, že v roku 2019 už Nano v aktuálnej forme nevyprodukuje. Napokon, pravdepodobne tento krok pomôže k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Automobil mal vraj často technické problémy, nespĺňal moderné bezpečnostné testy, a dokonca sa niekedy vznietil.

Jednou možnosťou, ako by Nano mohlo vstať z mŕtvych, je ako elektromobil. Malé vozidlá takmer bez prevádzkových nákladov majú potenciál zaujať tamojší trh. Čo však musia spoločnosti vyriešiť najprv, je cena. Aktuálny trh tak malé auto za dnešné ceny nekúpi. Elektromobily musia zlacnieť. O takéto riešenie nemajú v Indií záujem dokonca ani fleetoví zákazníci.

Tata Nano je vyrábaná od roku 2008. Poháňa ju dvojvalcový benzínový motor s objemom 0,6 litra a výkonom 28 kW. Auto má iba štvorstupňovú prevodovku. Na druhú stranu má priestor až pre štyroch cestujúcich a je ultraľahké. Váha najľahšej špecifikácie je iba 600 kg.

Tata Nano Zadok
Zdroj: Wikipedia

Vo vozidle šetrili na nákladoch kde sa dá. Auto napríklad nemalo piate dvere, malo iba jeden stierač, bolo bez posilňovača riadenia, nemalo airbagy a nádrž bola pod kapotou. Našťastie, niektoré prvky výbavy ste si mohli aspoň dokúpiť.

zdroj: Youtube.com

Tagy

Pokračovať v čítaní