Autosuv.sk

Ostatné

Predaj áut v Európe padol o 74 %, tieto automobilky zasiahol najviac

Reštrikcie a zatvorenie ekonomík v Európe znamená pre predaj automobilov výrazný prepad, ukázali aprílové dáta.
Predaj áut v Európe padol o 74 %, tieto automobilky zasiahol najviac

Najnovšie dáta o predaji áut zverejnil web Learnbonds.com. Štatistiky zahrňujú 27 krajín EÚ spolu so Spojeným kráľovstvom, Islandom, Nórskom a Švajčiarskom. Najvýraznejší prepad predaja bol zaznamenaný v apríli, kedy sa v spomínaných krajinách predalo len 292 180 áut, čo je o 65,75 % menej v porovnaní s 853 080 vozidlami predanými v marci. V porovnaní s januárom ide až o 74 % prepad.

Zdroj: Learnbonds.com

Keď porovnáme obdobie január až apríl medzi rokmi 2019 a 2020, uvidíme veľký rozdiel v predajnosti. Najmenej to pocítil koncern Toyota Group (Toyota, Lexus - do koncernu patria aj ďalšie značky, ale tie sa nepredávajú v Európe), ktorý klesol "len" o 24,8 % a pod 30 % pokles sa zmestilo ešte BMW so svojimi dcérskymi značkami Mini a Rolls Royce. Na opačnej strane rebríčka je Mazda a Honda, ktoré predali o vyše 50 % áut menej. Kríza v Európe veľmi silno postihla aj francúzske koncerny PSA a Renault Group, americký Ford, a aj FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

Zdroj: Learnbonds.com

Pohľad na celkový počet predaných kusov v mesiacoch január až apríl ukazuje, že si prvenstvo udržal koncern Volkswagen, ktorý predal 884 761 vozidiel, pre porovnanie minulý rok v tomto období predal 1 330 045 vozidiel. Druhé miesto si s výraznou stratou zachoval koncern PSA a tretie Renault.

Zdroj: Learnbonds.com

Prepad v predajoch môže silno zasiahnuť krajiny, ktorých ekonomiky sa výrazne spoliehajú na výrobu áut. Learnbonds.com spomína najmä Nemecko, ktoré do veľkej miery závisí na exporte a predaji áut. Aj preto patrí automobilový priemysel v Nemecku medzi prvé odvetvia s opätovne spustenou výrobou. Podobne sme na tom aj na Slovensku, kde navyše od fungovania nemeckej ekonomiky priamo závisíme. 

Problémom pre automobilky je, že kríza ich zasiahla vo veľmi náročnom období, kedy bojujú so znižovaním emisií. Veľké šetrenie v objeme 2 miliard a koniec pre tri známe modely plánuje Renault, BMW zatiaľ odložilo výstavbu výrobného závodu v Maďarsku a Volkswagen výstavbu novej fabriky v Turecku. Koncern Volkswagen má navyše ďalší problém, keď pre chybný softvér pozastavil dodávky modelov Golf a Octavia k zákazníkom. Rovnaký scenár pritom hrozí aj modelom A3 a Leon.

Pokračovať v čítaní