Autosuv.sk

Ostatné

Honda má nový čelný airbag. Hlavu zachytí ako bejzbalová rukavica

Pri nehode pod určitým uhlom môže dôjsť k zošmyknutiu hlavy z airbagu a vážnemu zraneniu. Nový typ airbagu tento problém eliminuje.
Honda má nový čelný airbag. Hlavu zachytí ako bejzbalová rukavica

Nová generácia modelu Acura TLX prichádza na trh v USA. Pre nás by išlo v podstate o málo zaujímavú správu, ale dcérska značka Hondy prináša spolu s novým modelom novú technológiu, ktorá sa skôr či neskôr dostane aj do Európy a nielen vo vozidlách značky Honda. Japonská automobilka totiž vyvinula nový hlavový airbag v spolupráci s Autoliv, dodávateľom bezpečnostných systémov. Autoliv nový airbag ponúkne aj ostatným automobilkám a postupne tak nahradí súčasný hlavový airbag. Problémom súčasných hlavových airbagov je, že pôsobením bočných síl môže dôjsť k otočeniu hlavy, prípadne aj jej zošmyknutiu z airbagu. Nový airbag má tomuto zabrániť. Pri jeho vývoji vychádzali konštruktéri zo štúdie o mozgových zraneniach, vykonanej vedcami z U.S. Department of Transportation.

Foto: Acura

Nový airbag pozostáva nie z jednej, ale hneď z troch nafukovacích komôr a k tomu treba pripočítať ešte nenafúknutú časť s plachtou. Čelný náraz a chovanie airbagu potom vyzerá nasledovne. Ako prvá príde do styku s hlavou pasažiera nenafúknutá plachta, natiahnutá medzi dvoma bočnými komorami airbagu. Jej úlohou je menšou silou spomaliť hlavu pasažiera a nasmerovať ju medzi bočné nafúknuté komory na centrálnu časť airbagu (tretia nafúknutá komora). Acura to prirovnáva k chyteniu lopty do bejzbalovej rukavice.

"Plachtová časť dovoľuje prísť airbagu skôr a bližšie k pasažierovi, poskytne mu skoršie spomalenie hlavy a pomôže radšej s nasmerovaním hlavy do airbagu, ako by ju nechala zošmyknúť sa z vankúša, čo sa môže stať pri nehodách pod určitým uhlom," vysvetlil hlavný inžinier pre odolnosť voči nárazu vo vývojovom centre Hondy, Eric Heitkamp, pre portál Car and Driver.

Honda resp. Acura očakáva pre model TLX aj vďaka tejto technológii päť hviezdičiek v amerických nárazových testoch organizácie NTHSA, výborné výsledky pri čelných nárazoch, a aj ocenenie za bezpečnosť IIHS Top Safety Pick+. 

Tagy

Pokračovať v čítaní