Autosuv.sk

Ostatné

Euro NCAP udelilo ocenenie za bezpečnosť po šiestich rokoch. Získal ho Volkswagen

Takmer šesť rokov neudelilo testovacie konzorcium Euro NCAP ocenenie za novú bezpečnostnú technológiu. Teraz dostal cenu Volkswagen za komunikačný systém car-to-x.
Euro NCAP udelilo ocenenie za bezpečnosť po šiestich rokoch. Získal ho Volkswagen

Takmer šesť rokov neudelilo testovacie konzorcium Euro NCAP ocenenie za novú bezpečnostnú technológiu. Teraz dostal cenu Volkswagen za komunikačný systém car-to-x.

V rokoch 2010 až 2014 udeľovalo nezávislé testovacie konzorcium Euro NCAP pravidelne (niekoľkokrát ročne) špeciálne ceny pre prínos automobiliek k bezpečnosti. Posledným oceneným bola značka BMW za systém automatického núdzového brzdenia, ktoré dokázalo reagovať aj na chodcov. Odvtedy prešlo dlhých šesť rokov bez ďalšieho ocenenia. Teraz však prišiel rad na Volkswagen a jeho technológiu car-to-x. V skratke ide o komunikáciu medzi autami navzájom a medzi autom a infraštruktúrou. Šofér sa tak v predstihu dozvie o nebezpečných situáciách na ceste. Komunikačný systém ho upozorní na viacero nebezpečných situácií, vrátane vozidla záchranných zložiek na ceste - osobitne na stojace, či pohybujúce sa vozidlo záchranných zložiek. Šofér dostane včas informáciu o prácach na ceste, nehode, pokazenom vozidle, odstavenom vozidle aj o dopravnej zápche. Systém zobrazí upozornenie aj v prípade aktivácie svetiel núdzového brzdenia na vozidle vpredu. 

Informácie, prichádzajúce do vozidla, sa radia do dvoch kategórií - kritické a nekritické. Všetko záleží od obmedzenia na ceste, vzdialenosti od auta a rýchlosti jazdy. Z tohto dôvodu sa aj nekritické hlásenie môže v priebehu času zmeniť na kritické. Komunikačný systém nie je závislý na telefónnom signáli, ale využíva technológiu WLAN, známu pod označením "ETSI ITS-G5", ktorá funguje na pridelenej chránenej frekvencii. Od systému sa očakáva zníženie množstva kritických situácií a pozitívny efekt by mal mať aj na ostatných členov premávky. Reakcia šoféra jedného vozidla totiž vyvolá aj reakciu ostatných členov premávky. 

Systém je v súčasnosti určený výlučne na fungovanie mimo mesta, hlavne na diaľnici. Aktivovaný bude pri rýchlostiach nad 80 km/h. V meste je vodič sústredenejší a hustá premávka v praxi prináša skoré upozornenie na problematickú situáciu. Komunikačný systém je súčasťou štandardnej výbavy v novej generácii Volkswagenu Golf a dostane sa aj do budúcich elektrických modelov ID. Po doručení nového vozidla je z dôvodu GDPR systém deaktivovaný a vodič musí s jeho aktiváciou súhlasiť. V budúcnosti ho má možnosť kedykoľvek znovu vypnúť.

Tagy

Pokračovať v čítaní