Autosuv.sk

Ostatné

Harley-Davidson vyvíja automatické núdzové brzdenie, motorkára nesmie prekvapiť

Nečakané núdzové brzdenie by mohlo spôsobiť pád motorkára, preto bude asistenčný systém vyhodnocovať aj pripravenosť jazdca na brzdenie.
Harley-Davidson vyvíja automatické núdzové brzdenie, motorkára nesmie prekvapiť

Nečakané núdzové brzdenie by mohlo spôsobiť pád motorkára, preto bude asistenčný systém vyhodnocovať aj pripravenosť jazdca na brzdenie.

Ak ste šoférovali vozidlo s najnovšími asistenčnými systémami, tak ste s veľkou pravdepodobnosťou skôr či neskôr zažili zásah automatického núdzového brzdenia. Je jedno, či to bolo spôsobené nepozornosťou šoféra, prípadne nesprávnym vyhodnotením situácie samotným systémom, výsledkom bolo náhle prudké brzdenie, na ktoré ste neboli pripravení. V sedadle udrží šoféra v takomto prípade bezpečnostný pás a ruky pevne držiace volant. Predstavte si ale podobnú technológiu na motorke. Nečakané núdzové zabrzdenie a chýbajúci bezpečnostný pás môžu ľahko viesť k strate kontroly nad motorkou a k pádu. 

Harley-Davidson sa vývoju automatického núdzového brzdenia napriek tomu venuje a použiť by ho teoreticky mohol v ďalšej generácii svojich dvojkolesových strojov. Okrem sledovania okolia motorky systém vyhodnocuje aj pripravenosť jazdca na núdzové brzdenie. Senzory na rukovätiach preto sledujú, či má jazdec ruky na riadidlách a ďalšie senzory na sedadle vyhodnocujú, či jazdec sedí alebo stojí v stupačkách. Navyše senzory, umiestnené na prístrojovom paneli a dokonca aj priamo v helme, sledujú oči jazdca. 

Na základe získaných údajov systém vyhodnotí, či je jazdec pripravený na núdzové brzdenie. Ak nie je, tak sa spustí séria upozornení. Rozblikajú sa kontrolky v spätných zrkadlách a na prístrojovom paneli, ďalej sa ozve akustické upozornenie a rukoväte riadidiel sa spolu so sedadlom rozvibrujú. Systém zároveň začne jemne brzdiť, aby sa motorkár pripravil na intenzívne brzdenie. Ak nezareaguje, tak počká niekoľko milisekúnd pred "odpálením" autonómneho brzdenia. Ak je vodič pripravený, tak systém okamžite aktivuje núdzové brzdenie. Ak začne s brzdením samotný vodič, tak mu systém pomôže pri zvyšovaní intenzity brzdenia. Nadradeným ostáva v každom prípade jazdec a jeho zásah do riadenia. V tejto chvíli nie je jasné, ako ďaleko je Harley-Davidson s vývojom systému, a kedy presne by ho mohol zaviesť do praxe. O vývoji automatického núdzového brzdenia sme sa dozvedeli vďaka žiadosti spoločnosti Harley-Davidson o patent, ku ktorej priložila aj obrázky v článku.

Tagy

Pokračovať v čítaní