Autosuv.sk

Ostatné

Suzuki Jimny zrejme v Európe rýchlo skončí. Problémom sú emisie

Od budúceho roku sa zrejme Jimny v Európe nebude predávať. Problémom sú emisie, ktoré Jimny prekračuje približne dvojnásobne. V budúcnosti by sa po úprave motora mohlo do ponuky vrátiť.
Suzuki Jimny zrejme v Európe rýchlo skončí. Problémom sú emisie

Číslo 95 nie je na prvý pohľad ničím výnimočné, ale pre automobilky je v súčasnosti veľmi dobre známe. Predstavuje pokutu za prekročenie emisných limitov CO2 o jeden gram. Ak automobilka predá za rok 10 áut a v priemere prekročí emisie o 3 gramy, tak zaplatí pokutu 10x3x95=2850 eur. Ak predá áut až 100 000, tak sa pokuta pri rovnakom prekročení priemerných emisií predaných vozidiel vyšplhá na 28,5 milióna eur.

Číslo 95 zároveň stanovuje hodnotu maximálnych povolených emisií (95 g/km). Rok 2020 je zároveň prechodným rokom a automobilky nemusia do celkového priemeru produkovaných emisií zarátavať svoje "najšpinavšie" autá. Zarátavajú len 95 % nových áut a 5 % najšpinavších nemusia brať do úvahy. Prechodné obdobie sa skončí k 1.1. 2021. Veľmi dobre predávané autá s vysokými emisiami sa stanú problémom. V prípade Suzuki sa to dotkne trochu prekvapivo modelu Jimny (od relatívne malého auta by sme čakali nižšie emisie). Slušne sa predáva a povolené emisie prekračuje približne dvojnásobne. Podľa meracieho cyklu WLTP sa emisie CO2 modelu Jimny pohybujú od 178 do 198 g/km v závislosti od zvolenej výbavy a prevodovky. Pre Jimny to bude znamenať v Európe zrejme konečnú. Potvrdzuje to aj portál Autocar India, podľa ktorého už centrála Suzuki začala komunikovať so svojou predajnou sieťou v Európe o zastavení prijímania nových objednávok.

Pre Jimny to však nemusí nevyhnutne znamenať definitívny koniec v Európe. Automobilka totiž plánuje obísť legislatívu a Jimny bude predávať ako úžitkové vozidlo bez zadných sedadiel. V budúcnosti by mala byť opäť v hre aj osobná verzia vozidla, bude to vyžadovať úpravu motora.

Prísnejšie emisné limity môžu priniesť v budúcom roku aj iný scenár. Automobilky upravia svoje cenníky tak, aby na jednej strane aspoň trochu znížili ceny vozidiel s nízkymi emisiami (najmä hybridy) a na druhej strane navýšia ceny vozidiel s vysokými emisiami. Automobilky majú aj ďalšie možnosti, ako sa vyhnúť pokute. Môžu sa ľubovoľne spájať tak, aby ich spoločné priemerné emisie dosiahli požadovanú úroveň. Stovky miliónov eur to prinesie Tesle, ktorá už uzavrela obchod o predaji emisných limitov koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

Tagy

Pokračovať v čítaní